Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer ift NEMO tørrdrakt til padling?


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Annonse
Ellefjell skrev (På 11.9.2020 den 12.43):

Fikk tilbud på en brukt. Hvor mye ville dere gi for den og er det verdt prisen. "pent brukt" 

Jeg kjøpte denne når jeg begynte å padle. 
 

Drakten i seg selv er grei, mansjettene er ok, sokkene er ok. Men slitestyrken er vanvittig dårlig.

Etter en sesong hadde jeg limt opp halvparten av sømmene på nytt. Sokkene hadde så mange hull at jeg måtte lime gummisåle under (og da hadde jeg brukt crocks når jeg gikk på land). Mansjettene var revnet, sydd og limt på nytt. Jeg hadde slitt hull (padlet hull) under begge armene, og lappet mange hull.

Jeg padlet mye den sesongen, men drakten har slitestyrke sammenlignbar med en plastsekk. Daglig leder på NEMO tok ingen kritikk på produktet sitt, og stod fast at denne drakten var slitesterk.

 

Ursuit AWS, kjøpte jeg brukt etterpå. Denne er en bunkers i forhold. MYE brukt, og ikke så mye som ett nålehull enda 👍👍👍 Kun en liten rift i ene mansjetten som jeg har limt, var litt uforsiktig under avkledning en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Får se om omtalen min blir publisert, eller om de bare siler ut gode omtaler på nettsiden sin:

 

6595E702-288D-473F-96DE-159A4C8BE684.png

Marius,  takk for omtalen. At den er dårlig i kvalitet har jeg hørt mange uttale seg om. ..tom han som selger /gi bort brukt, henviser til lappete føtter og lekk glidelås. så hva er egentlig vitsen med denne drakten?  mulig den er noe bedre enn vanlig regntøy ved padling. ..men Ikke mye da. fikk altså tilbud om en gratis én der jeg kun skal stå for frakten.  så vet ikke om den er verdt fraktekostnader engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Får se om omtalen min blir publisert, eller om de bare siler ut gode omtaler på nettsiden sin:

 

6595E702-288D-473F-96DE-159A4C8BE684.png

Fy fan noe så useriøst av NEMO.. omtalen din ER tatt ut!!! Sendte dem en mail hvorfor de driver med dette? Dumt spm, jeg vet... Men dette er jo reneste LURERI de driver med å BARE publisere FULL POTT - anmeldelser 🤮🤮🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (13 minutter siden):

Fy fan noe så useriøst av NEMO.. omtalen din ER tatt ut!!! Sendte dem en mail hvorfor de driver med dette? Dumt spm, jeg vet... Men dette er jo reneste LURERI de driver med å BARE publisere FULL POTT - anmeldelser 🤮🤮🤮

Hvis det er tilfelle kan det være like greit å legge igjen en anmeldelse på Google Maps på Nemo - den er slett ikke like enkel å få endret på for firmaet (og dukker da opp for alle som googler de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (1 time siden):

Marius,  takk for omtalen. At den er dårlig i kvalitet har jeg hørt mange uttale seg om. ..tom han som selger /gi bort brukt, henviser til lappete føtter og lekk glidelås. så hva er egentlig vitsen med denne drakten?  mulig den er noe bedre enn vanlig regntøy ved padling. ..men Ikke mye da. fikk altså tilbud om en gratis én der jeg kun skal stå for frakten.  så vet ikke om den er verdt fraktekostnader engang?

Glidelåsen TROR jeg skal være kurant fabrikat. Men man må pakke sammen tørrdrakter med glidelåsen lukket og rulle de forsiktig sammen med føttene først for å ikke få knekk på glidelåsen.

Ursuit AWS er en tanks av en drakt etter min erafring, til en bra pris. Men det finnes helt sikkert også andre gode drakter, som tåler bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (1 time siden):

Fy fan noe så useriøst av NEMO.. omtalen din ER tatt ut!!! Sendte dem en mail hvorfor de driver med dette? Dumt spm, jeg vet... Men dette er jo reneste LURERI de driver med å BARE publisere FULL POTT - anmeldelser 🤮🤮🤮

Ja, den var ganske drøy.

Har en på jobben som hadde Nemo Force drakt til seg selv og kona. Brukt litt av og til, til koseturer, i noen få år. Ikke engang det har draktene tålt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

@Ellefjell, jeg ser at mange er fornøyd med Typhoon hypercurve. De er ganske billig. 

Marius, fikk svar fra Nemo og at de ikke var redd for å ta inn velargumenterte dårlige omtaler, men at den du skrev var FOR drøy og dem var ikke enig med deg, og sku ta kontakt med deg for å høre litt mer om hvorfor du omtaler den slik. Syns nå egentlig din omtale påpekte svakheter og andre her bekreftet akkurat det samme. Så blir spennende å se hva de kommer med som forsvar overfor din opplevelse av drakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen er en som aktivt bruker utstyr/bekledning slik jeg mener utstyr for friluftsrelaterte aktivteter skal tåle. Om du bare er en "kosepadler" som en gang i blant bruker utstyr/bekleding så vil det var lenger kallendermessig. (Men da bør de utdype litt mer hva de mener med fritidspadler i beskrivelsen: https://nemo.no/product/nemo-force-10-torrdrakt/)

Til den prisen de har nå så har man også en del andre alternativer.  (Dog handler ikke denne tråden om ny tørrdrakt men brukt..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (12 minutter siden):

Men da bør de utdype litt mer hva de mener med fritidspadler i beskrivelsen: https://nemo.no/product/nemo-force-10-torrdrakt/

Det er jo en del fritidspadlere som bare har utstyret liggende ubrukt i garasjen, det kan jo være denne drakten er ment for dem. 😆

Jeg har ikke erfaring med denne drakten selv, men fikk den anbefalt da klubben skulle handle inn drakter. Neoprensokkene var ett av argumentene, ettersom det er et sted som slites spesielt på utlånsdrakter. Anbefalingen kom fra en gruppe som hadde draktene en god del i bruk og mye til "herjing".

Hadde imidlertid bortsett fra den anbefalingen kun hørt dårlig om de draktene, så vi endte opp med Ursuit sine istedenfor.

Endret av Miamaria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing her..

Til dere erfarne padlere, hvilken tørrdrakt i mellomsjiktet prissmessig anbefaler dere som tørrdrakt nr 2 når man har en fra før. (Som backup for meg, og til bruk av junior de gangene han er med (12-åringen var 8 cm lavere en meg for 2 uker siden og vokser som et uvær så jeg kan like godt kjøpe en som passer meg. 😄). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (20 minutter siden):

Til dere erfarne padlere, hvilken tørrdrakt i mellomsjiktet prissmessig anbefaler dere som tørrdrakt nr 2 når man har en fra før.

Veldig vanskelig spørsmål, tørrdrakter er blitt så dyrt at jeg synes egentlig ikke det fins lenger. Alt er svindyrt. Av de jeg kjenner som har to drakter, så er det flest som har Ursuit sin vanlige, enten til hoveddrakt eller nummer to. Med tanke på mansjetter er det kanskje ikke så dumt, siden den normalt har neopren som kanskje forringes mindre når den brukes lite, og er mer behagelig for de som låner som ikke er så vant med latexmansjetter. Men den koster jo nå like mye som de første Kokatat-draktene mine gjorde for ikke så mange år siden. 😵

Ellers er det nevnt de typhoondraktene før, de holder ikke allverdens lenge har jeg forstått det som, men til enkel bruk er de helt greie for pengene.

Selv pleier jeg kjøpe ekstradrakter ut fra hva som kommer på utsalgstilbud i løpet av (ofte) vinteren. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 timer siden):

Neoprensokkene var ett av argumentene, ettersom det er et sted som slites spesielt på utlånsdrakter.

Neoprensokkene er det første som ryker. Tåler ca det samme som latexsokker, og selv store sko passer ikke utenpå.

Jeg måtte kjøpe gummisåler på e-bay å lime under. Neoprenen var også nesten borte der man trykker mot fotstøttene.


Har en kompis som har Typhoon den virker bra, og han padler en del, men ikke så mye som meg. Så jeg skal være litt forsiktig å si noe om holdbarheten, men stoffet virker mye mer robust enn på Nemo. Glidelås på ryggen, og latexsokker er det som trekker litt ned. Tisseglidelås har jeg satt inn selv på draktene mine, jeg synes det er kjekt å ha når man skal padle langt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Palm Bora tørrdrakt nå. Knall passform for min del, men for tidlig å si noe om levetid. 

Virker som om det er variasjoner ute og går,  jeg hadde en padletopp (husker ikke merke) som etterhvert gikk i oppløsning invendig, coating flasset av. Samtidig så har jeg en hauggammel tørrtopp av merke Wild-Water hvor stoffet og lateksmansjettene i hals og håndledd er feilfrie etter snart 20 år.  På en YAK padlebukse har mansjettene røket (etter mange år), den første ble bytta og den andre røyk i helga som var. Forøvrig litt kinkig å finne info på omkrets på mansjettene når man skal kjøpe nye. Den jeg byttet på YAK buksa hadde større diameter (der den limes til) en de orginale så det ble litt mikk å få det bra. 

Forøvrig greit å følge med på tilbud osv. padleklær er blitt dyrt nå synes jeg. 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tørrdrakta jeg hadde var en billig modell fra Crewsaver. Den varte temmelig greit med stadig hardere bruk i 4 år (fra lett til moderat+). Kanskje noe å tenke på som ekstradrakt. Latexsokkene røk først, deretter ble det delvis knekk på glidelåsen og da en venninne lånte den og ikke var forsiktig nok sa den takk for seg. 

Men den har fått nytt liv; Svigermor har sydd 90% vanntette overtrekkssokker av stoffet, de brukes som brukes utenpå dunsokker som leirsko på vinteren :-) 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (På 17.9.2020 den 22.49):

Den første tørrdrakta jeg hadde var en billig modell fra Crewsaver. Den varte temmelig greit med stadig hardere bruk i 4 år (fra lett til moderat+). Kanskje noe å tenke på som ekstradrakt. Latexsokkene røk først, deretter ble det delvis knekk på glidelåsen og da en venninne lånte den og ikke var forsiktig nok sa den takk for seg. 

Men den har fått nytt liv; Svigermor har sydd 90% vanntette overtrekkssokker av stoffet, de brukes som brukes utenpå dunsokker som leirsko på vinteren :-) 

Jeg har også hatt OK erfaring med Crewsaver. Brukte den relativt mye i tre-fire år, og den tålte mye trening på rulle og generell padling og plasking. Det ble etterhvert lekkasje i glidelåsen. Har gjort forsøk på å tette, men ikke fått det 100% til. Selv om den lekker litt så kan jeg fint bruke den. Må bare være forberedt på at jeg kan bli litt våt. 

De senere årene har jeg imidlertid likt bedre å padle med long-john og tuilik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (30 minutter siden):

Tuiliq virker forlokkende @Lompa. Men jeg kommer til at det blir for varmt om sommeren (kan lufte bedre fra en padlejakke, og med padlejakke slipper man hette om man må lukke igjen for halsen), og om vinteren gir det for liten sikkerhetsmargin ved wet-exit. 🤔🤔🤔

Eller?

Må ikke ha neoprenetuilik. Digg å ha padlejakke med spruttrekk integrert om sommeren.. 

Jeg ser ikke noe sikkerhetsproblem ved wet exit. Hva tenker du på? Finner ikke tuiliken noe vanskeligere å svømme med enn tørrdrakt med spruttrekk rundt livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.