Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til rep. av gassprimus/brenner


andy2

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.

Har noen:

1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.

2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?

Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)

Primus1.jpg

Primus2.jpg

Primus3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er diameter på hullet innvendig så stor at skruen vil falle ut om du fortsetter å skru den inn?  Visst ikke så må den skrues ut. (Er som regel letter å skru inn, enn ut)

På bildet kan det se ut som bruddflaten ikke er helt plan, så en liten skrutrekker kan muligens brukes. Du har selv vært inne på grisepikk, men er usikker på om de leveres så små. Det finnes også ordinære bor som er beregnet for venstre rotering.

Ørliten dråpe lynlim og noe med samme diameter?

Når du har fått den ut erstattes den med en settskrue / gjengestift som foreslått av @Bjørnar Mo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Jeg har det billigste skrueuttrekkersettet fra Biltema. Skal se om det funker først. Hvis ikke lynlin må noe med noenlunde samme diameter.

Jeg tror hensikten er å demontere dette hver gang for å få det ned i kaffekjelen i kjelesettet. Er derfor avhengig av å skru det av. Gjengesift med umbraco blir litt upraktisk. Men jeg kan teste meg frem for å finne riktig diameter og bruke en vanlig bolt/vingeskrue/skrue med maskingjenger...

Kjekt om noen hadde hatt samme problem, og visste eksakt hvilken skrue en kan erstatte med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.