Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til bushcraft-sekk, telt og utstyr


RoyN

Anbefalte innlegg

Nå skal ikke jeg si noe galt om det som kalles "bushcraft" her i Norge :)
Er jo enkelte "butikker" på Østlandet som kjørte kurs på slikt for få år siden.
Mange av oss andre hadde slikt i førstegangstjenesten :)
Da hadde vi kun liten stridssekk, fyrstikker (var ikke tennstål på den tiden) og en egenvalgt kniv

 

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hege P. skrev (2 timer siden):

"Bushcraft" er vel ikke noe annet enn et amerikansk moteord for "friluftsliv", men selvsagt følger kreative folk opp med en business rundt dette, med allslags bushcraftutstyr. Sekker, klær, kniver, kjeler og panner, flint&stål, ulltepper, you name it. Men hvorfor ikke egentlig? Det er jo en sunn hobby. :)

Bushcraft er Crossfit for friluftsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bushcraft er satt sammen av Bushlore og Woodcraft. Med andre ord kunnskap om fauna, flora og evnen til å bygge/lage det du trenger ut av forskjellige typer tre. 

Mye av dette er kanskje basiskunnskap for den friluftsvandte nordmann, men det er nok av folk her på berget som heller ikke ser forskjell på blåbær og krekkling. Hvor kunnskapen om å fyre bål begrenser seg til å undre lenge og vel over hvordan man får fyr på "jetboil'n" når den innebygde tenneren ikke funker.

Er vel egentlig ingen fasit på hva som er bushcraft utstyr slik sett. Ser man på opphavet til ordet så får man ta i husk at store deler av USA ikke ble bebodd før engang i løpet av 1800, mens de fleste bygder/tettsteder var allerede befestet i Norge. De som da drog vestover som nybyggere måtte ha kunnskapen om å høste av naturen og bygge det man trengte. Skal man da overleve så nytter det ikke med ting man ikke kan stole på fungerer, dag etter dag. Ting som ikke kan reparers osv. Derfor er og friluts livet i Norge som jeg vokste opp med basert på ull, ull og noe vindtett. Dette fungere, det holder og kan evt reparers/bøtes på om det skjer noe. Mye av det vi tar med oss når vi skal ut i naturen er kun brukbart fordi vi har en jævla diger panikk knapp med oss. I form av et velfredssamfunn og et teknologisk nivå som gjør det mulig. Gå Norge på langs uten kontakt med det moderne samfunn, hvor viten om at om det du bærer/drar/dytter med deg er det du har overleve med. 

Det har blitt blandet inn en hel masse ord og begreper inn i dette med bushcraft, det er jo en masse ting som krysser grensene her. Jeger, overlevelse, vandring, høsting, bosetter, helbreder og sikkert flere. Mye av dette var engang kunnskap de fleste kunne noe om. Jo mer spesialisert folk har blitt i sin kunnskap jo mindre kan man om andre områder. Det er begrenset hvor flink du kan bli innenfor mange områder.

Bushcraft utstyr blir med dette som bakgrunn utstyr som enten er så holdbart at du ikke klarer å ødelegge eller slite det ut og om du skulle være maks uheldig kan reparer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips i denne tråden! Om det kalles bushcraft eller bare friluftsliv er vel ikke så viktig. Det er vel flere sider av friluftslivet man kan gjøre litt narr av og ha det moro med og ikke bare "bushcraftere". 

Bushcraftbutikken hadde fine sekker og syns denne så bra ut med gode tilpasningsmuligheter og uten at den blir for tung: https://bushcraftbutikken.dk/shop/18-rygsaekke-amp-tasker/104-karrimor-sf-sabre-45-l-plce/

Om Nagualero som Hege P nevner bedriver bushcraft eller noe annet vet ikke jeg, men filmene på youtube er i alle fall flotte og uten innslag av "branding" og plasserte produkter. Noen som vet hvilket tippi-style telt han bruker? 

Tanken med tråden var å finne fram til enkle godt designede friluftsprodukter som tåler en støyt. Og ikke nødvendigvis skjeggvoks fra Revir 😉

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (19 minutter siden):

Og ikke nødvendigvis skjeggvoks fra Revir 😉

 

😀

Eieren av Backpackingligt.se har lagt ut video av Luxe minipeak XL, både som en gjennomgang av teltet - her, og vist brukt med ovn - her. Finnes også flere brukervideoer om det på nett. 

Har lekt med tanken på Luxe-telt selv. Eller - i mine våte drømmer har får jeg prøvd ut både MLD Solomid, Duomid, Trailstar m.m, men i påvente av diverse lottogevinster ser jeg også på andre mer lommebokvennlige alternativer. Luxe Minipeak er et av dem

Endret av ost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man snakker om bushcraft er det jo et skille. Moderne mot tradisjonelt. Verden har gått framover innen materialer som kan brukes. Selv om grunnprinsippene er de samme, Gjøre mer med mindre.

Raccoon 45L er også er alternativ til sekk.

Fjellreven Singi 48

Begge sekkene tidligere nevnt i tråden er også flotte alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (33 minutter siden):

Jeg har gjort litt mer enn å leke med tanken, men ikke si det til noen - har ikke brukt det enda (minipeak XL) ;)

Når du da, uten å si det til noen, og uten å innrømme eller vedgå noe mer kjennskap til produktet, en gang (ikke) har brukt det - vil du da legge ut noen tanker og bilder av hvordan det ikke er og hvordan det ikke oppfører seg?

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (52 minutter siden):

Når du da, uten å si det til noen, og uten å innrømme eller vedgå noe mer kjennskap til produktet, en gang (ikke) har brukt det - vil du da legge ut noen tanker og bilder av hvordan det ikke er og hvordan det ikke oppfører seg?

Jo, skal vurdere ikke å gjøre det når jeg ikke har brukt det, dvs til en gang jeg ikke går med Unna i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (5 timer siden):

Bushcraftbutikken hadde fine sekker og syns denne så bra ut med gode tilpasningsmuligheter og uten at den blir for tung: https://bushcraftbutikken.dk/shop/18-rygsaekke-amp-tasker/104-karrimor-sf-sabre-45-l-plce/

Om du vurderer å handle utenlands, kan du jo samtidig titte hos Lamnia i Finland. Husk at  mva og fortolling kommer i tillegg.
www.lamnia.com/no/sc/59/sekker-bagger-og-versipacks/ryggsekker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 14.9.2020 den 12.19):

Når du da, uten å si det til noen, og uten å innrømme eller vedgå noe mer kjennskap til produktet, en gang (ikke) har brukt det - vil du da legge ut noen tanker og bilder av hvordan det ikke er og hvordan det ikke oppfører seg?

Har ikke brukt mitt Minipeak XL telt fra Luxe Hiking Gear enda, men kom over en video som jeg syns gir en fin oversikt og derfor deler linken til her:
www.youtube.com/watch?v=VbHzmDf4S4k

Nevner ellers at jeg også kjøpte titanium ovn fra SeekOutside, en "medium-u-turn-ultralight-tent-stove" seekoutside.com/medium-u-turn-ultralight-tent-stove-stovepipe/

Nevner også at den titanium ovnen man får kjøpt hos Luxe Hiking Gear, luxe-hiking-gear.com/collections/tent-wood-stoves-and-accessories   også er å få kjøpt i Norge etter det jeg kan se, hos Nortent (obs prisene der er uten mva).  Fjellsport har også en "Fastfold" ovn fra Winnerwell, men prisen der syns jeg er hoppende høy....

Kom også over en som bruker en Biolite kvistbrenner til oppvarming av sitt minipeak telt. Hadde da skaffet seg titanium pipe med riktig diameter fra SeekOutsside som han bruker med Biolite brenneren,se: www.youtube.com/watch?v=KEhNnA8Tx20  og www.youtube.com/watch?v=k_khOpo5jRY pluss www.youtube.com/watch?v=ke9DOZovx18

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 19.9.2020 den 12.53):

Har ikke brukt mitt Minipeak XL telt fra Luxe Hiking Gear enda, men kom over en video som jeg syns gir en fin oversikt og derfor deler linken til her:
www.youtube.com/watch?v=VbHzmDf4S4k

Nevner ellers at jeg også kjøpte titanium ovn fra SeekOutside, en "medium-u-turn-ultralight-tent-stove" seekoutside.com/medium-u-turn-ultralight-tent-stove-stovepipe/

Nevner også at den titanium ovnen man får kjøpt hos Luxe Hiking Gear, luxe-hiking-gear.com/collections/tent-wood-stoves-and-accessories   også er å få kjøpt i Norge etter det jeg kan se, hos Nortent (obs prisene der er uten mva).  Fjellsport har også en "Fastfold" ovn fra Winnerwell, men prisen der syns jeg er hoppende høy....

Kom også over en som bruker en Biolite kvistbrenner til oppvarming av sitt minipeak telt. Hadde da skaffet seg titanium pipe med riktig diameter fra SeekOutsside som han bruker med Biolite brenneren,se: www.youtube.com/watch?v=KEhNnA8Tx20  og www.youtube.com/watch?v=k_khOpo5jRY pluss www.youtube.com/watch?v=ke9DOZovx18

Har kikket på ovnen til Nortent, men hadde ikke fått med meg at prisen var uten mva. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Da ble jo prisen plutselig ett hakk mindre sympatisk. Litt usikker på om du mener med at ovnen til Luxe er den samme som Nortent sin - for meg ser det ut som to ulike ovner. Eller er Luxe-ovnen til salgs i Norge? Ikke så lett å velge ovn gitt..vekt - pris - størrelse - vindu...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LB: skrev (36 minutter siden):

 Litt usikker på om du mener med at ovnen til Luxe er den samme som Nortent sin - for meg ser det ut som to ulike ovner.

Det tror jeg du har rett i. Ser for meg ut som at ovnen de har nå er WinnerWell Fastfold (se på videoen hos Nortent www.nortent.no/nettbutikk/8-teltovn/15-nortent-ultralett-sammenleggbar-teltovn/    og sammenlign med videoen hos Fjellsport:     www.fjellsport.no/winnerwell-fastfold-titanium-teltovn.html?q=Fastfold   

Ser altså ut til at Nortent selger samme under sitt eget navn. men de førte altså tidligere 3W ovnen (3W = Wild Wild West). Vet ikke om andre som selger 3W ovnen i Norge. Men uansett, disse ovnene går "om hverandre", det vil si kan du bruke en så kan du sikkert bruke en annen av annet merk i samme telt. Handler vel bare om at man får med pipe som er lang nok til det teltet eller den lavoen man har. Selv kjøpte jeg som sagt ovn hos SeekOutside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LB: skrev (3 timer siden):

Har kikket på ovnen til Nortent, men hadde ikke fått med meg at prisen var uten mva. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Da ble jo prisen plutselig ett hakk mindre sympatisk. Litt usikker på om du mener med at ovnen til Luxe er den samme som Nortent sin - for meg ser det ut som to ulike ovner. Eller er Luxe-ovnen til salgs i Norge? Ikke så lett å velge ovn gitt..vekt - pris - størrelse - vindu...

De er norske hvis jeg går skjønt det rett? Da har de vel strengt tatt ikke lov til å markedsføre priser eks mva så lenge de henvender seg til privatmarkedet i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

For ovn og telt så er det mange alternativ. Telt kan ein kome unda med reativ rimelig i starten, t.o.m. berre "modde" noko du alt har, men skal du bere ovn i sekk eit stykke, så er det vel titanium som gjeld.

Det er relativt mykje å velge mellom. Populære ting å started med er t.d. Luxe og Pomoly. Canvas løysningar er solide, men både tyngre og dyrere. Lonewolf 902 på youtube viser fram ein god del ulike telt med ovn. som Nortent, OneTigris, Luxe, Pomoly, modifisert  Naturehike mm.. Alle prisar og typer m.a.o.

Eg har jo mange sekkar og arva mange sekkar, så eg brukar det eg har for å finne ut kva eg er ute etter i "bushcraftsekken." Det er jo stort sett kva du skal bruke til ly og soveutstyr som bestem størrrelsen. Plukkar nok opp den minste Jäkääri sekken etter kvart.

Synest det er ein topp hobby eg. Det å gjere ting litt tradisjonellt med enkle solide verktøy og leike med div. "overlevelsestriks" når ein først er ute. Heilt unødvendig å definere ting. Så lenge ein kjem seg ut og ikkje gjer skade på ting, så må ein no få leke seg i skogen akkurat som ein sjølv vil. Mange ting som overlappar når ein har dette som primær hobby.

Eg synmest https://bushcraftusa.com/forum/ er ein flott ressurs.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.