Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste stillebrenner på bensin for turer (ikke ekspedisjoner)


ubernoob

Anbefalte innlegg

Idag har jeg en omnifuel som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Meeeen så bråker den litt mye, så jeg har kjøpt en omnidawg for å dempe støyen. Og det er jeg også fornøyd med. Meeen nå har jeg innsett at den begynner å veie mye, og onmidawg vil ødelegge omnifuel'en på sikt om man ikke tar den av hver gang. Samtidig spør venner og kjente om hvilken bensinbrenner jeg anbefaler, og har egentlig ingen klar favoritt. Så jeg har tittet litt rundt etter den ultimate bensinbrenneren, men er ikke sikker på om den finnes. Kanskje beste alternativ er det jeg har, men i titan med silencer? Siden "best" ikke er de samme for alle mennesker, så ser etter i prioritert rekkefølge:

  1. Bensinbrenner, eller mulitfuel hvor den skal utelukkende gå på bensin, så egenskapene når den blir brukt på bensin er avgjørende.
  2. Den må ha slange (om det i det hele tatt finnes bensinbrennere uten slange?)
  3. Stille, så alle jet-motorer utgår. Må kunne kosefyre i teltet uten hørselvern. Da forsvinner kosen
  4. God til matlaging, så det må gå an å dempe varmen til minimalt for å steke ting som brenner seg fort. De med to hjul, en på flasken og en spindel ser ut til å være de beste for bensin. På gass holder det med en. Gjerne med god spredning av flammene, men det tror jeg blir for mye å forlange
  5. Lett (ihvertfall lettere enn dagens oppsett)
  6. Driftsikker (jeg går ikke på lange ekspedisjoner. Derfor kommer ikke denne høyere opp på listen, men vil nødig avbryte en vintertur pga manglende brenner)

 

Hva er ditt beste forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo mange modeller på markedet. Mange lager som du vet mye lyd. Bruker selv Omni med demper en del.
En som er stille og fin er Optimus 111T men den faller nok langt utenfor vektkrav du har. 
MSR Whisperlite er vel en av de stillere bensinbrennerne. 
Soto har og 2 brennere som i følge utforming bør være stillere enn konstruksjon Omnifuel har. Soto Muka og Soto Stormbreaker. Ikke testet de, men sikkert noen andre her som har.
Det finnes mange brennere uten slange som 111 serien, 8R, Svea123. Coleman har også beninsbrennere med brenner på topp av tank. En del som liker de men har ingen erfaring med de selv hverken i bruk eller støynivå. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (3 timer siden):

Siden "best" ikke er de samme for alle mennesker, så ser etter i prioritert rekkefølge:

  1. Bensinbrenner, eller mulitfuel hvor den skal utelukkende gå på bensin, så egenskapene når den blir brukt på bensin er avgjørende.
  2. Den må ha slange (om det i det hele tatt finnes bensinbrennere uten slange?)
  3. Stille, så alle jet-motorer utgår. Må kunne kosefyre i teltet uten hørselvern. Da forsvinner kosen
  4. God til matlaging, så det må gå an å dempe varmen til minimalt for å steke ting som brenner seg fort. De med to hjul, en på flasken og en spindel ser ut til å være de beste for bensin. På gass holder det med en. Gjerne med god spredning av flammene, men det tror jeg blir for mye å forlange
  5. Lett (ihvertfall lettere enn dagens oppsett)
  6. Driftsikker (jeg går ikke på lange ekspedisjoner. Derfor kommer ikke denne høyere opp på listen, men vil nødig avbryte en vintertur pga manglende brenner)

 

Hva er ditt beste forslag?

Etter mitt syn, er Svea 123(med eller utan R) og Optimus 8(med eller utan R) gode kandidatar for beste bensinbrennar. Riktignok har ingen av dei slange, men etter mitt syn er det best utan slange som før eller seinare går lekk anten pga varme eller bare alder. Bråkar litt meir enn stillebrennarar, men langt mindre enn dei verste av dei 'moderne' multifuelbrennarane, riktignok delvis pga av lågare effekt. Svea 123 er noko lettare enn Optimus 8, men ikkje så stødig. Det finnst nokre få Optimus 8 med aluminiumskasse, dei er bare såvidt tyngre enn Svea 123. Begge er svært driftsikre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 timer siden):

Du overså nok kriteriet: "Stille, så alle jet-motorer utgår" 

Ah. Har ikke hørt noe om at den bråker. Har både XGK (gammel) og Whisperlite. Sistnevnte er å leve med lydmessig. Men må jukses og lures litt med hvis du skal koke på lav varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo omnilite med silencer da. Er man nøye med god nok forvarming så går det lenge mellom hver rens. Den er stille og god til å kokkelere med. Pumpene og flaskene du evt har fra omnifuel passer også omnilite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hvor mye oppsettet du har veier, men jeg gjetter på at det ikke er stort å spare på min favoritt. "Coleman Apex" den får du bare tak i brukt, men maken til slangebrenner som kan dempes uten fare for at den slukner har jeg aldri sett, ganske vid brenner har den også. Den er laget for bensin, det finnes parafin tilsats, men det er verdiløst. Den går greit på gass, med hjemmelaget adapter, også med boksen opp ned etter at den har blitt varm. Driftsikker, ja jeg har ikke hatt noe problem etter at jeg byttet til pumpelær av lær og ikke plast. Som alle andre stillebrennere er vindskjerming smart.

 


Manufacturer: Coleman (under the Peak1 label)
Year of manufacture: 2000
Web Site: http://www.coleman.com/coleman/home.asp

Listed weight: Without fuel: 18.4 oz (522 g)
With fuel: 35 oz (992 g)

 

Endret av dsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, her var det mange gode forslag med tilsvarende bruksområder.

De uten slange har ofte små tanker, tunge, eller lav effekt. Jeg vil ikke måtte fylle opp tanken mens jeg kosefyrer.  Så selv om Coleman 442, Apex, Svea 123, Optimus 8 etc er fine for sitt bruk er de uaktuelle for meg.

Whisperlite har jeg testet. Husker ikke hva jeg ikke likte med den, men den fikk stryk hos meg.

Soto Muka og Soto Stormbreaker så veldig spennende ut! De hadde vært gøy å teste ut. Om ikke de duger tror jeg nok at Omnilite TI med Silencer er beste alternativ. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ubernoob said:

Soto Muka og Soto Stormbreaker så veldig spennende ut! De hadde vært gøy å teste ut.

Soto Muka er beryktet for å ikke kunne brenne på svak varme, altså lite egnet til matlaging. Til gjengjeld er den supereffektiv på full effekt, til snøsmelting og vannkoking f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ser også at Stormbreaker har kun en regulering, så tviler på at den er god på svak varme?

Det er ganske stor forskjell på gass og bensin. Når jeg tar med gass bruker jeg min gamle Primus Gravity 2 MF, og den er kjempefin på gass. Også på lav varme, men på bensin er det umulig å finjustere.

Da er det bare ett alternativ som står igjen når tiden kommer for å bytte brenner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Soto Stormbreaker. Har så langt bare kjørt denne på gass, men skal teste den på bensin i helgen. Kan se om jeg får tatt en videosnutt mens den kjører på bensin. Det er dog min eneste brenner, så jeg har ingen andre jeg kan gjøre en direkte sammenligning med.

Jeg bor i Trondheim, så om du bor i nærheten kunne du fått sammenlignet med det du har i dag en dag det passer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (8 minutter siden):

Jeg har en Soto Stormbreaker. Har så langt bare kjørt denne på gass, men skal teste den på bensin i helgen. Kan se om jeg får tatt en videosnutt mens den kjører på bensin. Det er dog min eneste brenner, så jeg har ingen andre jeg kan gjøre en direkte sammenligning med.

Jeg bor i Trondheim, så om du bor i nærheten kunne du fått sammenlignet med det du har i dag en dag det passer.

Jeg bor i nærheten av Oslo, så om du klarer å gjøre en vurdering av hvor bra den er på veldig lav varme så er det supert! Du merker fort om det er forskjell på gass og bensin. Prøv først med gass så er det lettere å sammenligne. Flammene blir ofte usynlige på video om det ikke er mørkt rundt brenneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en Gravity MF kan du kjøpe multifuel kit til den. Det koster nå 589,- hos Outnorth, melder du deg på nyhetsbrev får du en 15% rabattkode.

Når du har bygget om, er det kun dyse du trenger å bytte for å kjøre gass.

Edit: så du hadde prøvd det alt.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i nærheten av Oslo, så om du klarer å gjøre en vurdering av hvor bra den er på veldig lav varme så er det supert! Du merker fort om det er forskjell på gass og bensin. Prøv først med gass så er det lettere å sammenligne. Flammene blir ofte usynlige på video om det ikke er mørkt rundt brenneren.

Jeg har med både Primus gass og Primus bensin på turen (stikker til fjells i dag), så det skal jeg klare å få til. Skal se om jeg klarer å få filmet litt på kveldstid og sammenlignet gass og bensin. På gass brenner den veldig fint også ned til lav varme, men den er veldig fintfølende på justeringen. Spent på hvordan den er på bensin. Jeg kjøpte denne fordi det er samme dyse til bensin og gass, og ingen behov for forvarming på bensin.

Video kommer i løpet av uken/helgen :)

Endret av Ulyden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (På 8.9.2020 den 12.01):

Idag har jeg en omnifuel som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Meeeen så bråker den litt mye, så jeg har kjøpt en omnidawg for å dempe støyen. Og det er jeg også fornøyd med. Meeen nå har jeg innsett at den begynner å veie mye, og onmidawg vil ødelegge omnifuel'en på sikt om man ikke tar den av hver gang. Samtidig spør venner og kjente om hvilken bensinbrenner jeg anbefaler, og har egentlig ingen klar favoritt. Så jeg har tittet litt rundt etter den ultimate bensinbrenneren, men er ikke sikker på om den finnes. Kanskje beste alternativ er det jeg har, men i titan med silencer? Siden "best" ikke er de samme for alle mennesker, så ser etter i prioritert rekkefølge:

  1. Bensinbrenner, eller mulitfuel hvor den skal utelukkende gå på bensin, så egenskapene når den blir brukt på bensin er avgjørende.
  2. Den må ha slange (om det i det hele tatt finnes bensinbrennere uten slange?)
  3. Stille, så alle jet-motorer utgår. Må kunne kosefyre i teltet uten hørselvern. Da forsvinner kosen
  4. God til matlaging, så det må gå an å dempe varmen til minimalt for å steke ting som brenner seg fort. De med to hjul, en på flasken og en spindel ser ut til å være de beste for bensin. På gass holder det med en. Gjerne med god spredning av flammene, men det tror jeg blir for mye å forlange
  5. Lett (ihvertfall lettere enn dagens oppsett)
  6. Driftsikker (jeg går ikke på lange ekspedisjoner. Derfor kommer ikke denne høyere opp på listen, men vil nødig avbryte en vintertur pga manglende brenner)

 

Hva er ditt beste forslag?


MSR Simmerlite, hvis du finner en brukt.

+ Verdens letteste slangebrenner
+ Stille
+ Brukbar flammekontroll, men ikke like god som de med to ventiler. God nok til å steke pannekaker, fisk og omelett hvis man er litt "fin på fingeren".
+ Kompakt
+ Pålitelig som bare det
+ Rask å forvarme

- Litt ustødig. Kan bøte på det med en primusplate eller MSR trillium base (80 gram).
- Under forvarming er det lett å søle, og den har høye flammer under forvarming. (Man forvarmer med bensin fra tanken rett i brennerhodet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):


MSR Simmerlite, hvis du finner en brukt.

- Litt ustødig. Kan bøte på det med en primusplate eller MSR trillium base (80 gram).
- Under forvarming er det lett å søle, og den har høye flammer under forvarming. (Man forvarmer med bensin fra tanken rett i brennerhodet).

Begge de tingene kan løses med primusplate og litenflaske med rødsprit. Som jeg også har i mitt nåværende oppsett. Men typisk at den har gått ut av produksjon. Lurer på hvorfor. Så jo fin ut på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (2 timer siden):

De uten slange har ofte små tanker, tunge, eller lav effekt.

Vekt på dei utan slange, vert ofte samanlikna med vekt på slangebrennarar utan tank. Då ser dei tung ut. Men når ein samanliknar med komplette brennarar, kjem dei ofte ut omlag likt med brennarar med tank.

ubernoob skrev (2 timer siden):

Jeg vil ikke måtte fylle opp tanken mens jeg kosefyrer.  Så selv om Coleman 442, Apex, Svea 123, Optimus 8 etc er fine for sitt bruk er de uaktuelle for meg

Der er eg heilt einig. Å fylle bensin på ein varm brennar er direkte farleg. Men du hadde gløymt å nevne tankstorleik som kriterie i åpningsinnlegget. For min del er det derimot heilt uaktuelt å bruke bensin på slangebrennar inne i teltet, men det er mitt sikkerheitsvalg.

Kva er forresten gale med Apex, utanom tilgjengelegheit. Det er truleg den einaste brennaren som tilfredstiller samtlige av krava dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (6 timer siden):

Men du hadde gløymt å nevne tankstorleik som kriterie i åpningsinnlegget. For min del er det derimot heilt uaktuelt å bruke bensin på slangebrennar inne i teltet, men det er mitt sikkerheitsvalg.

Kva er forresten gale med Apex, utanom tilgjengelegheit. Det er truleg den einaste brennaren som tilfredstiller samtlige av krava dine?

Ja, det burde jeg hatt på listen! Oppdaterer den nå.

Jeg må ha blandet Apex med en annen. Jeg trodde den hadde tank under, men så nå at den var med flaske. Den er faktisk ikke så ille. Utenom tilgjengelighet som du nevnte så ville jeg si vekten. Selv med flaske sammenlignet med Omnilite Ti så er det over 150 gram forskjell. 

Endret av ubernoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msr dragonfly med dragon tamer vil jeg tro oppfyller dine kriterier. Men det blir å koste litt. Evt. Omnilite Ti med original silencer hvis du er redd for deformering av brenneren. Ulempen med omnilite er at den produserer mer kullos enn øvrigheten. Der er Dragonfly er en av de bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (12 minutter siden):

Msr dragonfly med dragon tamer vil jeg tro oppfyller dine kriterier. Men det blir å koste litt. Evt. Omnilite Ti med original silencer hvis du er redd for deformering av brenneren. Ulempen med omnilite er at den produserer mer kullos enn øvrigheten. Der er Dragonfly er en av de bedre.

Oi! Det visste jeg ikke med omnilite! Gjelder det også med original silencer?

Har dragonfly med dragontamer samme problem med deformer som omnifuel med silencer?

Høres ut som jeg blir værende på mitt oppsett inntil videre, så får jeg bare være flink med å løsne silencer for hver gang

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om deformering av msr. Målingene jeg sikter til er uten stillebrenner. Vet ikke hvordan stillebrenner påvirker co-produksjon, men primus hevder det ikke endrer noe.

Selv har jeg omnilite og ønsker meg omnifuel pga høyere effekt og lavere co-produksjon. Blir i likhet med deg å beholde brenneren inntil videre, og heller koke utendørs eller med åpne dører. Det er nemlig med kjele på brenneren at man får de farlig høye nivåene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smelter ikke snø i teltet, og det går mest til oppvarming av teltet uten noe over brenneren. Så da kan det hende det ikke er noen praktisk betydning. I prinsippet får silenceren tilgang på mer oksygen siden flammene er mer spredt og burde lage mindre CO.

Men er det forskjell på 2400W og 3000W i praksis? Tenkte at jeg ikke vil merke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.