Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakenpose med glidelås?


Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg synes lakenposer er noe herk. Jeg har derfor gått over til dette for lenge siden: https://www.dntbutikken.no/produkt/dnt-sengesett-i-silke/

Det koster vel ellers ikke allverden å få sydd i en glidelås på ei systue.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (21 minutter siden):

Ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg synes lakenposer er noe herk. Jeg har derfor gått over til dette for lenge siden: https://www.dntbutikken.no/produkt/dnt-sengesett-i-silke/

Det koster vel ellers ikke allverden å få sydd i en glidelås på ei systue.

;-)

Jeg har vært inne på tanken med å sinn glidelås. 

Har vel hatt 20 pose-netter i år, minst, uten lakenpose, men er jo greit å bruke det for å bevare posen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært inne på tanken med å sinn glidelås. 

Har vel hatt 20 pose-netter i år, minst, uten lakenpose, men er jo greit å bruke det for å bevare posen. 

 

Ja, inni sovepose er vel kanskje sengesettet jeg lenket til ikke særlig egnet. 😁 Jeg pleier ikke å bruke noen ting inni soveposer, bortsett fra superundertøy eller ullundertøy hvis det er kaldt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (27 minutter siden):

Ja, inni sovepose er vel kanskje sengesettet jeg lenket til ikke særlig egnet. 😁 Jeg pleier ikke å bruke noen ting inni soveposer, bortsett fra superundertøy eller ullundertøy hvis det er kaldt.

;-)

Bruker selvsagt undertøy etter forholdenede, men det står jo så mye om svette/fukt.... etc osv... og greit å passe på dunposen sin.. 

Har jo f.eks hatt to netter i en varebil, litt halvfukitg og ble litt svett. At det er litt uhygiensik, driter jeg i. På tur skal man jo stinke litt, men mer det om litt svette nå og da over tid, skader posen, selv om jeg lufter på cam, og den henger på kleshenger når den ikke er i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Ja, slitasjen blir antakelig mindre hvis man bruker en lakenpose inni. Jeg har vasker fiberpose, men ikke dunpose. Jeg vet ikke om de kan vaskes? Skulle tro det var mulig om man har en stor tørketrommel tilgjengelig.

;-)

Går fint det.
Selv har jeg vasket dunposene mine flere ganger (WM Summerlite, Zpacks quilten), og nylig kjøpte jeg en knapt brukt Helsport Rago Superlight som jeg også har vasket før den blir tatt i bruk. Har ikke tatt meg bryet med å sjekke så mye for rett vaskemiddel for dun, men kjører en liten skvett Rosa Milo.
Kjøres på tidsprogram i tørketrommel sammen med 2 tennisballer og 2 tørketrommelmagicballs kjøpt på Elkjøp eller Power. Etter 2,5'ish timer har jeg freshe soverposer :)  

Som du er inne på, fellesnevneren for posene er at det er forholdsvis lite volum i de med bare 350-450 gram dun i de, så de får plass i tørketrommelen.
WM Versalite og Pumpa posene min må nok leveres inn til noen som har en industritørketrommel pga det store volumet. 

Bruker selv liner for å spare posen, Sea to Summit Reactor, men som andre linere så er det nå bare ett tynt lag med stoff, så svetten går nå i posen åkke som.  
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skogens Stønn said:

Ja, slitasjen blir antakelig mindre hvis man bruker en lakenpose inni. Jeg har vasker fiberpose, men ikke dunpose. Jeg vet ikke om de kan vaskes? Skulle tro det var mulig om man har en stor tørketrommel tilgjengelig.

;-)

Helsport sier at dunposer kan (og bør) vaskes, men helst ikke for ofte.
"Vask dunposen i vaskemaskinen med dunvask og vreng ut alt overflødig vann når den er ferdig vasket. Benytt 40 grader skånevask,  og bruk ca. 30% av normal mengde vaskemiddel. Minimum kapasitet på vaskemaskinen må være 7kg. Husk å lukke alle glidelåser når den vaskes. Den beste måten å tørke den på er i tørketrommel på lav varme. Bruk tennisballer eller vaskeballer for å gjenopprette spenst og “fluff”. Hvis du følger vaskeanvisningen for din pose, vil dunen gjenvinne sin bæreevne godt etter vask. "

Endret av Bjørn J
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Trond Arvid Hagen skrev (46 minutter siden):

Har du link til denne?

Jeg googla før jeg kjøpte, og fant tilfeldigvis en stk hos Revir. Da var det bare å kaste seg på 31-bussen å suse ned. Ser på kontoutskrift, 632,- i mars 2021.

Googler nå (uten alt for mye innsats) ser ikke ved første øyekast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig rart at det ikke finnes mer av det. 

Det finnes jo så sinnsykt mye fancy, smarte, intuitive, geniale saker for friluftsliv nå (så man kan lure hvordan man kan klarte seg for 100 år siden).

En enkel half-zip på en lakenpose burde jo vært standard siden Titten Tei tok fyr på Mandalsmessa (om noen tar den referansen 😉). 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Arvid Hagen skrev (6 timer siden):

Sender ikke til norge virker det som

De sender til Norge, jeg har handlet der flere ganger, men enkelte merker får de ikke lov til å sende til Norge. Thermarest er ett av dem. Jeg antar det skyldes agenturer el.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.