Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor går din vintertur?


Brennern

Anbefalte innlegg

Annonse

Eg e en sucker for å trekke vest, så av desse to ville eg valgt Finse - Haukeli og gå tidvis høgt om veret tillet det. 

Meir terreng. Større områder utan mobildekning og generelt mindre trafikk er digg synes eg (sjølvsagt litt samanheng med tidsrom). 

Og så ville eg starta frå Finse. Å gå med sola i ansiktet er digg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (34 minutter siden):

Og så ville eg starta frå Finse. Å gå med sola i ansiktet er digg :)

Sol på vintertur? Nå skjønner jeg ikke.....

Her må jeg nok få en forklaring... 

😉

Ellers går nok vinterturene mye som før i Finnmark, men håper på en lengre tur i år. F.eks ned Stabbursdalen fra Sennalandet eller en lengre rundtur. Det blir ellers mye basecampturer...

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av reiseradien din, kan eg også slå eit slag for Tafjordfjella/Reinheimen. Eit fredeleg fjellområde, som strekker seg frå indre fjordnorge i vest og søraustover mot Gudbrandsdalen/Dovre, med dei terrengvariasjonane det gir. Snillt og slakt i aust, meir krevjande i vest. 

Når ein planlegg tur her, lyt ein vere obs på at ein kan bli stilt overfor store snøfall på kort tid, noko som i kombinasjon med krevjande terreng kan by på auka tidsbruk ift kva ein normalt vil berekne i enkelte andre fjellområder. 

Enkelt å komme til med kollektivtransport, til dømes til Grotli  eller Bjorli. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Espen Ørud skrev (På 10.9.2020 den 9.39):

Sol på vintertur? Nå skjønner jeg ikke.....

Her må jeg nok få en forklaring... 

😉

Ellers går nok vinterturene mye som før i Finnmark, men håper på en lengre tur i år. F.eks ned Stabbursdalen fra Sennalandet eller en lengre rundtur. Det blir ellers mye basecampturer...

hmmmmm....ned Stabbursdalen i fra Sennalandet må da nesten bli som en basecamp tur....eller korte dagsetapper?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeeelt klart....Det er jo poenget uansett. Uansett er det ett flott område du tenker på. Jeg savner da jeg bodde i Porsanger å brukte det området daglig til å trene sledehunder. Er heller ikke utenkelig at jeg selv legger turen dit..nå med ski og pulk da....om jeg ikke får lånt et spann da :-)

 

Endret av Kurt S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan sterkt anbefale Etnefjella! Kan her velge turer fra et par dager til opp mot en uke, alt etter hvor du ønsker å gå. Kan holde deg til hyttene eller ha med telt og bare stikke innom en hytte for å tørke klær eller litt proviant. Landskapet er småkupert, men med mulighet for å komme seg opp på topper med fine nedkjøringer og fantastisk utsikt, bl.a. til Folgefonna.

Har skrevet en liten turbeskrivelse fra en tur for mange år siden her: https://www.o-fagspatruljen.no/turforslag/etnefjella

Har hatt mange turer her, også med telt. Kommer nok etterhvert noen bilder og turbeskrivelser fra dem óg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.