Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger til lavlandsbruk


Blindgjenger

Anbefalte innlegg

Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁

Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.

Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?

Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.

Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter litt mer research begynner jeg å komme opp med noen alternativer jeg tror kan funke. Ikke det at det er så lett å finne noe særlig utvalg på lager nå, da, helt utafor sesong, men jeg har ikke hastverk.

  • MSR Lightning Ascent 30" (evt m forlenger) ligger nok øverst på ønskelista, men koster litt mer enn jeg er klar for å betale
  • Tubbs Mountaineer 36" ser også veldig bra ut, men fortsatt litt i overkant prismessig. Kanskje litt mer sannsynlig å finne greie tilbud på.
  • Atlas Montane 35 er innafor på pris og fortsatt bra selv om de ligger en klasse under de to ovafor. Litt skeptisk til "spring loaded" bindinger, selv om det sikkert er flere fordeler enn ulemper. Skepsisen har mest å gjøre med at endel klager på at de kaster mye snø oppover baksida av beina.
  • TSL ser gjennomgående fine ut (f.eks TSL 227 Snowhunter), men det ser ut som de lengste de har er 28".
  • Fimbulvetr Tankr-X er en outsider, ser spennende ut, men ikke lett å finne noe særlig om dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo enkelte av modellene du ser på store, så det er ikke sikkert det er noe poeng å påpeke dette, men uansett. Det er jo helt klart at kortere truger har sine fordeler der det er vegetasjon, men husk også på at snøen, som oftest, vil være løsere i skogen, enn i mer åpne områder.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (19 timer siden):
  • MSR Lightning Ascent 30" (evt m forlenger) ligger nok øverst på ønskelista, men koster litt mer enn jeg er klar for å betale
  • Tubbs Mountaineer 36" ser også veldig bra ut, men fortsatt litt i overkant prismessig. Kanskje litt mer sannsynlig å finne greie tilbud på.

Jeg har de to øverste i lista di i de størrelsene du oppgir. Tubbsene bærer bedre enn MSRene i løs snø synes jeg, mens MSR-ene sitter mye bedre når underlaget er hardt/isete og ujevnt. Tubbsene er avhengig av at du får feste for klørne under skotuppen. Et eksempel er hvis du går oppover-/nedoverbakke på en av disse stiene som folk også holder åpne om vinteren, eventuelt gamle harde skispor, så vil disse klørne ikke nå nedi. Da står du plutselig på et par glatte ski. Det samme kan gjelde i bratt isete terreng. MSR-ene fester rundt hele ramma og i tillegg på tverrstagene under ramma samt på klørne under skotuppen. De sklir sjelden for meg i hvert fall. På grunn av de tykke rørene i Tubbsene og at de er 15 cm lengre (og også noe bredere) vil bæreflata bli større på Tubbsene enn MSRene. De tykke rørene hjelper også til på bæreevnen. MSRene kan som du nevner forlenges (jeg har disse også), men det er ikke ideelt. Du forlenger truga bak, noe som lett fører til at truga synker lengre ned foran enn bak i løs snø slik at truga tipper litt forover. Men hjelper litt gjør de, spesielt hvis du går i dyp snø nedover en åsside. Da ter den ekstra støtten bak fin å ha.

Merk at selv 36" egentlig ikke er stort når det gjelder løs snø (for eksempel nysnø). Du synker nedi og det er tungt å gå. Men i skogsterreng er det mye bedre å gå i løssnøen med truger enn med ski synes jeg. Det er mye lettere å gå akkurat hvor du vil med truger. Jeg bruker Oslomarka og Romeriksåsene mye og velger stort sett alltid truger foran ski. Jeg liker å gå inn i skogen. Jeg synes milevis med skiløyper fort blir kjedelig. Følger jeg et spor er det som regel et dyrespor (rev, hare, mår, mink, ekorn, snømus, røyskatt, orrfugl,...en sjelden gang noe mer sjeldent) for  å se hva dyret har foretatt seg, ikke et spor etter en løypemaskin der det eneste å observere er at maskinføreren har stoppet for å gå bak ei busk.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (På 12.9.2020 den 7.21):

Jeg bruker lette joggesko og ikke fjellsko når jeg går med truger. Bruker som regel bukse med gamasjkrok og strikk for å unngå å bli våt. 

Jeg er fornøyd med mine Atlas truger som brukes mest i overgangen mellom vinter og vår.

Interessant. Blir ikke joggesko litt vel myke i bindingene? Ellers er det jo greit å kunne bruke skotøy etter temperatur, ja. Om jeg roter meg ut i -15 vil jeg nok gå for fjellstøvler 😊

Jeg regner med å bruke gamasjer om jeg ikke har vanntette bukser, så skal nok greie å holde meg noenlunde tørr uansett snøsprut, men jeg ser for meg at det muligens kan være et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (På 12.9.2020 den 9.07):

Nå er jo enkelte av modellene du ser på store, så det er ikke sikkert det er noe poeng å påpeke dette, men uansett. Det er jo helt klart at kortere truger har sine fordeler der det er vegetasjon, men husk også på at snøen, som oftest, vil være løsere i skogen, enn i mer åpne områder.

Ja, har tenkt endel på det. Som alle andre vil jeg ha små truger med god bæreevne 😁 De fleste ser ut til å mene at "for store" truger er bedre enn for små. Jeg har lange bein og 47 i sko, så jeg tror jeg skal greie å håndtere (eller blir det fotere?) relativt store truger. Men klart, tett vegetasjon bryr seg om størrelsen på trugene, ikke kællen oppå. Enkleste løsning er vel å unngå tett vegetasjon i størst mulig grad - noe som faller meg ganske naturlig i alle fall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 12.9.2020 den 11.46):

Jeg har de to øverste i lista di i de størrelsene du oppgir. Tubbsene bærer bedre enn MSRene i løs snø synes jeg, mens MSR-ene sitter mye bedre når underlaget er hardt/isete og ujevnt. Tubbsene er avhengig av at du får feste for klørne under skotuppen. Et eksempel er hvis du går oppover-/nedoverbakke på en av disse stiene som folk også holder åpne om vinteren, eventuelt gamle harde skispor, så vil disse klørne ikke nå nedi. Da står du plutselig på et par glatte ski. Det samme kan gjelde i bratt isete terreng. MSR-ene fester rundt hele ramma og i tillegg på tverrstagene under ramma samt på klørne under skotuppen. De sklir sjelden for meg i hvert fall. På grunn av de tykke rørene i Tubbsene og at de er 15 cm lengre (og også noe bredere) vil bæreflata bli større på Tubbsene enn MSRene. De tykke rørene hjelper også til på bæreevnen. MSRene kan som du nevner forlenges (jeg har disse også), men det er ikke ideelt. Du forlenger truga bak, noe som lett fører til at truga synker lengre ned foran enn bak i løs snø slik at truga tipper litt forover. Men hjelper litt gjør de, spesielt hvis du går i dyp snø nedover en åsside. Da ter den ekstra støtten bak fin å ha.

Merk at selv 36" egentlig ikke er stort når det gjelder løs snø (for eksempel nysnø). Du synker nedi og det er tungt å gå. Men i skogsterreng er det mye bedre å gå i løssnøen med truger enn med ski synes jeg. Det er mye lettere å gå akkurat hvor du vil med truger. Jeg bruker Oslomarka og Romeriksåsene mye og velger stort sett alltid truger foran ski. Jeg liker å gå inn i skogen. Jeg synes milevis med skiløyper fort blir kjedelig. Følger jeg et spor er det som regel et dyrespor (rev, hare, mår, mink, ekorn, snømus, røyskatt, orrfugl,...en sjelden gang noe mer sjeldent) for  å se hva dyret har foretatt seg, ikke et spor etter en løypemaskin der det eneste å observere er at maskinføreren har stoppet for å gå bak ei busk.

;-)

Du bruker mange ord for å si at jeg trenger dem begge 🤣

Men ja, MSRene er de jeg har mest lyst på, bare ikke har lyst til å betale for... Tubbsene egner seg nok bedre til de idylliske dagene hvor sola skinner fra skyfri himmel på trær dekket i nysnø, men realisten i meg innser at det mest sannsynlig blir flere dager med isete og ujevnt underlag, særlig seint på sesongen. Da vil definitivt MSRene være bedre egnet. Og både Lillomarka og Østmarka er bra kuppert, og det er også noe som taler til MSRs fordel, vil jeg tro.

Men så er jo folk stort sett fornøyd med både Tubbs og Atlas også, da. Det er ikke så lett dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 minutt siden):

Men så er jo folk stort sett fornøyd med både Tubbs og Atlas også, da. Det er ikke så lett dette her.

Jeg tror ikke du blir misfornøyd med noen av de trugene du har på lista di. Man venner seg fort til hvordan de virker under forskjellige forhold og finner sine egne teknikker for å omgå svakheter. Et godt tips er å bruke skistaver når man går på truger, særlig når man bærer en tung sekk (men ingen ting i veien for å gå uten hvis man vil føle seg ekstra fri og ledig)

Når det gjelder tett kratt tror jeg ikke du vil merke noen særlig forskjell med hensyn til lengden. Jeg synes i hvert fall ikke busker/kratt er noe problem å snakke om. Moderne truger sitter såpass fast at du kan styre retningen på dem uten særlig problem. På tradisjonelle truger med tradisjonelle bindinger bruker man gjerne truger som går ut i en spiss foran hvis man skal benytte dem i tett vegetasjon (Ojibwa-truger). Tradisjonelle trugebindinger sitter så løst på foten at det er umulig å styre retningen på trugene ved å løfte og vri foten som man tildels gjør på moderne truger. I tillegg har trugene gjerne en lang spiss "hale" som gjør at de holder retningen bedre og at friksjonen minskes når man sleper dem. På disse stikker spissen innimellom krattet der man vil at trugene skal gå.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke du blir misfornøyd med noen av de trugene du har på lista di. Man venner seg fort til hvordan de virker under forskjellige forhold og finner sine egne teknikker for å omgå svakheter. Et godt tips er å bruke skistaver når man går på truger, særlig når man bærer en tung sekk (men ingen ting i veien for å gå uten hvis man vil føle seg ekstra fri og ledig)

Staver er absolutt med i planen. Tenker å få meg snøtrinser til vandrestavene mine.

Ellers må jeg vel pent vente til en butikk i nærheten får inn et utvalg. Jeg ser MSR oppgir at bindingene tar opptil str 46, noe som (muligens) ikke holder til mine str 47 pailabber 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (17 timer siden):

Tittet på truger for noen år siden men endte med brede jaktski i stedet.  Med feller så blir det godt feste,  men ikke så god glid. Skaffet de før å gå utenom løyper i marka.  

Jeg har lyst på truger av to årsaker; en er at jeg er udugelig på ski, en annen er at jeg liker å ta bilder (og da er det greit å kunne stå støtt og å gå uten staver ved behov). Et tredje moment er at jeg gjerne vil komme meg ut på seinvinteren også, når snøen er for dårlig til å gå på ski men fortsatt dyp nok til å gjøre det trøblete å gå på beina. Til sistnevnte bruk ville antagelig noe forholdsvis lite og lett være best egna.

Noen flere trugetanker:
TSL støtter sko opptil str 58, så der får jeg hvertfall ikke noe problem med det 😁 Litt usikker på om jeg har lyst på sånne formstøpte plastikktruger, da. Kan hende de er i overkant bråkete å gå med i kulda 🤔 Bortsett fra det ser Highlander-serien deres ok ut, om enn litt små til puddersnø. Men igjen, de er ikke sååå dyre, så da går det an å se på noen enklere Tubbser eller noe i størrelse flytebrygger til pudderbruk.

Såh, tre par?! Hjelpes...

Bra det er en stund til sesongen starter så jeg har litt tid å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har løpt i ring og sett på stort sett de samme trugene omatt og omatt, og så at MSR oppgir opptil str 48 på Lightning Ascent på sine egne sider (fant flere referanser til 46 andre steder). Mulig det er ulike utgaver av bindinger eller noe sånt - eller bare feil. Uansett, jeg snublet over et par til 3050,- inkl frakt så da var det ikke så mye mer å lure på 😊

Får hvertfall god nok tid til å finne ut om de passer.

 

Endret av Blindgjenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (24 minutter siden):

Har løpt i ring og sett på stort sett de samme trugene omatt og omatt, og så at MSR oppgir opptil str 48 på Lightning Ascent på sine egne sider (fant flere referanser til 46 andre steder). Mulig det er ulike utgaver av bindinger eller noe sånt - eller bare feil. Uansett, jeg snublet over et par til 3050,- inkl frakt så da var det ikke så mye mer å lure på 😊

Får hvertfall god nok tid til å finne ut om de passer.

 

Jeg har sko nr. 48 og bruker som sagt MSR Lightning Accent 30". Har faktisk 2 par, ett med de gamle bindingene og ett med de nye. Jeg kjøpte ett nytt par da den ene bindingen på de gamle røk på grunn av en svakhet i konstruksjonen. De nye bindingene har blitt endret pga denne svakheten. Jeg har siden skaffet en ny binding til erstatning for den som røk. Gammel og ny binding går om hverandre på truga, så nå har de gamle trugene en ny og en gammel binding.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg har sko nr. 48 og bruker som sagt MSR Lightning Accent 30".

Godt å høre at det er flere som lever på en stor fot 😁

Vi får se om jeg får gamle eller nye bindinger - de hadde bilde av de gamle i nettbutikken sin, men det behøver ikke bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Blindgjenger skrev (33 minutter siden):

Fikk dem med gamle bindinger, men det spiller mindre rolle.

MSR30.jpg

Det er en del brukere som foretrekker disse bindingen fremfor de nye (De synes de sitter bedre på skoen/foten mens de nye antagelig er bittelitt kjappere å ta på). 

...just saying. ;)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (5 minutter siden):

Det er en del brukere som foretrekker disse bindingen fremfor de nye (De synes de sitter bedre på skoen/foten mens de nye antagelig er bittelitt kjappere å ta på). 

...just saying. ;)

Hehe, og jeg vet uansett ikke bedre 🙃 Litt omstendelige er de, og det kan kanskje bli litt i overkant med flappende gummistropper, men så lenge de sitter skal jeg nok greie å leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Fikk dem med gamle bindinger, men det spiller mindre rolle. Det er null problem å få plass til fjellstøvel i str 47. Nå er det bare å vente på at regnet melder overgang til snø 😊

 

 

 

MSR30.jpg

Jeg mener du har det jeg kaller nye bindinger. Det er ikke reimene oppå jeg sikter til, men plata under (ser ut som den er rød på din, de gamle var grå/metallfarge). De gamle bindingene hadde et mer kantet hull i midten av denne plata, mens de nye (det jeg mener med nye) har et mer eller mindre rundt hull. Det var flere som hadde problemer med at denne plata brakk på grunn av den mer kantete utformingen, deriblant jeg. Plata ble endret akkurat på grunn av dette.

Mine ser ellers helt lik ut dine fra oversiden (både de nye og gamle mine). De bindingene er veldig bra i bruk. For det første sitter de og for det andre er de veldig enkle å ta av og på. Aldri noe tull med dem. Iser ikke, votter/hansker ikke noe problem. Passer alle sko jeg har.

Det finnes altså gamle gamle bindinger, nye gamle bindinger og nye nye bindinger. Jeg mener du har nye gamle bindinger som jeg tror er best.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn så de gamle ut, og her ser du også hvor problemet pleide å oppstå (etter mye hasardiøs truging). På de nye (inklusive nye gamle) er denne plata annerledes utformet. Jeg klarte heldigvis å få tak i en ny (altså en ny gammel), og den passer som hånd i hanske.

20190131_150521_DxO_450.jpg.9d47e1ce133dd50c03bb0007c2f1597d.jpg20190131_150541_DxO_450.jpg.b694c9449cc1c3297ab39363e0d4c189.jpg20190131_150550_DxO_450.jpg.bf6ad33d60ce86f88dd289c466b715b9.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 minutt siden):

😅

OK, så nye gamle, altså.

MSR binding2.jpg

MSR claw.jpg

MSR binding.jpg

Ja, du ser plata er mye breiere der min brakk, og hullet er mye rundere. Den gamle utformingen gjorde at de kunne brekke akkurat der hvor naglen sitter (men det skulle en del til, den andre har ikke spor av tretthetsbrudd så vidt jeg har kunne konstatere)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de hjemmesnekra bindingene du ser her er en ekstra super-gammel type (tradisjonell type fra Canada). Det fine med denne bindingen er at man kan ta dem av og på uten å hjelpe til med henda. De er best egnet til rimelig flatt terreng. Ikke noe å gå i bratt terreng og ur med, men det er jo ikke trugene de sitter på heller (Ojibwe-type etter Ojibwe-indianerne, også kjent som Chippewa-indianere, sydøst Canada og nordre-Midtvesten hvor det jo er rimelig flatt)

spacer.png

 

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.