Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er foldeknivens Mora?


Diger Jotne

Anbefalte innlegg

Annonse
zimwalker skrev (4 timer siden):

Har en Eka Swede 10 liggende som virker robust og fin. Men liker ikke slire-tingen. Kniven skulle gjerne vært låst i lukket tilstand også, siden jeg ikke liker slira. Muligens ikke et problem i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ikke Eka 10 "slira" eller kniven i seg selv som problematisk, men skulle ikke være vanskelig å finne alternativ slire. Har for eksempel her en nylon slire med flaps og trykk-knapp fra Marttiini og ei med borrelås fra Leatherman som den passer i. Har dessverre ikke modellnavn/-nummer på disse.

Og til trådstarter: For flere (også noen dyrere!) alternative lommekniver, her er et par søk i tråden "Den ultimate turkniv finnes den":

Lommekniv:   www.fjellforum.no/search/?q=lommekniv&quick=1&type=forums_topic&item=37596

Foldekniv:      www.fjellforum.no/search/?q=Foldekniv&quick=1&type=forums_topic&item=37596

se også denne tråden:     www.fjellforum.no/topic/14896-foldekniv-i-skogen-og-på-fjellet/

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Victorinox har vel nærmest blitt betraktet som oppfinneren av lommekniver (uten at jeg egentlig tror særlig på at det var de som fant den opp). De har noen enkle rimelige kniver som er litt "Mora". De selges vel også under andre merker (rebranded). Jeg har for eksempel denne som jeg er veldig fornøyd med som altmulig lommekniv som er så liten at den veldig ofte bare ligger i lomma eller sekken klar for påkommende tilfeller. Min er grønn, rebranded som "Floral" (men merket med Victorinox) og ble impulskjøpt i butikken på Tøyen botaniske hage: https://flue.no/products/victorinox-floral-lommekniv?variant=41393611571398&currency=NOK

Men jeg har alltid betraktet denne som er avbildet nedenfor som foldeknivenes "Mora". Det er en EKA-kniv, men jeg tror ikke den lages lenger. Jeg vet ikke hvor gammel den er, men jeg kjøpte den i ei bakgata i Lysaker av noen barn som hadde garasjesalg/loppis en gang midt på 80-tallet, så at den i hvert fall er 35 år gammel er jeg sikker på, kanskje over 40-50 også siden den allerede da tydeligvis var gått ut av bruk og ble solgt. Jeg kjøpte den mest fordi jeg synes litt synd på dem som sto der mutters alene uten noe særlig kunder. Men siden har jeg faktisk brukt denne kniven veldig mye til alt mulig. Den er solid, har låsing på bladet og ligger godt i hånda, og tross sin alder ser det ut som den ble kjøpt ny i år.

EKA-knivene som selges i dag er vel relativt dyre sett i forhold til Mora, og det ser mer ut som de går i retning "designer-kniver", så jeg vet ikke. Jeg holder med @Nils Einar Ljosland at spanske tollekniver (og kanskje kontinentale foldekniver generelt) nok ligger mer i Mora-retning, og er rettet mer inn mot praktisk bruk i hverdagen (skrelle epler, kutte tau, spisse blyanter...) enn mot tøff imaging og være et smykke. Jeg fikk en i gave en gang, men den ble brukt så mye at det selvsagt bare bare et tidsspørsmål før jeg måtte forlegge den - og det gjorde jeg ett eller annet sted nede på Søndre Sandøy på Hvaler.

 

EKA foldekniv

IMG_20221202_144341_DxO_1024.jpg.3a825c791c45c277020dec0f31affadd.jpg

 

IMG_20221202_144259_DxO_1024.jpg.f3186e7f668defcccf7676dda99c087f.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.