Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans superlett-jakke som "hovedjakke" på tur.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hallais.

Mi skalljakke har bikket 7 år og vanntettheten er mildt sagt begrenset. Sonderer litt terrenget etter ei ny, men for en pris.

Har sett på Bergans superlett jakke de siste tiden, sånn jeg forstår det er dette ei regnjakke og da sikkert ikke puster like bra som ei skalljakke til fem laken. Jeg vurderer likevel å kjøpe bergansjakka å bruke som jakke på tur når det er skitvær. Jeg har ei tynn vindjakke som blir brukt mye grunnet den puster mye bedre og er mer behagelig å ha på, denne bruker jeg så lenge det ikke regner. 

Så oppsummert . To jakker på tur. Ei lett vindjakke og ei bergans superlett jakke. Dekker dette behovene?

Er det dristig å gå for en sånn kombinasjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Super lett er ei Dermizax-jakke, så den puster vel neppe noe særlig dårligere enn Bergans sine andre jakker av samme stoff. Jeg ville kanskje tenkt meg om to ganger før jeg prøvde meg i vinterfjellet med den, men ut over det, så er jeg helt sikker på at det vil fungere helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du gjør du så mye feil ved å velge jakke fra Bergans. Jeg har i mange år nå brukt Bergans Microlight jakke som vindjakka til fine dager. Til dager med dårlig vær benytter jeg faktisk ennå jakka fra Berghaus som jeg ble sponset med for mange år siden (jeg har ennå ikke funnet noen verdig erstatter). Jeg har, for å være ærlig, ikke forsøkt skalljakker fra Bergans, men vil jo tro de tåler en uværsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Superlett og jeg tror den er omtrent like tett (og pustende) som min Bergans Glittertind. Forskjellen går mer på strammemuligheter, hvor godt den lukker i halsen og at lommene ikke egner seg som lufteluker etc. Er nok ikke like god hette, heller. Mulig den er litt mindre slitesterk, men det har jeg ikke brukt den hardt nok til å finne ut, bruker den bare som allværsjakke her hjemme.

Forøvrig er den adskillig mindre superlett enn den første Superlett jeg hadde. Det var litt skuffende da jeg fikk den - hadde bestilt på nettet i den tro det var samme jakka. F.eks klaff med knepping istedenfor borrelås var ingen "superlett" endring etter min menig. Litt usikker på om den i det hele tatt er lettere enn Glittertinden... Men billigere er den jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Bergans Breheimen som sikkert er 10 år og like fin ennå, men den er tung og pakker mye og brukes sjelden i dag. 

Kjøpte Bergans Helium for å ha et lettere plagg. Brukes i vind-regn-snø og sludd og er den jakka jeg bruker mest og oftest. Veldig lett og veldig tynn, men tåler det meste. Tung ryggsekk har over tid ødelagt membran over skuldrene med liten lekkasje som resultat. Dessverre lages ikke denne jakka lenger og da ble Bergans Nesset innkjøpt som erstatter. Litt tyngre og litt stivere i stoffet (Element Active) og gjør jobben, men den er ikke like behagelig i bruk som den gamle Heliumjakka. (jeg bruker derfor fortsatt Helium med lekkasje om været ikke er helt vilt)

Kona kjøpte seg Super lett lady jacket i fjor og den likner og føles mye mer som Heliumjakka og blir min neste jakke som erstatter for Helium. Hun utsetter nok ikke jakka for de værste utfordringer, men hun er veldig fornøyd og jakka holder seg godt.

Super Lett er ei 3 lags Dermizax med god hette og lufting under armene. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å ha dette som eneste jakke på tur. Den er litt tykkere enn Helium, men ikke så stiv som Nesset. Nesset er Element Active, ikke Dermizax.

På pulkturer har jeg riktignok hatt med Breheimen som backup, men den er ikke brukt. Sommer som vinter har jeg brukt/bruker Helium/Nesset med netting eller tynn ull under. Når det blir kaldere kan jeg spe på med en fleecegenser. I kalde pauser med ei tynn/tykk dunjakke utenpå. Og Thats it.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og kikket på en lett jakke til å ha med på tur om det skal bli drittvær, og har sett på Super Lett-jakken, men jeg likte faktisk Letto-jakken bedre når jeg prøvde begge to. Har sett begge på tilbud hos en outlet-butikk til både 1200,- og 1500,-, så grisedyrt er det jo ikke. Dette var Graphite-modellen, som nå er utgått(tror jeg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (48 minutter siden):

Hhmm, har ikke sett på Letto, men skjønner jeg må det. Er den tynnere/lettere enn Super Lett. Min Helium veier 250g på kjøkkenvekta og det er vel ingen tilsvarende jakke (egenskaper) som matcher det, eller?

Syntes de var ganske like i tykkelse, så det eneste som virket som forskjeller var noen designforskjeller, bla på glidelåsen. Letto har synlig glidelås i front, Super Lett har frontklaff med trykknapper over glidelåsen. Leser man detaljbeskrivelsen på hjemmesiden til Bergans, så ser det veldig likt:

Bergans Super Lett - 460gr (str L)

Bergans Letto - 440gr (Str L)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (7 timer siden):

Hhmm, har ikke sett på Letto, men skjønner jeg må det. Er den tynnere/lettere enn Super Lett. Min Helium veier 250g på kjøkkenvekta og det er vel ingen tilsvarende jakke (egenskaper) som matcher det, eller?

Jeg har brukt Norrøna Bitihorn Ultra Light dri3 Jacket på tur i sommerhalvåret de siste 2 årene. En jakke jeg er meget fornøyd med! Den er fortsatt vanntett og viser ikke tegn til slitasje. 

Veier 142g i størrelse M. 

Nå har den vel blitt erstattet med Bitihorn Gore-Tex Active, men dri3 modellen dukker opp på outlet/tilbud nå og da:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4884657

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (29 minutter siden):

Jeg har brukt Norrøna Bitihorn Ultra Light dri3 Jacket på tur i sommerhalvåret de siste 2 årene. En jakke jeg er meget fornøyd med! Den er fortsatt vanntett og viser ikke tegn til slitasje. 

Veier 142g i størrelse M. 

Nå har den vel blitt erstattet med Bitihorn Gore-Tex Active, men dri3 modellen dukker opp på outlet/tilbud nå og da:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4884657

 

Den er ikke erstattet av gore tex, men av dri1-versjonen. Gore tex versjonen er litt tykkere og tyngre. 

Jeg har dri3. Og kombinasjonen av å ha en lett regnjakke og en lett vindjakke veier mindre enn en Gore tex jakke som er altfor varm i finvær på sommeren. 

Er det kaldt kan man ha på begge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (3 minutter siden):

Den er ikke erstattet av gore tex, men av dri1-versjonen. Gore tex versjonen er litt tykkere og tyngre. 

Jeg tror det er dri1-versjonen som er tykkere/tyngre, mens Gtx-versjonen har samme vekt og snitt. Men mulig jeg tar feil. :)

Prebb skrev (5 minutter siden):

Jeg har dri3. Og kombinasjonen av å ha en lett regnjakke og en lett vindjakke veier mindre enn en Gore tex jakke som er altfor varm i finvær på sommeren. 

Er det kaldt kan man ha på begge også. 

Lag-på-lag prinsippet, der man kan kombinere flere lette plagg etter forholdene er absolutt det beste! Selv bruker jeg et lag tynn ull, et lag litt tykkere ull, lett regnjakke og en lett dunjakke. Med ulike kombinasjoner av disse plaggene klarer jeg meg gjennom hele sommerhalvåret. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er dri1-versjonen som er tykkere/tyngre, mens Gtx-versjonen har samme vekt og snitt. Men mulig jeg tar feil. :)

Lag-på-lag prinsippet, der man kan kombinere flere lette plagg etter forholdene er absolutt det beste! Selv bruker jeg et lag tynn ull, et lag litt tykkere ull, lett regnjakke og en lett dunjakke. Med ulike kombinasjoner av disse plaggene klarer jeg meg gjennom hele sommerhalvåret. :) 

Jeg skrev feil. Jeg har dri1 versjonen. Den er definitivt tynnere enn gore tex. Jeg prøvde begge før jeg kjøpte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans har og hatt en modell som heter Airojohka som er lett. Veide min til 410gr i størrelse XL. Er vel ikke så mange på nett av den siden den er utgått men de hadde en del på Outlet Vestby når jeg var innom der forrige uke. Sjekket ikke pris men da er det vel 40%, eller 50% som de har hatt en del om dagen. Men det er jo ikke sikert du har tilgang til outlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat hanket inn en Black Diamond FineLine, for å ha en lettere jakke i sekken i tilfelle regn, den veier 254g på vekta i str XL. Oppgitt vekt (M) er 230g. 

BD StormLine er med håndlommer, stramming ved håndleddene og glidlås under armene er oppgitt til 282g (M). 

HH Odin Minimalist 2.0 er et annet lettvektsalternativ.

Uansett er det ingen skalljakke/regnjakke/bomullsjakke av de andre jakkene jeg har, som en gang er i nærheten av Bergans Microlight når det gjelder pusteegenskaper (Sasta Taiga i Ventile er nærmest). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (14 timer siden):

Så oppsummert . To jakker på tur. Ei lett vindjakke og ei bergans superlett jakke. Dekker dette behovene?

Jeg har stort sett alltid tre jakker med på overnattingsturer.

- En jakke i ull/fleece-blanding eller tilsvarende som gir litt isolasjon og beskyttelse mot vind.

- En tynn, vanntett jakke med membran.

- En isolerende jakke med dun/primaloft.

Kombineres i ett, to eller tre lag etter behov.

Å ha én "allværsjakke" er ikke min greie. :) 

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (17 timer siden):

Har sett på Bergans superlett jakke de siste tiden, sånn jeg forstår det er dette ei regnjakke og da sikkert ikke puster like bra som ei skalljakke til fem laken.

Så oppsummert . To jakker på tur. Ei lett vindjakke og ei bergans superlett jakke. Dekker dette behovene?

Er det dristig å gå for en sånn kombinasjon?

Siden det er en membranjakke så blir den nok klassifisert som en skalljakke. En regnjakke er oljejakke som hverken puster eller slipper inn vann. Så den jakken puster nok sikkert vel så bra som andre Dermizax-jakker. Min erfaring er at DWR-coatingen (det som får dråper til å prelle av jakken) på rimeligere jakker ofte forsvinner raskere enn på dyrere jakker, og kanskje ikke er like miljøvennlig. Ser at Bergans har som mål å innføre PFAS-fri DWR-behandling innen år 2020. Så snart DWR-coatingen mister effekten så slutter jakken å puste når den blir våt. En av fordelene med din løsning med å ha to jakker er at du vil bruke skalljakken mindre, og jeg ser for meg at den da vil holde bedre på DWR-coatingen og vare lengre enn om du hadde brukt den hele tiden.

Jeg ser ikke at det skulle være så mye mer dristig, men nå vet jeg ikke hvor du tenker å ferdes eller når på året. En dyrere skalljakke har kanskje litt flere og bedre løsninger og kanskje noe bedre kvalitet på detaljer, men jeg blir stadig vekk skuffet over kvaliteten til jakker til to og tregangen prisen av den jakken der, så mitt inntrykk er at det man får igjen for pengene avtar raskt etter man har passert 2.500 kroner.

Jeg vurderer også å gå for to jakker, men i stedet for en skalljakke bruke en oljeregnjakke. Er lei skalljakker som ikke holder vannet ute når været er hardt over lang tid her på kysten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Veldig fornøyd med jakken. Min heter Bergans superlett JKT. Brukt både sommer og vinter i all slags vær til all slags bruk. Er det det dårlig vær bruker jeg også HH Odin bukse. Praktisk bukse med lange glidelåser i sidene så den kan tas på med støvler på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.