Gå til innhold
  • Bli medlem

Forebygge kneproblemer til lange turer


Skrotnissen

Anbefalte innlegg

Trine RS skrev (19 minutter siden):

Gammel tråd,men vekker den til liv med mine erfaringer.
Jeg har gamle håndballknær. Artrose i mitt venstre, sikker også høyre uten at det er diagnostisert.
Har trodd jeg har trent riktig, men nå fått beskjed om at det kun er sykling ( faen og, akkurat det jeg misliker mest ) og utfall som gjelder for knær. Er du ille plaget skal du ikke ha vekt når du begynner med utfall.
Så: på tur bruker jeg alltid knevarmere. Og staver, dette gjelder både opp og ned, der det er mulig.
Og nå i sommer har jeg testa en ting som funker knall. Jeg er vanligvis ikke noen storspiser av smertestillende, men i sommer har jeg praktisert 1 g paracet og 600 mg ibux før jeg går, og påfyll hver 4 time. Føler meg som en om enn ikke 20 åring, men ihvertfall 35 åring ned bakkene igjen!
Jada, det er vondt etterpå, men det går over etter ei stund, og jeg blir ikke verre. Og så blir det den der forbanna syklinga i vinter for å gjøre det enda bedre.
Så, det funker for meg ihvertfall :) 

Utfall, med mindre vi snakker om bakoverutfall kan jo være ganske belastende på knærne. Det høres ikke ut som om det har vært løsningen om det må gå med flere gram paracet og ibux i løpet av en dagstur i fjellet 😁

Jeg har hatt noen perioder hvor knær begynner å bli vonde, gjerne en periode etter overbelastning i fjellet eller på trening. Da har det alltid hjulpet å dytte inn mer "leg extensions" i treningsprogrammet av typen eksplosivt opp, og kjempesakte (5-10s) ned med veldig lav vekt. Noen uker med dette jevnlig kurerer knærne til punktet hvor jeg glemmer at jeg har hatt vondt i kneene på noe tidspunkt.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (9 minutter siden):

Utfall, med mindre vi snakker om bakoverutfall kan jo være ganske belastende på knærne. Det høres ikke ut som om det har vært løsningen om det må gå med flere gram paracet og ibux i løpet av en dagstur i fjellet 😁

Jeg har hatt noen perioder hvor knær begynner å bli vonde, gjerne en periode etter overbelastning i fjellet eller på trening. Da har det alltid hjulpet å dytte inn mer "leg extensions" i treningsprogrammet av typen eksplosivt opp, og kjempesakte (5-10s) ned med veldig lav vekt. Noen uker med dette jevnlig kurerer knærne til punktet hvor jeg glemmer at jeg har hatt vondt i kneene på noe tidspunkt.

nå er det jo akkurat det jeg ikke har gjort forebyggende, og da har funnet ut at paracet og ibux er gull. 
Så må jeg starte med sykling og utfall som forebyggende. Rådene kommer fra utdannet fysioterapeut, så jeg velger å gi det et forsøk fra neste uke, så får vi se hvor mye paracet og ibux som trengs neste år.

Vi er jo alle forskjellige, og det er forskjellige årsaker til plagene våre. Så dette var bare min historie, og min erfaring :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Trine RS said:

Gammel tråd,men vekker den til liv med mine erfaringer.
Jeg har gamle håndballknær. Artrose i mitt venstre, sikker også høyre uten at det er diagnostisert.
Har trodd jeg har trent riktig, men nå fått beskjed om at det kun er sykling ( faen og, akkurat det jeg misliker mest ) og utfall som gjelder for knær. Er du ille plaget skal du ikke ha vekt når du begynner med utfall.
Så: på tur bruker jeg alltid knevarmere. Og staver, dette gjelder både opp og ned, der det er mulig.
Og nå i sommer har jeg testa en ting som funker knall. Jeg er vanligvis ikke noen storspiser av smertestillende, men i sommer har jeg praktisert 1 g paracet og 600 mg ibux før jeg går, og påfyll hver 4 time. Føler meg som en om enn ikke 20 åring, men ihvertfall 35 åring ned bakkene igjen!
Jada, det er vondt etterpå, men det går over etter ei stund, og jeg blir ikke verre. Og så blir det den der forbanna syklinga i vinter for å gjøre det enda bedre.
Så, det funker for meg ihvertfall :) 

For det første så er det der en kraftig dose av smertestillende som kan forårsake vesentlig skade på leveren. 1g paracet er såpass høyt at ingen leger vil anbefale det, da går man heller på sterkere smertestillende.

 

Men kanskje viktigere, når du må til med så mye paracet for å klare turene så dekker du gjerne over det faktum at du skader deg selv over tid. Du gjør vondt værre og skaper enda større kneproblemer i fremtiden ved å pushe deg selv mer enn du faktisk tåler i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

1g paracet er såpass høyt at ingen leger vil anbefale det

Er du lege selv ettersom du kan komme med denne nokså bastante konklusjonen? Jeg har selv sett leger som har foreskrevet resept på 1 g Paracet (om ikke ville jo ikke 1-grams Paracet-tabletter finnes på apoteket heller, da disse tross alt er reseptbelagte...), så påstanden din er uansett ikke riktig. Og doseringen for Paracet tilsier ½–1 tablett à 1 g (fra Felleskatalogen) inntil fire ganger per døgn. Det tilsvarer 2 "vanlige" reseptfrie Paracet-tabletter à 500 mg, som ikke er en uvanlig dosering, det står jo liksom på pakka også. Jeg sier ikke at det ikke kan være ugunstig for lever, nyrer osv., bare at 1 g Paracet ikke er så høyt som du fremstiller det, all den tid tablettene faktisk produseres i 1-grams tabletter og foreskrives av utdannede leger med lang fartstid. Husk at det kan være mye annet som legen må hensynta som du ikke kjenner til, i form av allergier, reaksjoner, andre sykdommer, type smerter etc. Det sagt, så ville jeg ikke praktisert selvmedisinering med den nevnte mengden smertestillende uten å avklare dette med lege, og er ellers enig i at man bør være obs på at smertestillende kan maskere problemet, og potensielt være med på å forverre det på sikt. Det står vel også at Paracet i utgangspunktet er for korttidsbehandling av smerter, noe annet tenker jeg at man bør avklare med lege.

Ellers, jeg har trent en del splittknebøy (går vel under flere navn) med lett/middels belastning for knærne, synes det er litt mer skånsomt enn utfall hvor man får litt mer "slag", særlig med vekt, avhengig av hvilken variant man bruker. Med splittknebøy er begge beina i bakken hele tida, og man kan ta rolige, kontrollerte bevegelser både opp og ned, og man kan dermed ha bedre kontroll på riktig gjennomføring. Jeg har erstatta knebøy med denne øvelsen i all hovedsak. I tillegg har jeg tidvis brukt en balansepute, hvor jeg står på ett ben oppå denne med kneet litt bøyd, og bevisst beveger overkroppen såpass at man må jobbe med beinet for å holde balansen. Det skal hjelpe for stabiliteten i kneet. Denne øvelsen fikk jeg tips om fra legen en gang jeg hadde en kneskade. I begynnelsen kan det være greit å holde én hånd i veggen for eksempel, slik at man er sikker på å ikke overbelaste/feilbelaste kneet. Ellers kan det kanskje være aktuelt med en slik støttestrømpe for kneet når man går i ulendt terreng? Vet i alle fall av de som har brukt det for å minske belastningen noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine RS skrev (10 timer siden):

Gammel tråd,men vekker den til liv med mine erfaringer.
Jeg har gamle håndballknær. Artrose i mitt venstre, sikker også høyre uten at det er diagnostisert.
Har trodd jeg har trent riktig, men nå fått beskjed om at det kun er sykling ( faen og, akkurat det jeg misliker mest ) og utfall som gjelder for knær. Er du ille plaget skal du ikke ha vekt når du begynner med utfall.
Så: på tur bruker jeg alltid knevarmere. Og staver, dette gjelder både opp og ned, der det er mulig.
Og nå i sommer har jeg testa en ting som funker knall. Jeg er vanligvis ikke noen storspiser av smertestillende, men i sommer har jeg praktisert 1 g paracet og 600 mg ibux før jeg går, og påfyll hver 4 time. Føler meg som en om enn ikke 20 åring, men ihvertfall 35 åring ned bakkene igjen!
Jada, det er vondt etterpå, men det går over etter ei stund, og jeg blir ikke verre. Og så blir det den der forbanna syklinga i vinter for å gjøre det enda bedre.
Så, det funker for meg ihvertfall :) 

I samband med ein tur fekk eg for nokre år sidan anbefalt frå lege (med spesialisering på tur/felt) å ta smertestillande og lett betennelsesdempande forebyggende før tunge etappar (Desse har også muskelavslappende effekt. Eg hadde trøbbel med føter + eit trøttheitsbrudd kort tid før avreise). "Det er ikkje dopingkontroll på innlandsisen" fekk eg humoristisk formidla. Det funka fjell for meg over 4 veker med relativ tungt belastning, i kombinasjon med tape og sålar frå ortoped. 

Etter dette har eg det som eit ess i ermet om eg har noko trøbbel i kroppen. Dersom det er først ved avslutta aktivitet at eg kjenner det (stivnar i eit bein), tek eg heller ein paracet på kvelden, slik at musklane får slappa av godt av og restituert om natta. 

Brukar fint lite medisinar elles, har fine leververdiar og lege og fysioterapeut som er nokså klare på at litt bruk av Paracet og Ibumetin i periodar/ved belastning er langt å foretrekke framfor inaktivitet. 

No har eg feltarbeid gjennom sommaren, med eit bein som eigentleg skulle vore operert (blir nok til vinteren). Då er ein pakke Paracet og Ibumetin obligatorisk. Så lenge ein nyttar det med vett, i samråd med helsepersonell og med eit klart formål, så tenker eg for min del at det er supert, om alternativet er å bli sittande på rompa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Måssåbjønn said:

Er du lege selv ettersom du kan komme med denne nokså bastante konklusjonen? Jeg har selv sett leger som har foreskrevet resept på 1 g Paracet (om ikke ville jo ikke 1-grams Paracet-tabletter finnes på apoteket heller, da disse tross alt er reseptbelagte...), så påstanden din er uansett ikke riktig. Og doseringen for Paracet tilsier ½–1 tablett à 1 g (fra Felleskatalogen) inntil fire ganger per døgn.

Fra legemiddelverket:

Quote

Voksne og barn 40-50 kg 500-1000 mg inntil 4 ganger i døgnet, men ikke ta mer enn 3000 mg i løpet av et døgn.

 

Så du kan ta 500 eller 1000mg, inntil 4 ganger per dag, men ikke over 3000mg totalt i løpet av 24 timer.

 

Og jeg brukte en del smertestillende en stund etter å ha fått en kneskade selv, Det jeg ble informert om da er at man skjelden anbefaler å overskride 500mg / 4 ganger om dagen ved regelmessig bruk, og at hvis man er oppe i større doser enn det så er det mer skånsomt for kroppen å gå over på alternative smertestillende.

 

Dette var også snakk om å ta 1g paracet og 600mg ibux sammen med påfyll hver 4 time. Hvorav Ibux has en anbefalt maksdose på 1200mg/døgn. Da er man oppe i 4000mg og 2400mg så man overskrider daglig anbefalt maksgrense på begge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (33 minutter siden):

Fra legemiddelverket:

 

Så du kan ta 500 eller 1000mg, inntil 4 ganger per dag, men ikke over 3000mg totalt i løpet av 24 timer.

 

Og jeg brukte en del smertestillende en stund etter å ha fått en kneskade selv, Det jeg ble informert om da er at man skjelden anbefaler å overskride 500mg / 4 ganger om dagen ved regelmessig bruk, og at hvis man er oppe i større doser enn det så er det mer skånsomt for kroppen å gå over på alternative smertestillende.

 

Dette var også snakk om å ta 1g paracet og 600mg ibux sammen med påfyll hver 4 time. Hvorav Ibux has en anbefalt maksdose på 1200mg/døgn. Da er man oppe i 4000mg og 2400mg så man overskrider daglig anbefalt maksgrense på begge.

 

 

Jeg henviste til din nokså bastante påstand om at ingen leger vil anbefale 1 g Paracet fordi det er såpass høyt, noe som ikke stemmer. Det er forskjell på å sjelden overskride og å aldri overskride. Som jeg også påpekte, så er det noe annet å selvmedisinere visse mengder, og da selvfølgelig å kombinere legemidler, enn å få de foreskrevet fra lege. Dette med Ibux var dog ikke nevnt i ditt innlegg, derfor var det mengden Paracet som ble kommentert.

Og det som Legemiddelverket sier om dosering er det samme som står i Felleskatalogen som jeg linket til – men lege kan foreskrive annen dosering i visse situasjoner. Og 1000 mg er jo 1 g, som dermed er innenfor det som er "vanlig" dosering, og ikke såpass høyt at ingen leger vil anbefale det, som var det jeg reagerte på. Dosering vil jo også avhenge av smertegrad, for eksempel.

Men dette blir utafor trådens tema, så jeg legger den ballen død for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en boks 1g Paracet og en boks 600mg ibux. Det står på lappen fra legen at disse kan tas sammen 4 ganger for dagen. Så kan jeg ta en tramadol samtidig om det trengs. Fikk dette ifm. ryggsmerter, men det gikk så fort over at jeg knapt fikk åpnet pakkene.

 

Jeg blir uvel i magen av 600mg ibux, så jeg klarer meg fint med 200-400mg.

Jeg får egentlig ganske god effekt av 500mg paracet, men når jeg har skikkelig influensa og hodepine bruker jeg 1000mg.
 

Jeg tar disse stoffene så sjelden, at jeg får ganske umiddelbar effekt når de trengs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (3 timer siden):

samband med ein tur fekk eg for nokre år sidan anbefalt frå lege (med spesialisering på tur/felt) å ta muskelavslappende og lett betennelsesdempande forebyggende før tunge etappar.

Muskelavslappende, hva var det? Reseptpliktig?

Bruker selv sjelden smertestillende, men på fjellturen i sommer tok jeg en Paracet (500mg) + en Ibux (400mg) om kvelden for å slippe å ligge våken å kjenne på knesmerter.

Muskelavslappende medisin har jeg ikke tatt siden jeg for 21 år siden fikk foreskrevet Somadril for å få løst opp noen muskler i ryggen. Somadril ble senere (2008) tatt av markedet pga at det  var svært avhengighets skapende/farlig. www.dagensmedisin.no/somadril-trekkes-fra-markedet/263599

Har alltid vært skeptisk til medisinbruk som "symptombehandling", men jeg syns det legen din sa om at "Paracet og Ibumetin i periodar/ved belastning er langt å foretrekke framfor inaktivitet" høres fornuftig ut. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine RS skrev (7 timer siden):

Så må jeg starte med sykling og utfall som forebyggende. Rådene kommer fra utdannet fysioterapeut, så jeg velger å gi det et forsøk fra neste uke, så får vi se hvor mye paracet og ibux som trengs neste år.

Sikker lurt. Selv plages jeg med det som kalles "chondromalacia patellae", kjent som hopperkne ("jumpers knee"). Finner mye god info om trening, og ikke minst øvelser man bør unngå ved denne plagen på følgende youtube kanal: youtube.com/channel/UC3o1V72HPdJTvhvhYcKtnRA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Muskelavslappende, hva var det? Reseptpliktig?

Bruker selv sjelden smertestillende, men på fjellturen i sommer tok jeg en Paracet (500mg) + en Ibux (400mg) om kvelden for å slippe å ligge våken å kjenne på knesmerter.

Muskelavslappende medisin har jeg ikke tatt siden jeg for 21 år siden fikk foreskrevet Somadril for å få løst opp noen muskler i ryggen. Somadril ble senere (2008) tatt av markedet pga at det  var svært avhengighets skapende/farlig. www.dagensmedisin.no/somadril-trekkes-fra-markedet/263599

Har alltid vært skeptisk til medisinbruk som "symptombehandling", men jeg syns det legen din sa om at "Paracet og Ibumetin i periodar/ved belastning er langt å foretrekke framfor inaktivitet" høres fornuftig ut. :-)

Eg meinar ikkje noko meir avansert enn Paracet eller Ibumetin, som også har muskelavslappende effekt. 

Skal faktisk korrigere det i innlegget mitt så det ikkje blir misforstått. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (5 timer siden):

I samband med ein tur fekk eg for nokre år sidan anbefalt frå lege (med spesialisering på tur/felt) å ta smertestillande og lett betennelsesdempande forebyggende før tunge etappar 

Kan jeg spørre om hva slags døgndoser det var snakk om, for å få forebyggende effekt?

Kan være greit å ha som triks på lur, dersom man på forhånd vet at man skal utsette seg for noe som man vet vil gi smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre om hva slags døgndoser det var snakk om, for å få forebyggende effekt?

Kan være greit å ha som triks på lur, dersom man på forhånd vet at man skal utsette seg for noe som man vet vil gi smerter.

Berre for å få musklane til å jobbe avslappa ved tunge dagar, ei "vanleg dose" frå morgonen/avmarsj, altså før tungt arbeid. Ein Ibumetin og ein Paracet (500 mg) eller 1 til 2 Paracet. Som regel ikkje påfyll, men kjem litt an på lengda på dagen. Ein Paracet eller to på kvelden for å slappe av om natta. 

Hjå meg er det litt ulikt kva eg brukar, mengder og kva tid, etter kva tur eg er på og om eg har betennelsestendensar eller ei. Dei fleste turar går føre seg utan, men det er ei god hjelp dei gongane behovet er der. 

Eg må dog presisere at alt dette er i samråd med lege og med utgangspunkt i min helsestasjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

For det første så er det der en kraftig dose av smertestillende som kan forårsake vesentlig skade på leveren. 1g paracet er såpass høyt at ingen leger vil anbefale det, da går man heller på sterkere smertestillende.

 

Men kanskje viktigere, når du må til med så mye paracet for å klare turene så dekker du gjerne over det faktum at du skader deg selv over tid. Du gjør vondt værre og skaper enda større kneproblemer i fremtiden ved å pushe deg selv mer enn du faktisk tåler i dag.

Hm. Jeg har fått klarsignal fra lege så da tenker jeg det er greit jeg. Jeg er jo heller ikke på slike turer hvor jeg trenger dette hver dag, jeg gjør dette kun på lange, krevende toppturer. På disse turene er det nok ikke medikamentene som skader meg i tilfelle, men helt andre ting. 1 g paracet er også innafor, og det er jo langvarig bruk som ikke anbefales. Synes Tessatroll sier det fornuftig jeg, at hvis dette forhindrer meg fra å sitte på rumpa så er jo det supert. 

Jeg nevnte også at trening ( som jeg da har gjort feil ), vil være forebyggende- og når jeg begynner å gjøre dette riktig vil jeg kanskje kunne droppe den paraceten og ibux. 
Tror ikke levra mi og kroppen min generelt har det vesentlig verre enn de som tyller i seg 10 pils på fest hver helg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.