Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egen ørretsluk og få fisk på under 24t? Mulig?


OleHenrik

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Nærmer seg høst og jeg kjenner på en trang til å lage noe! Denne gangen prøver jeg meg på å lage en ørretsluk. Ikke nok med det, men jeg prøver også få fisk på den på under 24 timer. Lar det seg gjøre ? Ta gjerne å kommenter på videoen hvis du har prøvd noe lignende. Mvh Ole 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig prosjekt! Ekstra artig når man fanger fisken på hjemmelaget redskap, være seg sluk eller fluer. 

Jeg har laget litt forskjellige sluker opp gjennom årene, med varierende hell. 😄 Den enkleste måten å få et brukbart resultat på er etter min erfaring å kopiere formen til en eksisterende sluk som man vet fisker godt. Da kan man sammenligne hvordan slukene man lager går i vannet opp mot originalen og eventuelt gjøre finjusteringer. Det ligger forresten en fin guide til hvordan man lager en sluk her: https://laksesluker.no/slik-lager-du-en-dorgesluk/ . Rett nok en dorgesluk, men prinsippet med å hamre ut formen kan overføres til forskjellige typer sluker.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, EirikJarl said:

Ekstra artig når man fanger fisken på hjemmelaget redskap, være seg sluk eller fluer. 

Det er sant. Den første laksen jeg fikk ble tatt på en hjemmelaget flue i grelle farger, med bl.a. lyseblått og rosa isbjørnhår. Gleden ble ekstra stor nettopp fordi det var en fantasiflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (7 minutter siden):

Det er sant. Den første laksen jeg fikk ble tatt på en hjemmelaget flue i grelle farger, med bl.a. lyseblått og rosa isbjørnhår. Gleden ble ekstra stor nettopp fordi det var en fantasiflue.

Er det en ting jeg har lært meg opp gjennom årenes løp med fisking så er det at laksen bryr seg fint lite om fluen man bruker er beskrevet av Kelson i The Salmon Fly eller ei. 😁

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, EirikJarl said:

Er det en ting jeg har lært meg opp gjennom årenes løp med fisking så er det at laksen bryr seg fint lite om fluen man bruker er beskrevet av Kelson i The Salmon Fly eller ei. 😁

For mange år siden sto en kompis og jeg ved bredden av ei lita elv, den gjorde en 90 graders sving, og vi sto på en sandbanke med god utsikt til det dype partiet på andre siden av der vi sto. Vannet var klart og lysforholdene riktige, så vi kunne tydelig se de tre laksene som sto nede ved bunnen. Det var kompisen sin tur å prøve, og han studerte alle sine flotte engelske fluekreasjoner i teakboksen før han valgte en Green Highlander - perfekt utført etter alle kunstens regler. Han kastet flere gode kast, flua landet rett foran laksene hver gang, og vi så at flua nærmest strøk over hodet på fiskene. Men de var helt uinteresserte, null reaksjon. Han prøvde flere perfekte fjærfluer, med og uten jungelhane, fasan, strutseforhud og i det hele tatt. Men fiskene kunne ikke brydd seg mindre. Litt desperate så vi i flueboksen og smilte da vi fant ei "flue" fra våre første forsøk med bindestikka. Den besto av en enkeltkrok med en ball av knallgult hår, på størrelse med en ert. Ingenting annet. Jaja, vi prøver, sa han. Ingenting å tape. Han kastet forsiktig, og da flua er 10 cm over vannet, rett foran laksene, stormer den ene opp og tar flua i det samme den treffer vannflata. En fin smålaks.
Så ja, du har helt rett i det du sier. Og det har jeg erfart flere ganger senere også. Men om ikke laksen bryr seg, er det likevel moro å binde klassiske laksefluer etter alle kunstens regler.

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (21 timer siden):

For mange år siden sto en kompis og jeg ved bredden av ei lita elv, den gjorde en 90 graders sving, og vi sto på en sandbanke med god utsikt til det dype partiet på andre siden av der vi sto. Vannet var klart og lysforholdene riktige, så vi kunne tydelig se de tre laksene som sto nede ved bunnen. Det var kompisen sin tur å prøve, og han studerte alle sine flotte engelske fluekreasjoner i teakboksen før han valgte en Green Highlander - perfekt utført etter alle kunstens regler. Han kastet flere gode kast, flua landet rett foran laksene hver gang, og vi så at flua nærmest strøk over hodet på fiskene. Men de var helt uinteresserte, null reaksjon. Han prøvde flere perfekte fjærfluer, med og uten jungelhane, fasan, strutseforhud og i det hele tatt. Men fiskene kunne ikke brydd seg mindre. Litt desperate så vi i flueboksen og smilte da vi fant ei "flue" fra våre første forsøk med bindestikka. Den besto av en enkeltkrok med en ball av knallgult hår, på størrelse med en ert. Ingenting annet. Jaja, vi prøver, sa han. Ingenting å tape. Han kastet forsiktig, og da flua er 10 cm over vannet, rett foran laksene, stormer den ene opp og tar flua i det samme den treffer vannflata. En fin smålaks.
Så ja, du har helt rett i det du sier. Og det har jeg erfart flere ganger senere også. Men om ikke laksen bryr seg, er det likevel moro å binde klassiske laksefluer etter alle kunstens regler.

Haha, det var et kostelig innlegg som fint illustrerte poenget i saken. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.