Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt til kveldsturer på ski i skauen?


Olamann

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter en hodelykt til bruk på skiturer på kveldstid om vinteren. I arsenalet fra før har jeg en Petzl Actik Core og en Olight H17, men ingen av dem fungerer spesielt godt til formålet. Petzl-lampa har ok batteritid, men litt for lite lysstyrke på max, og selv om max Olight-lampa er i nærheten av akseptabel for mitt bruk, så er batteritiden en flau vits.

Hvilke lamper bruker folket her inne og hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turlampa mi er en Bright As Day 700. Minste lykta til norske Moonlight Mountain Gear. Må bare si at jeg er strålende fornøyd med den. Mer enn nok lys til et variert liv ute i skau og mark. Robust og sålangt ingenting å utsette på kvalitet, design og detaljer. Anbefales. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhauk skrev (30 minutter siden):

Turlampa mi er en Bright As Day 700. Minste lykta til norske Moonlight Mountain Gear. Må bare si at jeg er strålende fornøyd med den. Mer enn nok lys til et variert liv ute i skau og mark. Robust og sålangt ingenting å utsette på kvalitet, design og detaljer. Anbefales. 

Det ser absolutt ut som ei fin lampe til variert bruk, men den har litt av de samme utfordringene ift. lys og batteritid som Olight-lykta mi. Skiturene varer gjerne i 1-2 timer, og det blir en del utforkjøringer, og da trenger jeg mer enn 1,5 timer brukstid (det blir gjerne en knapp time i minusgrader) på 700 lumen. 350 lumen, som gir mer batteritid, blir litt i knappeste laget for meg.

Bright as day 2000, ser imidlertid ganske interessant ut, om enn littegrann syr, så takk for at du sendte meg i den retningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (45 minutter siden):

Jeg bruker en Silva Powertrail. Godt lys og god batteritid. Bra justeringer på lysstrålen også. Eneste ulempe etter mitt skjønn er prisen.

12991067165166758817.JPG

IMG_3202.MOV

Den blir nok litt dyr ja :D 

Exceed-lampene til Silva ser spennende ut, men ligger nok også noe over det jeg hadde håpet å lande på. Kult at Silva viser brenntid i -5 grader på siden sin, forresten.

Trail Speed 4x ser bra ut. 1200 lumen i 2 timer i -5, og 600 lumen (som burde være tilstrekkelig i de fleste situasjoner) i 5 timer ved samme temperatur. Ikke helt ublu pris heller.

Takk for tips om Silva.

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (1 time siden):

Det ser absolutt ut som ei fin lampe til variert bruk, men den har litt av de samme utfordringene ift. lys og batteritid som Olight-lykta mi. Skiturene varer gjerne i 1-2 timer, og det blir en del utforkjøringer, og da trenger jeg mer enn 1,5 timer brukstid (det blir gjerne en knapp time i minusgrader) på 700 lumen. 350 lumen, som gir mer batteritid, blir litt i knappeste laget for meg.

Bright as day 2000, ser imidlertid ganske interessant ut, om enn littegrann syr, så takk for at du sendte meg i den retningen :)

Jeg har bright as day 2000. Lang levetid og mulighet til å lade USB. Funker bra til nedoverski. Noen venner av meg har 6000 (Fra 3200 er det 16,8V batteri!). Da er det nok lys til å gjøre langt bedre vurderinger av forhold selv på avstand. Prisen er deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (29 minutter siden):

Jeg har bright as day 2000. Lang levetid og mulighet til å lade USB. Funker bra til nedoverski. Noen venner av meg har 6000 (Fra 3200 er det 16,8V batteri!). Da er det nok lys til å gjøre langt bedre vurderinger av forhold selv på avstand. Prisen er deretter.

Hvordan lade denne med USB?? 
Beklager for avsporing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Lupine sine lykter blir for dyrt?

Om man har tid til å stoppe opp i aktiviteten så er der vel bare å ha med ekstra batteri og bytte når første nærmer seg tomt? (Uavhengig av lykt/produsent) Noen leverer også batterier med større kapasitet.

Ja, jeg synes 3-4 tusen blir litt mye. Ser poenget med å bytte batteri, men jeg vil helst slippe. Det er ikke snakk om å dra på veldig lange ekspedisjoner, men ha nok lys til å kunne gå et par timer på langrennski i både opp og nedoverbakker. 

Edit: Ser Lupine Neo X4 er sånn noenlunde innenfor det jeg kan gi, og virker å kunne gjøre omtrent det jeg er ute etter. 

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Petzl Nao når jeg går i løyper som ikke er lysløyper, kjører normalt i reactive mode for å spare på strømmen, den kan veksles raskt over i fast lys (som jeg har justert til max lengde) ved å vri på bryteren. Dette er uproblematisk med hansker og er ikke fiklete i det hele tatt.  Synes den lyser bra nok også når det går litt unna i nedoverbakkene.

Dagens utgave er Nao+, ser den har vokst på seg i pris og litt i lumen til 750. Jeg gav omtrent lumentallet for min Nao..

Jeg hadde en gang en Lupine Pico X4 i handlekurven når den kom på markedet, men så tenkte jeg wtf.. hva gjør greia, jo den lyser og kun det.. en grei nok pc koster det samme.. Da endte jeg opp med et Magicshine kit (628) med 3200lm, baklykt, hodebånd, fjernkontroll og 2 batterier et 6cellers og et 4cellers. Det kostet da 999,- på tilbud. Pr nu koster samme kit 1399,- hos XXL, men det er oppgradert med USB, så du kan bruke batteriene som powerbank. 6 cellers er 7000mA i 7.2V, det betyr 14000mA i powerbank "verden". 4cellers er 2/3 av dette. Eneste minuset er O-ring festet til hodebåndet, det er ikke optimal, men det funker. Magicshine komboen er nok kanskje der du får mest lys og funksjonalitet for ikke alt for mye penger.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (24 minutter siden):

Jeg bruker Petzl Nao når jeg går i løyper som ikke er lysløyper, kjører normalt i reactive mode for å spare på strømmen, den kan veksles raskt over i fast lys (som jeg har justert til max lengde) ved å vri på bryteren. Dette er uproblematisk med hansker og er ikke fiklete i det hele tatt.  Synes den lyser bra nok også når det går litt unna i nedoverbakkene.

Dagens utgave er Nao+, ser den har vokst på seg i pris og litt i lumen til 750. Jeg gav omtrent lumentallet for min Nao..

Jeg hadde en gang en Lupine Pico X4 i handlekurven når den kom på markedet, men så tenkte jeg wtf.. hva gjør greia, jo den lyser og kun det.. en grei nok pc koster det samme.. Da endte jeg opp med et Magicshine kit (628) med 3200lm, baklykt, hodebånd, fjernkontroll og 2 batterier et 6cellers og et 4cellers. Det kostet da 999,- på tilbud. Pr nu koster samme kit 1399,- hos XXL, men det er oppgradert med USB, så du kan bruke batteriene som powerbank. 6 cellers er 7000mA i 7.2V, det betyr 14000mA i powerbank "verden". 4cellers er 2/3 av dette. Eneste minuset er O-ring festet til hodebåndet, det er ikke optimal, men det funker. Magicshine komboen er nok kanskje der du får mest lys og funksjonalitet for ikke alt for mye penger.

 

 

Hvordan er batteritiden på Nao+ på skitur i minusgrader? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (22 timer siden):

Man plugger inn usb ledning i batteriet og så lader batteriet. Bright as day 2000 bruker 3,7V batterier. Skal jeg gjette tipper jeg det er 18650 celler. 

Jeg har den gamle 2000. Fikk et lite håp om at det gikk på den på et eller annet vis.

Endret av Dutton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker magicshine sine. Første kjøpt fra Kina. Billig og lyser som bra. Husker ikke når jeg kjøpte den, 6-7 år eller no3. Fungerer fint enda. Bruktbåde på terrengsykling og langrenn. Kjøpte en til som er litt sterkere(1600) for et par år siden, mest for å ha 2 på stisykling i høstmørket. XXL har en del modeller, hender og noen av de er på tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (20 minutter siden):

Litt off topic, men hvilken lykt brukte Mike Horn og Børge Ousland på nordpolen? De hadde jo lys i 3 mnd??

Basert på bilder jeg har sett så ser det ut som de brukte en eldre versjon av Petzl Duo. Kanskje noen andre vet nøyaktig modell? Den kan ta AA-batterier. De hadde 120 AA-batterier hver og brukte omtrent halvparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 19.9.2020 den 18.42):

Bruker magicshine sine. Første kjøpt fra Kina. Billig og lyser som bra. Husker ikke når jeg kjøpte den, 6-7 år eller no3. Fungerer fint enda. Bruktbåde på terrengsykling og langrenn. Kjøpte en til som er litt sterkere(1600) for et par år siden, mest for å ha 2 på stisykling i høstmørket. XXL har en del modeller, hender og noen av de er på tilbud. 

Jeg har motsatt erfaring - et av de produktene jeg har som jeg er mest misfornøyd med. Jeg har faktisk klart å kjøpe 2 sett av dette, må jo ha vært i febertåka. Ett 1500 og ett 3200 Lumen med baklys.

- Lykta har ikke på noe tidspunkt hatt noe i nærheten av antydet brenntid, særlig ikke i norske temperaturer
- hvis du ikke husker å koble lyktehodet fra batteriet, vil batteriet selvutlade
- det er ingen batteriindikator som sier hvor mye som er igjen.
- Jeg har veldig vanskelig for å tro på at de oppgitte løumen er reelle. Jeg har dykkerlykter på hhv 1200 og 3600 lumen som lyser kollossalt mye bedre...
- Lykta har ingen skikkelig linse som gir en ordentlig lysprofil, f.eks ved sykling må du peke lykta i bakken for å unngtå å blende andre.
- Etter at du tror du har slått av lykta, fortsetter den å lyse i 5-10 minutter med en svak grønn diode - ikke mulig å slå av, ser det ut til, annet enn ved å koble fra, og da oppdager du at
- det er ikke fingergrep på kontakten mellom batteri og lyktehode, noe som gjør det veldig vanskelig å koble sammen eller fra, f eksempel ved lading
- det er en myriade av kabler, borrelåser og gummistrikk, som er et logisk mareritt. Du smetter ikke bare av denne lykta for å gå inn i butikken liksom - det er demonteringstid, for ikke å nevne hvor mye plass det tar i lommene...
- Hodefestet er ennå flere strikk og reimer.

Mitt råd: ligg unna. Dette forsvarer ikke prisnivået sitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (På 23.9.2020 den 10.06):

Basert på bilder jeg har sett så ser det ut som de brukte en eldre versjon av Petzl Duo. Kanskje noen andre vet nøyaktig modell? Den kan ta AA-batterier. De hadde 120 AA-batterier hver og brukte omtrent halvparten.

Dem brukte BA5590 til å lade opp noen større hodelykter (sikkert duo), men endte opp med å bruke noen mindre hodelykter (taktikka?) fordi dem ikke hadde behov for så kraftig lys da de brukte termisk kikkert for å finne råkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Olamann skrev (På 21.9.2020 den 10.14):

Endte opp med å bestille en Silva Trailspeed 4XT fra Outdoorexperten til 1649,-.

Ser ut til å treffe det jeg er ute etter godt, og til en god pris. Så får vi se da :)

Den traff godt. God batteritid, god lyskjegle, god lysstyrke, sitter godt på hodet. Liker at det følger med en pose, hvor lykt, batteri, braketter og festeanordninger til sykkel osv. kan oppbevares samlet. Lykta funker veldig godt til å gå skiturer i variert terreng. Batteriet har jeg i drikkebeltet.

Endret av Olamann
Skrivefeil, manglende opplysning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (24 minutter siden):

Den traff godt. God batteritid, god lyskjegle, god lysstyrke, sitter godt på hodet. Liker at det følger med en pose, hvor alle lykt, batteri, braketter og festeanordninge til sykkel osv. kan oppbevares samlet. Lykta funker veldig godt til å gå skiturer. 

Jeg har også denne. Veldig fornøyd. Har også endt opp med å kjøpe et ekstra batteri som er litt lettere. Det er til løping i skogen på høsten da jeg syntes original batteriet blir litt tungt. Kan da også ha et batteri i backup når jeg sykler lange turer og er redd for å gå tom for strøm. I tillegg har jeg kjøpt en adapter til batteriene som gjør at de kan brukes som powerbank. Da utvides bruksområdet og backup batteri på fjelltur kan brukes til flere ting.

Petter 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterT skrev (3 minutter siden):

Jeg har også denne. Veldig fornøyd. Har også endt opp med å kjøpe et ekstra batteri som er litt lettere. Det er til løping i skogen på høsten da jeg syntes original batteriet blir litt tungt. Kan da også ha et batteri i backup når jeg sykler lange turer og er redd for å gå tom for strøm. I tillegg har jeg kjøpt en adapter til batteriene som gjør at de kan brukes som powerbank. Da utvides bruksområdet og backup batteri på fjelltur kan brukes til flere ting.

Petter 😎

Takk for gode tips! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 9/23/2020 at 10:06 AM, Ikigai said:

Basert på bilder jeg har sett så ser det ut som de brukte en eldre versjon av Petzl Duo. Kanskje noen andre vet nøyaktig modell? Den kan ta AA-batterier. De hadde 120 AA-batterier hver og brukte omtrent halvparten.

"Vi brukte Petzl. Vi hadde tre lykter som heter Duo, som var hovedlykter. Vi fikk beskjed at de var en videreførelse av de vi brukte i 2006, og de var minst like bra lys- og energimessig, men to av dem sluttet å virke underveis. På slutten av turen brukte jeg stort sett en liten Petzl lykt som heter Actik, en liten modell hvor du bruker tre AAA-batterier eller oppladbart batteri. Jeg hadde flere batterier jeg ladet om kvelden, og det fungerte heldigvis nesten like bra som de store lyktene. "

https://www.helsport.com/no/oppdag-helsport/inspirasjon/qa-med-borge-ousland/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.