Gå til innhold
  • Bli medlem

Dramatiske redningsaksjoner i helgen


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Kjell Iver skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBPQez/her-blir-han-reddet-fra-galdhoepiggen

Må kunne si at flaksen var på vedkommendes side. Hva er oddsen for å finne et forlatt telt på Galdhøpiggen midt på natta?

Ja dette var nesten for godt til å være sant.
Det første jeg hadde gjort etter å ha takket redningsmannskapet hadde vært å tippe i lotto!
Glad for at det endte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 minutter siden):

Er intervju med han nå - tydeligvis ydmyk. Utrolig historie egentlig.

https://www.nrk.no/innlandet/mann-funnet-etter-omfattende-leteaksjon-pa-galdhopiggen-1.15158857
 

Flott av ham å stille opp til intervju og fortelle om det som skjedde, det er det ikke alle som ville gjort.  Forhåpentlig kan andre lære av feilene hans.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (18 minutter siden):

Hvem forlater telt og sovepose oppe ved Galdhøpiggen? Kan det være flere i en nødsituasjon der oppe? Minner litt om å finne en tom båt i åpen sjø..

Ganske utrolig. Kanskje det kommer frem hvem som har forlatt det der. Forhåpentligvis ikke noen flere som er savnet, men kanskje noen som har «snudd i tide» etter å ha satt opp telt ved dårlig vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (På 13.9.2020 den 12.33):

Hvem forlater telt og sovepose oppe ved Galdhøpiggen? Kan det være flere i en nødsituasjon der oppe? Minner litt om å finne en tom båt i åpen sjø..

Godt det ikke bare er meg som syns det var rart.., håper de har sjekka teltet nøye. Så det var nevnt som depot i en sak også. 

Håper vi får et oppklarende svar her, for dette har jeg lurt på i hele dag 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (På 13.9.2020 den 12.57):

Ville det ikke være merkelig å sette opp teltet på grunn av været, legge inn soveposen, og så forlate lyet på grunn av dårlig vær?

Enig i at det høres litt rart ut, men jeg har tenkt at det muligens kan være noe litt mer primitivt som en slags "nødbivuakk" noen har satt opp fordi de er ofte der oppe og liker å ha et sted å trekke seg tilbake i hvis det blir uvær. Var det ikke ved der også? Det må vel noen ha fraktet opp dit på ryggen sin. Ikke akkurat typisk noe man har med seg på telttur.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Kanskje Sverre Nøkling som har et "depot" der?

Men....gravde (graver?) ikke han ned sakene sine...og...overtok han ikke leiligheten etter mora?

Litt av en gåte dette, pirrer jo nysgjerrigheten; hvorfor stod teltet der...tomt, og med sovepose klar til bruk?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Men....gravde (graver?) ikke han ned sakene sine...og...overtok han ikke leiligheten etter mora?

Litt av en gåte dette, pirrer jo nysgjerrigheten; hvorfor stod teltet der...tomt, og med sovepose klar til bruk?

Av det jeg har skjønt var ikke teltet oppslått, men alt har ligget nedpakket og klart til bruk. Han hadde visst forsøkt å satt opp teltet, men ikke fått til, gitt opp og så lagt seg ned i soveposen i stedet. Ikke uvanlig at det blir lagt ut depoter slik stod det her i går.

bilde.png.fd84b3de77a1c5649a5485e3f4a1d570.png
bilde.png.eb2e7cc02f37c4482034593aeadcdec4.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabethsk skrev (1 time siden):

Av det jeg har skjønt var ikke teltet oppslått, men alt har ligget nedpakket og klart til bruk. Han hadde visst forsøkt å satt opp teltet, men ikke fått til, gitt opp og så lagt seg ned i soveposen i stedet. Ikke uvanlig at det blir lagt ut depoter slik stod det her i går.
bilde.png.eb2e7cc02f37c4482034593aeadcdec4.png

Takk for oppklaring! Ble beskrevet på en annen måte i NRK-artikkelen, som sikkert har skapt forvirring.

Jeg tenker den mest naturlige årsaken er at noen har overnattet et sted i nærheten, og så slått ned leiren og latt utstyret ligge for å gå til toppen uten å ta med for mye vekt, og så har vedkommende ikke tatt med seg utstyret på vei ned (fant det ikke igjen, forglemmelse, utmattelse, endret rute eller lignende).

Endret av KristianP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (10 minutter siden):

 (fant det ikke igjen, forglemmelse, utmattelse, endret rute eller lignende).

Skikkelig avsporing her nå, men: Det kan jo være at telt og sovepose var av europriskvalitet, bortsett fra det ville jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få igjen utstyret mitt hvis dette var meg. Eller er det bare jeg som spytter i glasset mens alle andre kan kjøpe det de vil uten egentlig bry seg om hvor lenge de har det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabethsk skrev (2 timer siden):

Av det jeg har skjønt var ikke teltet oppslått, men alt har ligget nedpakket og klart til bruk.

Ja - takk for oppklaringen. Ser det er andre som har hatt noen hypoteser som de nå  kan legge bort. Og det kan vel jeg også med en av mine, om at det lå en person i teltet og posen da karen kom...og at vedkommende nå ligger et annet sted. Uff! :shocked:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 minutt siden):

Skikkelig avsporing her nå, men: Det kan jo være at telt og sovepose var av europriskvalitet, bortsett fra det ville jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få igjen utstyret mitt hvis dette var meg. Eller er det bare jeg som spytter i glasset mens alle andre kan kjøpe det de vil uten egentlig bry seg om hvor lenge de har det?

Jeg har det på samme måte, men så går det også en grense et eller annet sted. Jeg har hittil mistet én teltplugg i mitt liv. Hvor mange timer/dager skal man lete og grave opp snøen og lyngen før man gir opp og kjøper en ny? Kanskje vedkommende leitet lenge uten å finne det, og ikke er så heldig å bo i nærheten av Jotunheimen slik at det å returnere for å lete enda mer ville vært et prosjekt i seg selv. Hvis utstyret var billig som du sier, eller allerede godt utdatert, så ser jeg for meg at det kan være lett for å bli fristet av nytt og skinnende utstyr på tilbud hvis alternativet er å være uten utstyr til man finner igjen det som er forsvunnet. Kan også hende at vedkommende leitet bak feil stein og antok at utstyret hadde blitt stjålet. Kan være mange forklaringer på hva som har skjedd, så det hadde vært interessant å visst hva svaret er. Men ja, helt enig i at man bør ha høy terskel for å gi opp forsvunnet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 15.9.2020 den 9.31):

Kanskje Sverre Nøkling som har et "depot" der?

Det er nok flere som har samme teori som deg (overskrifta sier "vet", men artikkelen sier vel mer "tror"): https://www.nrk.no/innlandet/politiet-vet-hvem-som-eier-det-forlatte-teltet-pa-galdhopiggen-1.15163261

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utemagasinet skriver mer om saken. Blant annet "vi har vært kjent med dette utstyret i lengre tid. Det tilhører en kar som ferdes mye i fjellene her, særlig sommerstid. Han lever nok litt på siden av samfunnet, og bruker store deler av tiden sin på å gå rundt i fjellet." 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 15.9.2020 den 9.31):

Kanskje Sverre Nøkling som har et "depot" der?

Ser ut til at du likevel traff den berømte spikeren på hodet der ja :)

Nå vet man hvem som eier teltet og soveposen som redda livet til Remi (39)
Det var trolig «Snøhulemannen» sitt forlatte utstyr som berga Remi fra den voldsomme uværsnatta i Jotunheimen i helga.
www.nrk.no/innlandet/politiet-vet-hvem-som-eier-det-forlatte-teltet-pa-galdhopiggen-1.15163261

EDIT: whoops sorry, eller sukk og stønn får jeg vel si, for nå ser jeg at Skogen Stønn postet denne linken i går.

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.