Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova trangia adapter


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fant en Optimus Nova som var levert inn på 100% fornøyd garanti hos XXL. Brennere ser ut til å aldri være brukt og XXL solgte den for 800,- så jeg slo til. Tenkte at den kunne være greit ha stående i Trangia settet mitt. Men når jeg kom hjem å tenkte å bestille trangia adapteret til Nova så finner jeg det ikke til salgs i norge.

Har det gått ut av salg? finnes det noen alternativ måte å montere den på?

https://www.optimusstoves.com/en/de/111-8016303-optimus-trangia-adapter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den andre adapteren som er abildet i denne tråden, men jeg vet ikke om den er lettere å få tak i. Kjøpt på Glømmi sport i Nittedal for mange år siden.
https://classiccampstoves.com/threads/trangia-x2-or-nova-conversion.25118/

Ser ut som den de bruker på dagens mulitfuel som er fra primus, kanskje den er som reservedel der?

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke dy meg på å bruke 10 min på å lage en. Kan bli mye bedre!

Tok en tom maisboks og klippte ned til ca 5 cm høyde.
Klipte ned en del spor (det ble 10, burde være noe symmetrisk)

Brakk av hver annen for å få luftinntak.

Bøyde 3 som skulle gi en motkant så den ikke falt igjennom, og brettet 2 dobbelt på toppen slik at de låser når man setter nedi.  Der stoppet jeg.

et 8mm hull i senter og ei skive glava i bunnen og alt skulle virke.

2020-09-12 12.08.00.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe super holdbart, men veldig lett og raskt å lage.  Med 3 eller  4 kanter som virker som stopp for å falle igjennom og 3 eller 2 låser og tilstrekkelig med huller for luft, plass til rør med reguleringshendel og det burde være OK.   Sprayboks med buet bunn kan være en fordel i forhold til lekkasje ved hullet i bunn.  Litt stivere og mer solid blikk, og helst rustfritt  kan jo også være en ide.

Nå er jeg spent på om noen kommer med en enklere og bedre løsning.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en X2 adapter på XXL fra en restekasse for ca 1/2 år siden (100kr). Produktmerkingen var den til Nova som er bilde av i tråden (bøyle og skål).

Det kan jo være at en og annen butikk har de hengende på en knagg fortsatt selv om de ikke har på nettet lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, dsk said:

Kunne ikke dy meg på å bruke 10 min på å lage en. Kan bli mye bedre!

Tok en tom maisboks og klippte ned til ca 5 cm høyde.
Klipte ned en del spor (det ble 10, burde være noe symmetrisk)

Brakk av hver annen for å få luftinntak.

Bøyde 3 som skulle gi en motkant så den ikke falt igjennom, og brettet 2 dobbelt på toppen slik at de låser når man setter nedi.  Der stoppet jeg.

et 8mm hull i senter og ei skive glava i bunnen og alt skulle virke.

2020-09-12 12.08.00.jpg

Min funker fortsatt

Gadd aldri å lage noe bedre i rustfritt, da rustfritt arbeidsherder og er noe skit å arbeide med.

Men ikke mye brukt etter jeg kjøpte skikkelig adapter, men kjekt å ha på hytta når jeg kommer fra fjellet og bare kan putte Novaen i stormkjøkkenet for å lage skikkelig mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei! Jeg er litt trådnekrofil i kveld, men håper allikevel at noen kan hjelpe. Min problemstilling er motsatt: Jeg har en brenner som er kjøpt for integrering med stormkjøkken, men ønsker å kunne bruke den frittstående uten selve kjøkkenet. Er det kun beina jeg trenger for å gjøre dette? er det noen som vet hvor man kan få tak i det evt?
jeg har forsøkt å lete på nett, men det er ikke lett å finne noe annet enn enkle repsett. 
 

Brenneren er noe eldre. Tipper den er fra 2008 dersom det skulle ha noe å si.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofahiker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er litt trådnekrofil i kveld, men håper allikevel at noen kan hjelpe. Min problemstilling er motsatt: Jeg har en brenner som er kjøpt for integrering med stormkjøkken, men ønsker å kunne bruke den frittstående uten selve kjøkkenet.

Ser den slik ut?
750001-80x50.jpg
eller slik:?
742527-80x50.jpg

bilder fra: https://trangia.se/produkt-kategori/brannare/

Om det er en av disse finnes det meg bekjent ikke ben å få kjøpt til de, men du kan nok bruke de i andre holdere enn det vanlige stormkjøkkenet, f.eks  i Tragia Triangle, eller en av de mange kvistbrennerene du finner omtalt på forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den øverste, men jeg har en mistanke om selve brenneren er helt standard. Kan det stemme? image.thumb.jpg.cc6fc0e915473d3215522e70f2006ecd.jpgDen sitter kun fast til koppen med en mutter som man kan demontere med den tilhørende magic-tool-en. Hvordan sitter en vanlig nova fast til benene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg er også på utkikk etter en slik Optimus Trangia adapter, men alle butikker og sider jeg finner så er de utsolgt/ikke på lager. 

Er det så populært at det hele tiden blir utsolgt, eller er det kanskje nå utfaset og ikke mulig å oppdrive lenger? 

I så tilfelle må jeg revurdere kjøpet av Nova'en da det var meningen å ha den i Trangia kjøkkenet 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Ute av sortiment er den nok ikke, men Trangia er litt trege på å fylle opp lagerne sine virker det som.

https://trangia.se/shop/brannarkopp/

I værste fall får du kjøpe X2-brennersettet som har denne koppen - Så har du en reservebrenner liggende til senere 😁

Det var da endelig godt å høre at de bare er litt trege, trenger den egentlig ikke før neste vinter nå da. Men så er det, det med å være tålmodig da.. 🙄😅

Har allerede sett meg ut ett eksemplar av X2, hvis jeg var i nøden 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.