Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag vinter


Ranglefant

Anbefalte innlegg

Annonse

Mitt råd er ett vanlig underlag og et reinskinn oppå det. Skinnet skjæes til omtrent samme bredde som underlaget, men det trenger ikke å være like langt. Forresten tviler jeg på at du vil fryse med bare et reinskinn som underlag, da skal det være veeeldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (24 minutter siden):

Mitt råd er ett vanlig underlag og et reinskinn oppå det. Skinnet skjæes til omtrent samme bredde som underlaget, men det trenger ikke å være like langt. Forresten tviler jeg på at du vil fryse med bare et reinskinn som underlag, da skal det være veeeldig kaldt.

Takk for tips. Bor ved kysten i sørvest, men turene blir rundt Hardangervidda, neppe kaldere enn -10-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefant skrev (1 time siden):

Vil to vanlige liggeunderlag være bedre enn ett på vinter

Før pleide jeg alltid å bruke et "bamseunderlag" + et "standard" liggeunderlag

sånne som disse her:

https://www.fjellsport.no/mammut-bamse-extreme.html?channable=013b48696400313030343538d7&gclid=CjwKCAjwkoz7BRBPEiwAeKw3q2YqKpHQMFEdG6kXrh_Noz3RL0LKXheFJ_eBaF4aONpCPefjay3IPBoCN4UQAvD_BwE

og

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/turutstyr/liggeunderlag/tradex-liggeunderlag-comfort/?variantCode=18405&gclid=CjwKCAjwkoz7BRBPEiwAeKw3qyjZ7BFkPc9s5s3U_oY3Lpivk5L8eP95qdRrCQfLmt01jHRE2HEOmRoC7GQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg lå da stort sett under en gapahuk av presenning direkte på snøen, også om det ble 20 kalde. I dag bruker jeg litt forskjellig, gjerne et tresessongs oppblåsbart (bedre komfort) + et "standard" underst, eventuelt et reinskinn underst i stedet.

En av de store fordelene med bamse/standard er at du kan sitte på det ved bålet om du fyrer bål. Man slipper å ta med noe ekstra. OBS: bamseunderlaget kan trekke vann hvis snøen er våt, i hvert fall de jeg har brukt. Jeg brukte derfor standardunderlaget ved bålet og bruker det også underst når jeg sover.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker også bamse ekstreme, men med oppblåsbart på toppen. Tidligere en tynn sommer oppblåsbar, men har investert i en thermarest isolert oppblåsbar, har ikke testet enda. Bortsett fra sommer. Varm og god der. Ville anbefalt 2 stykker. Reinskinn er vel bare vis du drar inn med skuter! Jeg går med pulk og ski, kan ikke ha reinskinn og sånne tunge ting oppi. Eller gapahuk. Har man snøscooter og tilhenger kan det nok funke. Men da kan man vel også ha med vedfyrt ovn og hele sulamitten. Ta med boblebad osv.

De nye oppblåsbare liggeunderlag med isolasjon er ganske geniale, så lenge det ikke går hull! Har stor tro på min til vinteren! Tar mindre plass også. Hjelper at den var på salg til 500kr, halv pris. Men som sagt, ville brukt to...en closed-cell foam som bamse extreme under, og oppblåsbar på toppen. Det burde holde masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2020 at 7:40 PM, Skogens Stønn said:

Før pleide jeg alltid å bruke et "bamseunderlag" + et "standard" liggeunderlag

sånne som disse her:

https://www.fjellsport.no/mammut-bamse-extreme.html?channable=013b48696400313030343538d7&gclid=CjwKCAjwkoz7BRBPEiwAeKw3q2YqKpHQMFEdG6kXrh_Noz3RL0LKXheFJ_eBaF4aONpCPefjay3IPBoCN4UQAvD_BwE

og

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/turutstyr/liggeunderlag/tradex-liggeunderlag-comfort/?variantCode=18405&gclid=CjwKCAjwkoz7BRBPEiwAeKw3qyjZ7BFkPc9s5s3U_oY3Lpivk5L8eP95qdRrCQfLmt01jHRE2HEOmRoC7GQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg lå da stort sett under en gapahuk av presenning direkte på snøen, også om det ble 20 kalde. I dag bruker jeg litt forskjellig, gjerne et tresessongs oppblåsbart (bedre komfort) + et "standard" underst, eventuelt et reinskinn underst i stedet.

En av de store fordelene med bamse/standard er at du kan sitte på det ved bålet om du fyrer bål. Man slipper å ta med noe ekstra. OBS: bamseunderlaget kan trekke vann hvis snøen er våt, i hvert fall de jeg har brukt. Jeg brukte derfor standardunderlaget ved bålet og bruker det også underst når jeg sover.

;-)

Jeg ser det, har også opplevd at Bamse extreme trekker vann. Kjedelig. Går bra når det er kaldere da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefant skrev (På 17.9.2020 den 17.43):

Vil to vanlige liggeunderlag være bedre enn ett på vinter, eller bør jeg investere i oppblåsbart? Jeg er ingen frysepinn og har aldri vært kald på tidlig vår/sen høst min min -5 sovepose. Har uansett tenkt å kjøpe en vintersovepose -20-25.

Jeg har forsøkt det meste innen liggeunderlag, og dette er litt etter smak og behag. Forsøk deg fram. Jeg har endt opp med to Bamse extreme foam liggeunderlag, pluss litt kvist, greiner, granbar, lyng i bunnen. Hvis du er redd liggeunderlagene skal trekke vann, kan du benytte en pakkpose( ruller begge liggeunderlagene inni hverandre/ eller benytter en pakkpose til kun ett av liggeunderlagene, som da alltid vil være tørt).

Ranglefant skrev (På 17.9.2020 den 17.43):

Vil to vanlige liggeunderlag være bedre enn ett på vinter, eller bør jeg investere i oppblåsbart? Jeg er ingen frysepinn og har aldri vært kald på tidlig vår/sen høst min min -5 sovepose. Har uansett tenkt å kjøpe en vintersovepose -20-25.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@squidman         Lærer meg video - nå trenger jeg hjelp med Adobe After Effects og kart til hjemme videoer...ta kontakt

Håper du kan legge ut dette når du får visshet.

Jeg er også interessert i å får greie på hvordan jeg legger ut video her på forumet

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/29/2020 at 10:15 PM, Tom42 said:

@squidman         Lærer meg video - nå trenger jeg hjelp med Adobe After Effects og kart til hjemme videoer...ta kontakt

Håper du kan legge ut dette når du får visshet.

Jeg er også interessert i å får greie på hvordan jeg legger ut video her på forumet

Har en youtube kanal, det var visst lenge siden (2008! og første innkjøp av HDV kamera) da jeg la ved beskrivelsen. Blitt mange turer siden, med alt fra Canon HV20 til Gopro og Mavic 2 pro. Bruker nå Adobe Premiere og Davinci Resolve til fargeletting. Jeg skulle trodd en lenke til en youtube kanal funket best. Min kanal er SkonrokkenTV, men da er beregnet på familie og venner er ikke særlig proff. Var blandt de første legge ut på youtube med turer da, tilbake i 2007. Hadde til og med videokamera tapet til hjelmen da jeg først prøvde ut randonnee ski i 2007.  Før jeg visste hvordan bruke randonnee eller stå nedover. Nå går det i Maya og 3d samt drone videoer for tiden. Og youtube er blitt noe helt annet, med proffe innholds youtubere, med proffe kameraer og hele sulamitten. Som lever av det.  Nei ting har nok forandret seg litt siden jeg begynnte.

Som sagt youtube lenke eller vimeo lenke....(eller instagram, kan ikke noe om det). Har ikke vært her i nesten 5 år, vet ikke hva regler er når det gjelder lenker. Tror nok at enkleste måte få til animert kart er fortsatt Adobe After Effects.  Har ikke brukt After Effects i noen år da jeg jobber mest i 3d. Jeg pleier ikke gjøre så mye med mine hjemme vids da er ment for familie, bare slenge de sammen kjapt uten redigering. Hadde vært noe annet hvis jeg skulle lage noe mer proft da. Bruker en del tid og krefter på farger og Resolve. Har fortsatt ikke skikkelig kamera her, bare en gopro (8 black) og en mavic 2 pro. Og 7 år gammel mobil. Forhåpentlig blir det skikkelig kamera neste år.

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.