Gå til innhold
  • Bli medlem

Øks - Erfaringer


Fiskeren Jonny

Anbefalte innlegg

Annonse

Hultafors lager fine økser som kvalitetsmessig ikke mangler stort på et par andre merker.

Husqvarna har også bra økser, håndtaka her mangler litt i forhold til Hulta og Gransfors, selve hode er her litt grovere i finnishen.

Fiskars, CAT og Husqvarna har alle kompositt økser som fungere helt greit om man ønsker seg ei slik ei.

Hue på ca 900 - 1000 gram og et håndtak på 50cm funker fint til de meste tur ting man trenger øks til. Ser du etter mindre øks enn det. Kan du heller ha en grei kniv og ei folde sag, veier mindre og koster mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, borgern said:

Har selv kjøpt Fiskars. Bra pris på de og de fungerer fint. Er skarpe og greie å slipe.
Jeg har X7 og X10.
X7 er en liten øks som er greit til småkløyving etc når en ikke skal ha store bål. Så bruker jeg X10 når det er kjølig og en gjerne finner en tørr busk med litt mer diameter.

Fiskars økser er suverent bra. Komposittskaftet er omtrent umulig å ødelegge, og jeg har aldri hørt at øksehodet noen gang har løsnet fra ei Fiskars-øks. Jeg har flere, fra den bittelille X5 til ei stor kløyveøks, alle er av høy kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten Fiskars og en litt større Øyo(gammel rød/hvit-skaftet) som jeg brukte litt nå og da. Er på tur nesten hver dag, og bål blir det på de fleste turene. Leste tråder om øks og erfaringer/kvalitet, som medførte kjøp av Gränfors Lille skogsøks. OMG....

Klarer nesten ikke å legge den fra meg. Den hugger, klyver og spikker så lett og deilig. Perfekt tyngde og balanse. 

ANBEFALES!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
tubbs skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte Outdoor pga all skryt jeg hørte fra folk jeg kjenner.
Og veldig positivt overasket når man tar størrelse og vekt i betraktning 😃

Ja, men det virker som de skryter like gæli av begge to 😂🔥 Lars Fält har vel vært med i utformingen av den outdoor øksa! Men ved første øyekast får jeg en voldsom dragning mot villmark 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

tshansen skrev (1 time siden):

Kikket på Outdoor øksen (Lars Fält) Villamrksøksa og Lita skogsøks.

Mye smak og behag dette. Outdoor øksa (0,5kg/37cm) syns jeg har litt lite blad/lett hode, så der fortrekker jeg Villmarksøksa (0,6kg/35cm) i valget mellom de to når formålet er kvisting/kløyving. Men mulig du vil like Outdoor øksa bede til "bushcraft formål". Om vinteren når jeg går med pulk syns jeg den lille skogsøks" (0,9kg/50cm) er fin.  Alle øksene er dessuten så skarpe at når jeg har en av de med, så er det øksa og ikke kniven som brukes til sponing av opptenningsflis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det er så små forskjeller også syntes jeg. Noe i meg sier lille skogsøks når man først skal ha med seg øks, men så er det noe med den størrelsen til de to andre som helt helt topp å jobbe med (syntes jeg) Har jo kost meg glugg ihjel med x7 fra fiskars igjen i helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (58 minutter siden):

  

Mye smak og behag dette. Outdoor øksa (0,5kg/37cm) syns jeg har litt lite blad/lett hode, så der fortrekker jeg Villmarksøksa (0,6kg/35cm) i valget mellom de to når formålet er kvisting/kløyving. Men mulig du vil like Outdoor øksa bede til "bushcraft formål". Om vinteren når jeg går med pulk syns jeg den lille skogsøks" (0,9kg/50cm) er fin.  Alle øksene er dessuten så skarpe at når jeg har en av de med, så er det øksa og ikke kniven som brukes til sponing av opptenningsflis.

Så nettopp denne filmen, var egentlig veldig god oppsummering på slutten. 
youtube.com/watch?v=zz2nE9aacc4&t=2107s

Får prøve en slik i første omgang, så får vi se om jeg ikke lander på en skogsøks også etterhvert. Takk for input

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så la Gränsfors ned alle modellene til Wetterlings når de kjøpte de opp.
For Wetterlings Les Stroud øksa er suveren :)  Den kløyver rått til å være medium størrelse.
Sett andre steder at noen mener at Gränsfors Outdoor er så liten at man like gjerne kan bruke en stor samekniv.
Men det er langt unna 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (45 minutter siden):

Dessverre så la Gränsfors ned alle modellene til Wetterlings når de kjøpte de opp.
For Wetterlings Les Stroud øksa er suveren :)  Den kløyver rått til å være medium størrelse.
Sett andre steder at noen mener at Gränsfors Outdoor er så liten at man like gjerne kan bruke en stor samekniv.
Men det er langt unna 

Ja, jeg har mine timer med diverse storkniver, å det er ikke i nærheten av det samme å bruke en god øks kontra kniv. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan folk kan sammenligne de to tingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har fundert på hvilken Gränsfors øks jeg skulle kjøpe jeg også, men hele det prosjektet ble (foreløpig) sabotert av at OBS bygg hadde Søndags-tilbud på Hultafors Ångelsjöen mini i går

image.png.fb9fd9f74cfef14cb3442110880b3850.png

Kanskje litt liten, men 599,- er en billig inngangsport for å få litt erfaring med øks på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tar opp tråden igjen!

Hva er det folket bruker av økser på tur for tiden? Ser på et par modeller som er i min gate men har lite erfaringer med økser. 
Skal ha en øks til hage,dagsturer og ha den som campøks på noe lengre turer! Står mest om disse.

Granfors :

Outdoor (Fält) øks. 37cm treskaft, 500gram svensktstål m/lærfutural og ca 1300kr

Villmarksøks. 35cm treskaft, 600gram svenstktstål m/lærfutural og ca 1100kr

Hultfors :

Fritids øks. 37,5cm treskaft, 600gram, svensktstål m/lærfutural og ca 400kr

Fiskars:

X7 Fritidsøks. 35,5cm fiberkomp skaft, 630gram, stål? plast futural og ca 350kr

N7 Norden. 38,6ca tre/fiberkomp skafr, 791gram, stål? Med slire, made in Finland og pris 600

Øyo:

Vikingøks 32,5 treskaft, 500gram stål? Med lærfutural, og pris 500kr

Sportsøks. Det samme som over men med en pris på XXL på 300kr

Har klart meg lenge med sag å kniv men har lyst på ei god øks som turredskap, ser jo det er noe folk blir glad i å at det er visse forskjeller på dem mht til skaft å stålkvalitet. Ja for jeg regner med at Granfors stål skal være noe av det bedre mtp alt av gode reviews og positive YouTube klipp.

Hva med Hultfors øksa? Den er som Granfors øksene håndlaget i Sverige, er det noe videre større forskjell på de 2 merkene en 800kr?

Fiskars øksene får jo også masse skryt, den som trigget mest av de 2 er nyheten N7 Norden. Noe større og tyngre som kan være fordel i bruk, men kjedeligere å bære på over avstander.

Prismessig så er jo Øyo øksa på XXL å foretrekke uten jeg har noen som helst peil på kvaliteten på deres produkter.

Den som jeg er nærmest er vel Hultfors øksa mtp på pris/kvalitet. Nærmest følger Nyheten Fiskar N7 Norden, 200gram mer en de andre men ei stilig øks må jeg si. Gräfors øksene skal visstnok være best, så de er på delt tredje, men er de 3x bedre en Hultfors øks eller 2x så bra som Fiskars N7 eller 4x Øyo mtp pris?  Er virkelig Gränfors så mye bedre i opplevd kvalitet å bruk?

Blir helt ødelagt i hue av å se alle YouTube klipp og av å lese reviews så jeg håper noen her kan være behjelplig med å dele sine erfaringer med hva som var viktig når de gjorde sitt første øksekjøp. 😊

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars Stenseth

Jeg har både Gränsfors Villmarksøks og Fiskars Fritidsøks X7. Må si jeg liker begge to, men de oppfører seg noe ulikt. Dette er selvfrølgelig en subjektiv erfaring og opplevelse fra min side :-)

Villmarksøksa fra Gränsfors jobber lettere og mer presist med alt fra klyving, rensing av småkvast, lage flis/spon til bål; den føles som både kniv og øks på èn gang. Litt avhengig av hvordan den holdes (langt ut på skaftet: hugging) til helt inn på stålet (kniv-liknende oppgaver). Et virkelig balansert verktøy, som nærmest oser av tiår med perfeksjon og århundrer med kultur.

Fiskarsøksa oppleves - for meg - som mer en ren øks. Ikke noe negativt sånn sett. For den er lett nok, har fin balanse og den var sylskarp klar til bruk. Den gjør jobben, og vil man kjøre budsjett, så er Fiskars mer enn bra nok!

Skulle jeg være så uheldig å miste begge, og måtte kjøpe meg en ny - vel, det hadde blitt Gränsfors-øksa på nytt. Og, det sier jeg som sverger til rimelige kniver à la Morakniv, Hultafors og Eka. For i utgangspunktet mener jeg (etter endel erfaring med dyrerer kniv-produkter) at disse tre merkene dekker alle behov til en rimelig penge. Men, øks... Der er jeg en jåle :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger den til hage og tur. Av økser jeg har synes jeg X7 blir liten. Egnet til mindre ved og kløyving på tur. Ser lite praktisk bruk for den i hagen. Skal jeg kløyve noe bruker jeg X17 og på hytta en sleggeøks. Når jeg har laget bål ute ser jeg at jeg som regel tar X10. Mye bedre størrelse øks å bruke. Der X7 kunne være aktuell ender jeg som regel med å ta en stor kniv istedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (6 minutter siden):

Hvis du trenger den til hage og tur. Av økser jeg har synes jeg X7 blir liten. Egnet til mindre ved og kløyving på tur. Ser lite praktisk bruk for den i hagen. Skal jeg kløyve noe bruker jeg X17 og på hytta en sleggeøks. Når jeg har laget bål ute ser jeg at jeg som regel tar X10. Mye bedre størrelse øks å bruke. Der X7 kunne være aktuell ender jeg som regel med å ta en stor kniv istedet. 

Jeg har en liten kolonihage med noen små trær som jeg igrunn også kan ta med ei sag, men liker tanken på å få meg en turøks som også kan stå fast ellers i kolonihagehytta. X10 som du viser til ser ikke så gali ut, men synes 1kg er mye for ei turøks da jeg jeg ikke har behov for de største båla. Men virker som om du er fornøyd med Fiskar produktene du bruker, så jeg spør deg hva synes du om N7 Norden øks demmes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Lille skogsøksen, ourdoor øksen og villmarksøksa. 

Jeg har to fiskars økser fra før, å det er merkbart forskjell på disse. I begynnelsen likte jeg villmarkøksen best til små bruk, men jo mer jeg har tatt i bruk outdoor øksa jo mer foretrekker jeg denne. den splitter ved bedre enn villmarksøksa. Men jeg foretrekker villmarks øksen når jeg skal grovkappe alle sløyd prosjektene mine. IMG_2140.thumb.JPG.ad3ac4c48989b959fc97a2cfa74cadc4.JPG

Du får en helt annen snert i hugget på outdoor øksen, som gjør den lekende lett å ta små trær med. Men når det er sagt, symmetrien og følelsen av Lille Skogsøksen er veldig mange hakk opp fra disse to som er en del mindre. 

1 kilo virker som et godt utgangspunkt for en allsidig allround øks. Selv om skaftet på den er litt for langt til å drive på med woodcarving. Men til å felle trær og kløyve ved, en egen liga. 

For å summere mitt eget rotehue.... gå for outdoor øksen. Det er bare ikke noe å lure på. Ja, de koster litt ekstra, men så lenge budsjett ikke er tema. Du kommer til å lande på en slik før eller siden uansett. Så du kan like godt kjøpe den nå 🤣

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (3 timer siden):

Du kommer til å lande på en slik før eller siden uansett. Så du kan like godt kjøpe den nå

Akkurat det der er et godt råd generelt. Hvis du egentlig har lyst på en dyr sak, kjøp den med en gang istedenfor å kjøpe noe billigere i håp om at det skal slukke lysten på den dyre. Sistnevnte strategi har jeg prøvd mange ganger. Det funker ikke. Spar penger, kjøp den du egentlig vil ha med en gang.

Før eller siden har jeg tenkt å følge mitt eget råd også 😛

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.