Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindstabilt 4-sesongstelt på vei inn i vintermånedene


mjhelgesen

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Er på utkikk etter ett 4-sesongs telt med nogen lunde god plass og god vindstabilitet. Har tidligere erfaring med ett Helsport Superlight som fra nå av forblir ett sommertelt. Har tittet litt på Himalaya 2 Pro serien til Helsport som som lovende ut, dog litt redd for at kanskje det blir litt for lite i bredden til 2 personer med liggeunderlag i - noen som har erfaringer med dette teltet? 

Har også sett litt på Exped teltene Orion og Venus, dette er jo selvfølgelig større telt og jeg vil derfor tro at vindstabilitet kanskje blir hakket dårligere? 

Takk for svar!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat handlet Hilleberg Staika - litt med utgangspunkt i samme kriterier. Sammenliknet med Himalaya Pro har det 2 fortelt, bedre plass i innertelt, men noe høyere vekt. Hadde også Orion på lista (særlig høyden i innertelt fristet), men valgte til slutt telt som går helt ned til bakken. 

Allak har noe av det samme som mitt Staika, med litt mindre vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjhelgesen skrev (1 minutt siden):

Hilleberg Staika går for nesten det dobbelte

Tror kanskje Allak er nærmere Pro i kvalitet -  Staika og andre "Black Label" telt fra Hilleberg er kanskje mer sammenliknbart med X-trem-modellene? Ihvertfall er det det jeg innbiller meg. Hva med en av Reinsfjell-modellene? Ligger noen brukte på Finn også, hvis det er av interesse. Jeg vurderte for min del Staika, Allak, Orion, Reinsfjell og Fjällräven Abisko dome. Kanskje jeg burde inkludert Bergans sine Dome-varianter også..? At jeg valgte Staika kom litt an på at det var tilgjengelig og at jeg fikk en gunstig rabatt. Prismessig er det ikke allverden forskjell på noen av disse kandidatene, så det handlet mest om å finne noe som føltes "riktig". Men jeg syns det var vanskelig å velge, så jeg har vært gjennom alt jeg har kommet over av anmeldelser og videoer... Jeg syns det er digg med to fortelt og jeg liker Hilleberg-løsningen med at hele innertelt-veggen kan åpnes - og bindes opp slik at en får fri akksess til fortelt for eks. matlaging.

Når det gjelder priser er det innimellom rabattkoder å finne for f.eks. fjellsport.no. Støttemedlemmene i dette forumet oppnår 20% rabatt der for å ta et eksempel. Selv handlet jeg med en Sommerrabatt som ikke ser ut til å gjelde lengre, som ga meg 25%. 

 

Min egen tråd fra et par uker tilbake:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teltet bæres i sekk? jeg tenker da på om vekt er en faktor.

Skal du ha det i pulk vil jeg anbefalle tunnelltelt grunnet mulighet til enklere oppsett med pulkpose.

Skal du ha telt for 2 personer? Ser Himalaya 2 Pro er 120cm bredt.  LW liggeunderlag er 65cm bred. Vil anbefale 3-mannstelt for 2 personer på vinteren.

 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke bruksområdet om det er turer der man fortsetter å gå hver dag og tar opp og ned teltet hver dag eller om det er turer til bestemte mål for helgen. 


Men jeg ser du lurer på om teltet kan bli litt smalt med 2 underlag. Til sistnevnte bruk ville jeg aldri hatt mindre nn ett 3-mannstelt til 2. Faktisk så har jeg prioritert å bruke et 4-mannstelt til formålet. (Fordi vi da i "nødsfall" kan være 3)..,


Bare et størrelsesinnspill herfra altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fått mitt Abisko Dome 2p i posten og det hadde absolutt "wow" faktor. Geniale fortelt med mulighet for å gjøre dem enda større ved å trekke unna og "låse" bunnduken. Mange luftemuligheter og forskjellige konfigurasjoner av dørene. Kunne kanskje ønske det var bittelitt høyere men I'll live. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (8 timer siden):

Så nettopp Fjellreven abisko endurance 3 til 7500kr. Etter hva jeg har sett og hørt er dette et meget habilt 4-sesongers telt, og veier kun 3kg.

Jeg har brukt Abisko Shape 3 under ganske ufyselige vinterforhold med kuling. Det står som en bunkers.

Byttet det ut i ett Abisko Shape 3, som jeg knapt har fått brukt enda. Det har betydelig større vindfang, blir spennende å se til vinteren :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp tilbake fra noen netter på høyfjellet i Fjellheimen Pro Camp 3, modell fra 2017. Der var det vind på 18 m/s og vindkast som gjorde at du trengte både ett og to støttesteg, samt snø, regn og hagl. Teltet stod støtt og var aldri i nærheten av å være ubehagelig å ligge i. Nye modellen har inntertelt som gir god takhøyde langt uti fotenden, anbefales absolutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Hilleberg Staika, men har ikke brukt det i særleg dårleg vær. Det er eit fint, solid og stødig telt. Det oser kvalitet og gode løsninger. Innerteltet er relativt romslig for ein, men det kan bli trangt med to. Slik eg ser det vil det iallfall i innerteltet vere lite plass til overs med to stykk foruten dei to liggeunderlagene. Spørsmålet er kor mykje plass du vil ha. 

Det er ein sann velsignelse med to innganger og to fortelt. Fortelta er romslige for bagasje og rommer lett mine store ryggsekker. Eg ville dog kviet meg litt for å bruke gassbrenner i dette forteltet, men her veit eg at folk er forskjellige. 

Teltet er veldig vindstabilt, men vekt/volum ratio på dette teltet er ikkje den beste. Her trur eg nok tunneltelt og Orion telta er betre. 

Teltet er høgt under taket slik at eg med mine 190 cm kan sitte oppreist også oppå to liggeunderlag. Det er ein enorm fordel i mine augo. 

 

 

 

 

Endret av Anders P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (På 18.9.2020 den 14.53):

Kom nettopp tilbake fra noen netter på høyfjellet i Fjellheimen Pro Camp 3, modell fra 2017. Der var det vind på 18 m/s og vindkast som gjorde at du trengte både ett og to støttesteg, samt snø, regn og hagl. Teltet stod støtt og var aldri i nærheten av å være ubehagelig å ligge i. Nye modellen har inntertelt som gir god takhøyde langt uti fotenden, anbefales absolutt.

Hva bruker du til å måle vindstyrken der du ligger på turer nå? Jeg hadde en vindmåler tidligere som jeg ikke finner igjen og lurer på en ny....

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (9 minutter siden):

Hva bruker du til å måle vindstyrken der du ligger på turer nå? JEg hadde en vindmåler tidligere som jeg ikke finner igjen og lurer på en ny....

Legger pekefingeren på tungen en stund før jeg stikker den så høyt opp i lufta som mulig ;) Er nok en sånn værmeldingsapp som ble brukt, Windy, så 100% sikker på vindstyrken er jeg nok ikke 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.