Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Lofoten eller fjellheimen


Milla80

Anbefalte innlegg

Hei. 
har bestemt oss for å gå til innkjøp av enten helsport Lofoten eller fjellheimen. Har to barn og ønsker å bruke to telt istedetfor ett stort. Hovedsakelig vår/sommer/høst i mye vestlandsvær. Frister med superlight utgave, men tror pro er bedre med to små barn? ( Vi ønsker også å bruke telt alene uten barn innimellom.) uansett, jeg ønsker Lofoten fordi man kan åpne hele forteltet. Fin at man får mer utsikt og mer åpen følelse i teltet. Jeg ønsker fjellheimen grunnet bedre plass i innerteltet. Noen som vet om det fungerer og åpne ytterteltet på fjellheimen slik som på Lofoten? Eneste forskjell er vel at den mangler feste til å henges opp? Og går det fint å sitte uten å bøye seg i Lofoten teltet? Maks høyde på oss er 174 cm.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det går ikke an å åpne ytterteltet på Fjellheimen som på Lofoten. Det mangler en glidelås langs ytterste stang. Jeg sjekket en gang med Helsport om de kunne sy den inn, men det ville de ikke. Hilleberg kaitum GT har både rette endevegger i innertelt samt at den kan åpnes som Lofoten, du får i tillegg et ekstra fortelt i fotenden, men koster litt mer da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten er nok høyt nok for dere ved inngang til innertelt men det skrår en del i taket mot fotenden så det er vel ikke så mye av teltet dere slipper å stange i taket. Fjellheimen er klart bedre der. Jeg ville vel også tenkt på Kaitum GT her som nevnt over.
Et annet alternativ er 2 telt med side inngang, f.eks Reinsfjell. Så bruke en tarp i tillegg. Du kan jo ta en titt på siste tur Jan og Mattis gjorde. Der har de et oppsett med 2 telt med tarp i mellom 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det dukker opp salg så hadde det vært supert med en i superlight og en i pro. Må sjekke litt på tilbud fremover. Spitsbergen blir for tung synes jeg. Hilleberg Kaitum 3 virker perfekt, men den var veldig dyr. Skulle ønske det fantes fjellheimen med inngang som Lofoten. Vi har forresten exped downmat 7 underlag. Funker det i Lofoten ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zementh skrev (5 timer siden):

Nei det går ikke an å åpne ytterteltet på Fjellheimen som på Lofoten. Det mangler en glidelås langs ytterste stang. Jeg sjekket en gang med Helsport om de kunne sy den inn, men det ville de ikke. Hilleberg kaitum GT har både rette endevegger i innertelt samt at den kan åpnes som Lofoten, du får i tillegg et ekstra fortelt i fotenden, men koster litt mer da...

Det var synd dem ikke kunne sy den inn. Vurderte selv å spørre helsport, men da er det nok ikke vits i å gjøre det. Hilleberg virker bra, men veldig dyrt for oss. Da får vi to telt for den prisen. Og vi trenger egentlig to. Vurderer fjellheimen eller Lofoten, også ett rimelig marmor vapor eller limelight. Det blir hovedsakelig fjellturer i greit vær og ofte kun 2 av 4 på tur samtidig 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (4 timer siden):

Lofoten er nok høyt nok for dere ved inngang til innertelt men det skrår en del i taket mot fotenden så det er vel ikke så mye av teltet dere slipper å stange i taket. Fjellheimen er klart bedre der. Jeg ville vel også tenkt på Kaitum GT her som nevnt over.
Et annet alternativ er 2 telt med side inngang, f.eks Reinsfjell. Så bruke en tarp i tillegg. Du kan jo ta en titt på siste tur Jan og Mattis gjorde. Der har de et oppsett med 2 telt med tarp i mellom 

 

Takk for tips. Er supert med tarp som erstatning, men på «høyfjellet» på Sunnmøre kan det være dårlig med trær. Synd jeg ikke får sett Lofoten utstilt noe sted. Hadde gjort valget litt lettere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hilleberg Nallo 3GT, her kan man også ta forteltet til side som på Lofoten. For å være ærlig så har vi bare brukt denne funksjonen et fåtall ganger. Er det fint vær er vi ute, er det dårlig vær må man uansett lukke igjen.

Gå for Fjellheimen, det er mye viktigere med god plass i innerteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (På 15.9.2020 den 14.57):

Eller 1 superlight og 1 pro? Øker bruksområdet.

Når ville du tatt ned pro istedenfor superlight? Kun vinterstid, eller har du en god formening rundt vær og vind?

Har superlight selv, men ikke testet det godt nok, så vet ikke hvordan det står imot vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Lofoten 4 camp pro, eller hva det heter.

Når jeg skulle velge telt var det litt irriterende å måtte velge mellom rektangulær footprint eller muligheten til å åpne forteltet, men dette er egentlig glemt nå.
Min bedre halvdel er ikke så gira på teltlivet, så 90% av turene er bare meg og to unger. Da er det mer enn god nok plass i Lofoten.

Skal ikke påstå at muligheten til å åpne blir brukt veldig mye, men de få gangene det har forekommet, så er det jo ganske deilig. Ikke overdriv viktigheten av den funksjonen. Kjekt og ha når den er der, men neppe noe du vil savne særlig ofte, om i det hele tatt.

Pro vs superlight. I tillegg til to "små" unger så har vi en hund. Alle tre er ganske uforsiktige, så selv om det kanskje er mest psykisk, så føltes superlight for skjørt til den typen bruk. Og i tillegg til å være superlight, er bunnduken superglatt, som ikke er noen fordel når du skal fordele hund, barn og voksne gjevnt utover en ikke fult så gjevn overflate.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at barn og SL duk ikke er så god combo. 
Hver sommer så "låner" datteren og venninnen "solo teltet" mitt når vi er på den årlige fjellferien. Det er SL telt. Vi har normalt sett vært 6-9 dager på tur. Og samtlige turer har endt med en reprasjon. Nå ønsker de seg begge telt til jul og bursdag. Så da får jeg forhåpentligvis har mitt i fred. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Vi kjøpte Lofoten 4 camp pro, eller hva det heter.

Når jeg skulle velge telt var det litt irriterende å måtte velge mellom rektangulær footprint eller muligheten til å åpne forteltet, men dette er egentlig glemt nå.
Min bedre halvdel er ikke så gira på teltlivet, så 90% av turene er bare meg og to unger. Da er det mer enn god nok plass i Lofoten.

Skal ikke påstå at muligheten til å åpne blir brukt veldig mye, men de få gangene det har forekommet, så er det jo ganske deilig. Ikke overdriv viktigheten av den funksjonen. Kjekt og ha når den er der, men neppe noe du vil savne særlig ofte, om i det hele tatt.

Pro vs superlight. I tillegg til to "små" unger så har vi en hund. Alle tre er ganske uforsiktige, så selv om det kanskje er mest psykisk, så føltes superlight for skjørt til den typen bruk. Og i tillegg til å være superlight, er bunnduken superglatt, som ikke er noen fordel når du skal fordele hund, barn og voksne gjevnt utover en ikke fult så gjevn overflate.

VI har også Lofoten 4 Camp pro. Sover gjerne to barn og to voksne, eller tre barn og en voksen. Barna bruker uansett ikke full lengde, så merker ikke så my til at det skrår litt bakover. Enig i at funksjonen med å åpne fronten ikke brukes veldig ofte, men kjekk av og til. Endte med Lofoten av den grunn at det lå ute til en veldig god pris på Helsport sin outlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.