Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tursekk 55-65L


Rompetroll

Anbefalte innlegg

Med høsten i full anmarsj og muligheten for mange flotte turer, ser jeg et behov for innkjøp av en tursekk. Det finnes mye å velge blant, derfor søker jeg til litt tips og erfaringer her.

Jeg har tidligere brukt en sekk på 50L, men denne er kanskje akkurat i minste laget siden teltet og soveposen er ganske stor og tung (den oppgraderingen kan jeg bekymre meg om senere). Tror derfor en størrelse på 55-65L kan være perfekt! Jeg er 192cm høy og trenger derfor en sekk i størrelse MD/LG (hvis det ikke er onesize). Det beste er selvfølgelig og dra på butikken og prøve ut sekkene, men det er ingen butikker i nærområdet som selger de jeg har plukket ut i listen nedenfor.

Er ute etter komfortabel sekk med god kvalitet som kommer til å vare i mange år fremover. Jeg har ikke noe problem å legge til noen lapper for å få en sekk med bedre kvalitet og komfort, men tenker samtidig litt på prisen. Det er derfor aktuelt å kjøpe brukt, eller være på utkikk etter eventuelle tilbud fremover.

 

Disse sekkene har jeg vurdert:

- Osprey Atmos Ag 65L (68L* i Large) (2500, de på tilbud er ikke i min størrelse) 

- Osprey Aether AG 60 (63L* i Large) (1900 på tilbud)

- Klättermusen Grip 3.0 60L (3500)

- Fjellreven Kajka 65L (3900) (litt usikker på holdbarheten til trerammen på denne?)

 

Har veldig gode erfaringer med utstyr fra klättermusen, de er dyre, men du verden for en kvalitet! Likte "ventilasjons-systemet" på Osprey-sekkene. Har tidligere hatt problemer med sekker som blir veldig klamme og varme, til og med på kalde dager. Tar gjerne imot erfaringer hvis du har eid eller prøvd noen av sekkene ovenfor, eller tips til andre sekker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rompetroll skrev (1 time siden):

Er ute etter komfortabel sekk med god kvalitet som kommer til å vare i mange år fremover. Jeg har ikke noe problem å legge til noen lapper for å få en sekk med bedre kvalitet og komfort, men tenker samtidig litt på prisen. Det er derfor aktuelt å kjøpe brukt, eller være på utkikk etter eventuelle tilbud fremover.

Da ville jeg tatt med Gregory Baltoro 65 i vurderingen. Ca. 2500,- hos Addnature for øyeblikket.

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (16 timer siden):

Da ville jeg tatt med Gregory Baltoro 65 i vurderingen. Ca. 2500,- hos Addnature for øyeblikket.

Liker også Baltoro. Til dagsturer bruker jeg en Gregory Z55 (large 55 liter) /a-review-of-the-gregory-z55-pros-and-cons/  Tror den heter Zulu 55 nå (noe endret ser jeg): gregory-zulu-55-backpack-men-ozone-black-914553.html

(hvor stor sekk man fortrekker til dagsturer/helgeturer/lengreturer - varierer jo. Jeg fortrekker alltid å ha litt rom til overs når jeg har pakket det som skal med, spesielt på langturer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Liker også Baltoro. Til dagsturer bruker jeg en Gregory Z55 (large 55 liter) /a-review-of-the-gregory-z55-pros-and-cons/  Tror den heter Zulu 55 nå (noe endret ser jeg): gregory-zulu-55-backpack-men-ozone-black-914553.html

(hvor stor sekk man fortrekker til dagsturer/helgeturer/lengreturer - varierer jo. Jeg fortrekker alltid å ha litt rom til overs når jeg har pakket det som skal med, spesielt på langturer)

Jeg har Zulu 40 som dagstursekk og Baltoro 75 til lengre turer. Kan egentlig ikke få fullrost sekkene nok, både når det gjelder bæresystem og praktiske løsninger. Begge håndterer både lav og høy vekt veldig bra. Det finnes lettere sekker, men opplever ingen av dem som tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompetroll skrev (På 13.9.2020 den 16.51):

- Osprey Atmos Ag 65L (68L* i Large) (2500, de på tilbud er ikke i min størrelse) 

Jeg har hatt Atmos AG 65L i ett år nå, og bruker den som tungpakke-sekk høst og vår. Kjøpte den hos Braasport for 1870,-

Sekken er veldig komfortabel å bære. Jeg har vel hatt rundt 15-16 kg i den, men det takler sikkert mye mer. Både ryggen, skulderstroppene og innsiden av hoftebeltet består av en type grov mesh, og siden dette er det eneste som er i kontakt med kroppen føles det nesten som om sekken "flyter" på ryggen.

I tillegg til komforten liker jeg også de elastiske mesh-lommene på baksiden og på sidene, samt stroppene for feste av underlag etc. nederst på baksiden.

Det jeg ikke liker så godt er de unødvendige smålommene på baksiden, lommene på hoftebeltet, det avtagbare topplokket (et fast topplokk er bedre) som gjør at det blir mange reimer og glidelåser rundt omkring som egentlig bare er i veien og som bidrar til å dra opp egenvekta på sekken. Men dette er vel en smaksak, som alt annet. :)

KR_2019_80471.thumb.jpg.35af005f8a8782c02c95468d428eea64.jpg

KR_2019_80472.thumb.jpg.e3cf8e7e7a1082b2422433698fafba6e.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.