Gå til innhold
  • Bli medlem

Familienoss

Anbefalte innlegg

Annonse
3 hours ago, zupertramp said:

Jeg synes mitt hillberg Unna er ganske lett å slå opp. Du trenger kun å sette inn to stenger. Men det er et dyrt telt da 

Enig i at Unna er svært lett å sette opp, og på alle måter et virkelig bra telt, jeg og flere mener det er det beste teltet for én person.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (10 minutter siden):

Enig i at Unna er svært lett å sette opp, og på alle måter et virkelig bra telt, jeg og flere mener det er det beste teltet for én person.

Klarer man ikke å sette opp ett Unna så bør man heller ikke forlate asfaltert vei 😁

  • Liker 2
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 timer siden):

Klarer man ikke å sette opp ett Unna så bør man heller ikke forlate asfaltert vei 😁

Nja, jeg syns faktisk at Unna er litt knotete å sette opp jeg da. 😄 Stenger som krysser og vrenger seg i alle retninger, spesielt i litt vind. Da er det kanskje lettere i sette opp et tunelltelt med 1-2 stenger. 😊

Men det teltet jeg eier som er enklest å sette opp er Zpacks Duplex. To staver og seks plugger. Sjmokk sjmokk. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (14 minutter siden):

Også i ulendt terreng?  (Der man får ett stramt og pent oppsett..)

Veldig greit og få et bra oppsett på Duplex i ulendt terreng, i og med at duken normalt sett ikke skal ned til bakken, og at man finjusterer lengden på stavene individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped, kuppeltelt.
Jeg har bare et Exped Auriga som nå er gått ut av produksjon, men det er bygget under mer eller mindre samme lest som Orion og Venus teltene. Jeg setter det opp på 3-4 minutter, og jeg er elendig til å sette opp telt. 
To/tre tverrgående stenger igjennom et par stangkanaler festet på ytterteltet, rett ned i en "sko" på motsatt side. Deretter trer du andre siden av stangen ned i en tilsvarende sko på din side og løfter teltet opp i frittstående posisjon. Innerteltet er festet til ytterteltet og du setter dermed opp hele teltet i en operasjon. 

Plugging og bardunering gjøres avhengig av vindforhold. Men det går så kjapt at jeg blir like overrasket hver gang.

Det finnes videoer som viser dette bedre enn denne begredelige beskrivelsen. Men jeg synes iallefall at teltet er såpass enkelt å sette opp at til og meg jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (16 timer siden):

Nja, jeg syns faktisk at Unna er litt knotete å sette opp jeg da. 😄 Stenger som krysser og vrenger seg i alle retninger, spesielt i litt vind. Da er det kanskje lettere i sette opp et tunelltelt med 1-2 stenger. 😊

 

Plugg ned/fest kortenden hvor stanglommene sitter og dra lett i duken når du trer inn stanga. Da retter du ut stangkanalen og gjør det veldig mye enklere å skyte inn stanga. Vent også med å sette stengene i stangkoppene til begge er i bånn. 

Jeg bruker nok litt mer tid på å sette opp Unna enn jeg gjorde med Akto, men Akto er et sånt "Oi! Er det oppe alt?"-telt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste telt (hvertfall nyere telt) er vel enkle å sette opp?

Er en god del andre kriterier du heller bør tenke på ved valg av telt enn hvor enkelt du setter dem opp. Eventuelt kan vel folk heller råde deg til telt du bør unngå fordi de er vanskelige å sette opp. Da blir ikke listen så lang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Nammatj bør være enkelt å sette opp. 2 like lange stenger så ingen forvirring der. Utvendige stangkanaler så du slipper å fomle etter åpningen hvor stengene skal inn.

Kort fortalt: Tre inn stengene og stram reima ved stangenden. Fest 2 plugger i ene enden. Strekk ut teltet og fest 2 plugger i andre enden. Fest bardunen i ene enden, fest bardunen i andre enden. Stram reimene ved endene, stram bardunene. Da er det i realiteten oppe (noen flere plugger og barfuner festes etterpå).

Hvis ikke se på telt fra Heimplanet, de er oppblåsbare. Bare å pumpe opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familienoss skrev (På 20.9.2020 den 0.42):

Noen som kan tipse meg om ett telt som er kjapt å sette opp. Tenker da på ett som fungere fint for en natt eller tre på små turer 

Definer tidsramme for kjapt.  De fleste telt er greie å sette opp og går raskere når man har vært igjennom noen runder.

Vil du unngå å knote med teltstenger så er jo Heimplanet sine et alterativ: https://www.heimplanet.com/shop/shelters/tent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (8 minutter siden):

De fleste telt (hvertfall nyere telt) er vel enkle å sette opp?

Er en god del andre kriterier du heller bør tenke på ved valg av telt enn hvor enkelt du setter dem opp. Eventuelt kan vel folk heller råde deg til telt du bør unngå fordi de er vanskelige å sette opp. Da blir ikke listen så lang 😊

Det vil jo bli en side av samme sak. Så ja. Advarsler tas imot med takk. Ser jo

 

Aurejeger skrev (6 minutter siden):

Bergans Compact Light er lett å sette opp og tåler endel vær. Jeg bruker 2 pers når jeg er alene og 3 pers når fruen er med.

Tusen takk for tips 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 minutter siden):

Hilleberg Nammatj bør være enkelt å sette opp. 2 like lange stenger så ingen forvirring der. Utvendige stangkanaler så du slipper å fomle etter åpningen hvor stengene skal inn.

Kort fortalt: Tre inn stengene og stram reima ved stangenden. Fest 2 plugger i ene enden. Strekk ut teltet og fest 2 plugger i andre enden. Fest bardunen i ene enden, fest bardunen i andre enden. Stram reimene ved endene, stram bardunene. Da er det i realiteten oppe (noen flere plugger og barfuner festes etterpå).

Hvis ikke se på telt fra Heimplanet, de er oppblåsbare. Bare å pumpe opp.

Takk takk. Setter stor pris på tipset 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, northern_fov said:

Siden ingen har nevnt Ringstind slår jeg et slag for det

Enig! Ringstind har bare en kort stang som skal tres inn og du kan klare deg med 4-6 plugger om været er fint. Tror jeg slår opp mitt på bare noen få minutter om jeg ikke full plugger det.
Men klart det er et enmanns telt. Hvis TS skal opp i 2 og 3 manns telt så blir det fort en del flere stenger og plugger som må ordnes. Som nevnt av andre når det kommer til større telt er min erfaring at tunnel telt med typisk tre buer er ganske kjappe og enkle og slenge opp, er det godvær så klarer du deg også her bare med noen få plugger og barduner. Selv stående kuppel telt har gjerne minst 2 kryssende stenger pluss kanskje en til og kan være knotete uten trening da ting må tres i rett rekkefølge og spennes i rett rekkefølge. De aller tregeste teltene er vel gjerne de som er en kombinasjon av kuppel telt og tunell telt :)

Men det er jo vanvittig mange varianter av alle typer telt så egentlig helt umulig og gi noen fasit!

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke vekt og pris er avskrekkende er Hilleberg Nammatj ekstremt enkelt; som sagt like lange stenger og alt er grovt / stort og enkelt å håndtere. Dersom du ikke trenger et ekstremtelt er Hilleberg Kaitum i samme kategori ang. enkelthet, like lange stenger og svært enkelt å få stramt. Et vennepar av meg gikk Norge på langs med et slikt så de tåler også MYE vær. Unna er nevnt som det lette, selvstående alternativet. Kunne promotert Soulo som jeg eier selv, men det er utelukkende 1-manns. 

Jada, ble mye Hilleberg her. Men som det heter: If you can be Batman, always be Batman. På samme måte sier jeg: Hvis du kan velge Hilleberg, velg alltid Hilleberg ;-) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familienoss skrev (På 20.9.2020 den 0.42):

Noen som kan tipse meg om ett telt som er kjapt å sette opp. Tenker da på ett som fungere fint for en natt eller tre på små turer 

Når man har satt opp teltet noen ganger, så er de aller, aller fleste telt lette og kjappe å sette opp. Mitt råd er derfor å finne et greit telt i vekt- og prisklasse man er komfortabel med, og så sette det opp og pakke det ned  minst 10 ganger på nærmeste plen. Involver familien, så er alle kjent med hva som skal hvor av stenger og plugger. Da går de aller fleste telt veldig kjapt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite moment som fort kan glemmes er at jo større teltet er desto vanskeligere kan det være og finne et sted og slå opp teltet når man er på tur. På plenen hjemme er jo ikke det et problem men å slå opp et litt for stort telt på en litt dårlig teltplass kan fort bli trøblete. Det skjer stadig at jeg har måttet sette opp et telt på steder som er ganske håpløse i mangel på gode alternativer og jeg har ofte ledd høyt når jeg ser resultatet i etterkant :) Som @Lompa nevner så får man jo mer erfaring jo mer man bruker teltet og du må regne med å kunne improvisere litt på oppsettet ut fra de rådende forhold. Der er ikke alltid du får satt plugger/barduner på de rette stedene og må gjøre litt "lokale" tilpasninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.