Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger til lavlandsbruk


Blindgjenger

Anbefalte innlegg

Annonse
Blindgjenger skrev (37 minutter siden):

Hadde jeg bodd så flatt til ville selv jeg valgt ski isteden

Jo, men selv om terrenget er flatt er det allikevel bakker og åser (dog ikke kuppert, altså knauser og heng, kuler, bratte bakker osv.) med dyp porøs snø uten løyper og gjerne tett skog. Dessuten: truger slipper å smøres, og blir heller aldri bakglatte. Store truger bærer bra (de canadatrugene på bildet har minst dobbelt så stort areal som de største moderne trugene, men de er ikke spesielt store til canadatruger å være), man kan gå uten staver (f. eks. på jakt) og alt etter type er de ofte lettere å manøvrere i bukser og kratt enn ski. De jeg har er spisse foran slik at de er enkle å stikke innimellom busker og kratt for å pløye seg gjennom. Og med tradisjonelle bindinger kan du som tidligere sagt ta de av og på uten å slippe det du har i hendene.

Truger og ski har hver sine fortrinn som i liten grad overlapper hverandre. Hver til sitt bruk. Jeg bruker mest ski i skibakker og på fjellet. I skogen er det truger som ruler (til det jeg gjør i skogen)

Her ser du mine Ojibwe sammen med 30" MSR Ligning accent, og som sagt disse er ikke særlig store.

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 timer siden):

Truger og ski har hver sine fortrinn som i liten grad overlapper hverandre

Joda, du har mange poenger - og jeg er klar over mange av dem. Fotografering har mange likhetstrekk med jakt - forsåvidt er det jakt, bare med et annet sluttresultat for øye. Så nå får jeg begynne å rekognosere etter trugevennlig terreng i nærområdet. Blåmerka stier er et godt utgangspunkt.

Dog tror jeg ikke det blir noen canadatruger på meg i nær framtid. Får se hvordan "småtrugene" faller i smak først!

Skogens Stønn skrev (15 timer siden):

manøvrere i bukser og kratt

Hold grisepraten for Dem selv! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (26 minutter siden):

Fotografering har mange likhetstrekk med jakt

Ja, absolutt. Jeg driver mye mer med fotojakt enn børsejakt 📸 Om det ikke akkurat blir innertier hver gang, så synes jeg at jeg treffer bedre på fotojakt også 🎯

Blindgjenger skrev (26 minutter siden):

Får se hvordan "småtrugene" faller i smak først!

Jeg ville nok også gjort det (selv om det faktisk ble omvendt for meg, men den gang jeg kjøpte canadatrugene var det ikke særlig annet å få tak i bortsett fra "bensinstasjonstruger" som jeg også hadde)

Blindgjenger skrev (26 minutter siden):

Hold grisepraten for Dem selv!

Ja, det ble nok litt sterk kost det der 😇 Skrivefeil er en av mine sterke sider 😁

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.