Gå til innhold
  • Bli medlem

FHI: Svak økning i antall tilfeller med harepest (tularemi) (Viken og Trøndelag)


Unknown_Uke

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har begynt å abonnere på nyheter fra FHI, og jeg så denne interessante artikkelen. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/svak-okning-i-antall-tilfeller-med-harepest-tularemi/

Sitat

De fleste tilfellene er rapportert fra Viken og Trøndelag. Høsten er normalt tiden for harepest, og personer som ferdes i skog og mark bør være oppmerksomme på hvordan man kan unngå sykdommen.

 

Sitat

Smittemåte og forebygging
- Mennesker kan smittes på flere måter:
- Ved direkte kontakt med syke eller døde harer
- Via drikkevann forurenset av gnagere, for eksempel fra bekker i naturen eller brønner
- Ved innpusting av støv forurenset av syke dyr eller deres avføring, for eksempel ved stabling av ved, feiing av muselort eller opprydding av musebol
- Etter bitt av mygg og flått.

Jeg tror jeg begynner å bruke vann-filtersystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viken er jo gigantisk frå Svinesundsbrua til Geilo. Hadde vore meir til hjelp om FHI hadde opplyst om dette i forhold til dei gamle fylka/regionane. Om det er i skogane i Østfold ein bør ta eventuelle forholdsreglar eller om det er på høgfjellet på grensa til Vestland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er der vel også flere folk ute i naturen på Covid19 tur (?), så en liten øking i antall må jo ses i forhold til antall folk ute, innen vi går i panikk. Er nok ikke nået mer farlig i naturen end det normalt er 😉

Som de skriver var største kilde til smitteoverføringen i 2019 via insektsstikk, så sammen med vannfilter må også insektmiddel med ... 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.