Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped chair kit - for trangt for Exped synmat 3-D 7 ?


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg og turkameraten har gått til innkjøp av nye liggeunderlag. Valget falt på Exped Synmat 3-d 7cm i M og MW.
Som "luksus" for kortreiste turer og vinterturer kostet vi på oss tilhørende Exped Chair kit i M og MW. Det står at disse skal passe til alle Exped-liggeunderlag i M og MW.
MEN ...
Medium-stoltrekket er ALT for smalt og kort for medium-liggeunderlaget. Det kan ikke legges flatt inne i trekket, men buer seg som baugen på en kajakk. Det mangler også ca 5 cm på lengden for å få lukket igjen glidelåsen. Medium-Wide-stoltrekket har nok bredde til at liggeunderlaget kan ligge passe flatt i trekket. Imidlertid er også dette trekket for kort. Det må tømmes for luft hvis glidelåsen skal kunne lukkes igjen. Planen er å ha underlagene liggende fast i stoltrekkene på vinterturer. Det er imidlertid ikke mulig med dette oppsettet.

Jeg har en mistanke om at den nye 3-D fasongen med rettere kanter bygger mer enn tidligere underlag og derfor ikke passer inn i standard Chair-kit. 
Er det andre som har opplevd samme problemet?

Exped-M-1.jpeg

Exped-M-2.jpeg

Exped-M-3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

Hei. Jeg befinner meg i samme situasjon. Har kjøpt 3-d LW, og det ser ut til å passe greit bredden, men underlaget er ca 5 cm for langt for chair kit.

Har du funnet en løsning/forklaring av dette? 
 

Jeg har nettopp fått det levert og kan fortsatt returnere produktene. Slik det ser ut nå fremstår jo dette som en ubrukelig løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme 7UL MW og 3D7 MW. De er like trange. Mine trekk har ikke vert fullt så trange som på bildene der.

stoltrekkene til exped trekker seg sammen og utvider seg mye med fukt, så de er ofte for små, og noen ganger for store.

Lar man stengene stå i krymper de ofte såpass at stengene sprenger hull i stangkanalene.

Jeg har reklamert stoltrekk, og exped er klar over problemet og jeg har fått nytt. Men jeg har gitt de opp, man må leve med ett trekk som til tider er trangt.

- Ikke blås underlaget helt opp før du har fått tekket på.

- Vær forsiktig når du lukker stoltrekket. Glidelåsen biter lett hull i underlaget.

- Stengene bør kappes. Ta av stangkoppen, kapp litt av, og sett på stangkoppen igjen.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte over bilder og hadde en prat med hyggelige folk på Exped etter innkjøpet. De sa det jobbes med ny modell som skal passse til de nye 3D7-underlagene. Inntil da er løsningen å slippe ut luft i underlaget når det skulle være i trekket og brukes som stol etc.  For min del betydde det at jeg måtte velge mellom å ha trekket på og ligge på et slapt underlag, eller ta av trekket på natta. Det ble for mye styr.  Jeg var også bekymret for glidelåsen (som Marius skriver).
Jeg endte med å returnere begge trekkene. 
 

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

- Ikke blås underlaget helt opp før du har fått tekket på.

- Vær forsiktig når du lukker stoltrekket. Glidelåsen biter lett hull i underlaget.

- Stengene bør kappes. Ta av stangkoppen, kapp litt av, og sett på stangkoppen igjen.

Nå planlegger jeg så sy eget trekk/stol. Foreløpig har jeg imidlertid  ikke funnet ut hvor jeg kan få kjøpt lette, egnede stenger. Kom gjerne med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

@knerten kanskje thermarest sine stoltrekk er bedre egnet?

Nå har jeg ikke like vondt i ryggen lengre, så jeg synes faktisk det er greiest uten stoltrekk i teltet. Bruker heller stol om jeg skal ha med sitteplass :)

 

 

@Marius Engelsen Har et Thermarest-stoltrekk til mitt gamle TR-pro-underlag. Den er alt for smal til Exped-underlaget, men skal sjekke ut nyere modeller som du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.