Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva behandler du Alfa Walk King med?


vetting

Anbefalte innlegg

Hei,

Har gått til innkjøp av Alfa Walk King GTX. Ser flere sier at disse trekker vann etter ikke så langt bruk. Jeg lurer på hva dere impregnerer og behandler skoen med? Noen gode tips for å øke vannmotstand og levetid?

Jeg har disse to fra før:

 

4.jpg

3.jpg

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Walk King er det brukt fullnarvet lær, og hva Alfa skriver om vedlikehold finner du her: https://www.alfa.no/kundesenter/vedlikehold/vedlikehold-av-fullnarv

Merk deg det de sier at du ikke skal bruke middel med for mye fett på sko med Gore-Tex. Begge de du har bilde av her er sikkert gode til kraftige lærstøvler uten Gore-Tex, men jeg ville brukt det Alfa mener er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg har ike Walk King men Alfa BErg. Forskjell er at mine er Nubuck, de begynner bli noen år så jeg har begynt å bruke vanlig impregnering på de
Bruker denne https://www.skittfiske.no/sifra/127797/sifra-lær-impregnering-produkt-av-naturlige-råvarer

Ellers er vel og Sno Seal en populær impregnering. 
Men med impregnering som er fett bør en ikke ha på mye. Et lag utenpå å la det trekke litt og poler av det overflødig. Hvis man masserer inn fett i slike støvler vil læret bli mykt og man kan miste noe av formen på læret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alfa walk king (ganske nye) og Alfa Bever (gamle) som jeg skal impregnere. Alfa anbefaler ikke noe spesielt utenom det å ikke bruke impregnering med for mye fett. Så jeg trenger konkret anbefaling på merke/type. 

Endret av snooze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ganger's G-wax på det aller meste med glatt lær utvendig. Relativt hard, hvilket skulle borge for ganske høy andel bivoks, og således ikke alt for høy andel fett. Har god erfaring med denne. Men, jeg har aldri brukt den på Alfa, da jeg aldri har hatt noen sko fra dem. Skulle ikke bety så mye. Skinn er skinn, og Gore-tex er Gore-Tex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

 

Mine Walk King holdt (har kjøpt Alfa Impact - sko for livet....) omtrent 15 måneder, da var Gore-Tex¨en utslitt enten jeg hadde behandlet skoene eller ei. Så etter 7-8 par sluttet jeg å behandle skoene.

Det er Gore-Texen som holder meg tørr på beina. Voks og pussing gjør skoene lettere i vått vær, da skinnet ikke blir gjennomfuktet. Uansett "behandling" vil sko lekke etter et par timer i vann om membranen lekker. 

Endret av REJOHN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (26 minutter siden):

Ingenting.

 

Mine Walk King holdt (har kjøpt Alfa Impact - sko for livet....) omtrent 15 måneder, da var Gore-Tex¨en utslitt enten jeg hadde behandlet skoene eller ei. Så etter 7-8 par sluttet jeg å behandle skoene.

Det er Gore-Texen som holder meg tørr på beina. Voks og pussing gjør skoene lettere i vått vær, da skinnet ikke blir gjennomfuktet. Uansett "behandling" vil sko lekke etter et par timer i vann om membranen lekker. 

Stemmer det. er mebran gått så blir det vått etterhvert uansett. Grunn til at jeg impregnerer de er mer å holde vann ute av skinnet. Har vært på tur med støvler jeg ikke hadde impregnert. Selv om mmebran var tett så trakk det vann i støvel uten for membran. Det gjør at støvlene blir kaldere å ha på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine walk kings har jeg alltid brukt nikwax leather wax. Dette gjør læret mer fleksibelt og hindrer at området der tuppen på skoen bøyer seg ikke sprekker opp like raskt.

Dette er veldig gode sko med god holdbarhet, men blir selvsagt slitt som alt annet. Jeg har erfart at når sålen er utslitt er også membranen det. Jeg vil tippe at skoene holder mellom 250-300 mil før de tar kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest på Alfa.no om vedlikehold av skoene. Slik jeg skjønner det, har Walk King nå kommet med Gortex. Og dermed må det ikke være fett i impregneringen? Lundhags Leather Grease inneholder fett, så denne bør jeg ikke bruke for å holde skoen mest mulig pustende. Härkila Mink oil leather care inneholder oljer, så er usikker på denne? Men det står at denne kan brukes på skinn og materialer med membran.

 

Hva bruker dere som har skinnsko med Gortex? Og da tenker jeg ikke på skinnsko uten Gortex...

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa skriver at de anbefaler produkter som ikke inneholder "for mye fett", så jeg oppfatter det som at det ikke er krise med litt fett i impregneringa. Men klart, hva er "for mye"?

Jeg har kjøpt Nikwax "Waterproofing Wax for Leather" til mine, men i og med at støvlene er helt nye har jeg ingen brukserfaring å dele ennå. Ser flere andre allerede har anbefalt Nikwax.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anders_G skrev (3 timer siden):

På mine walk kings har jeg alltid brukt nikwax leather wax. Dette gjør læret mer fleksibelt og hindrer at området der tuppen på skoen bøyer seg ikke sprekker opp like raskt.

Dette er veldig gode sko med god holdbarhet, men blir selvsagt slitt som alt annet. Jeg har erfart at når sålen er utslitt er også membranen det. Jeg vil tippe at skoene holder mellom 250-300 mil før de tar kvelden. 

Hei Anders. Har du Gortex-varianten? Er det denne du mener?

Nikwax Wax For Leather 100 ml

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vetting skrev (40 minutter siden):

Jeg har nå lest på Alfa.no om vedlikehold av skoene. Slik jeg skjønner det, har Walk King nå kommet med Gortex.

Alfa Walk King har så vidt jeg vet alltid kommet med Gore-Tex. Husker ikke når mitt først par er fra, men det er kanskje 15 år siden.

vetting skrev (13 minutter siden):

 

Hei Anders. Har du Gortex-varianten? Er det denne du mener?

Nikwax Wax For Leather 100 ml

Ja det er den jeg alltid har brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gode gamle boksene med lær-fett er sikkert brukbare på kraftige lærstøvler uten membran, men som Alfa skriver inneholder de gjerne for mye fett for moderne sko med Gore-Tex.
Jeg bruker Kiwi Beeswax https://sporton.no/produkt/turutstyr/impregnering/kiwi-beeswax

Det er en god idé å pusse skoene med vanlig skokrem til slutt, og polere dem skinnende blank.

Kiwi Beeswax.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.