Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel stekepanne med teflon? Muligens skadelige stoffer i den


Unknown_Uke

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke av typen som hører på konspirasjonsteorier og lignende, men i helgen så jeg en interessant film, basert på virkeligheten, som heter 'Dark Waters'. Den handler om hvilken skadelig effekt Teflon har hatt på miljø og personer fra begynnelsen.

Stoffet PFOA som er i eldre typer teflonpanner har nå blitt forbudt å selge i USA/EU.

Etter å ha sett denne filmen har jeg bestemt meg for å droppe de eldre pannene jeg har brukt på tur, som inneholder teflon..

Endret av Unknown_Uke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ingen konspirasjonsteori nei. Langtidseffektene av disse fluorforbindelsene (PFOA, PFAS) er det ingen som har riktig oversikt over. 

Friluftsbransjen er også en versting. Veldig mange (de fleste) vanntette membraner inneholder slike fluorforbindelser. Det er i produksjonen utslippene skjer, så vi bør sørge for å bruke opp jakkene våre og kjøpe fluorfritt neste gang.. Ikke mer Goretex på meg før de kommer med en fluorfri membran! 

Norge har forøvrig hatt forbud mot PFOA siden 2014, og jobber (alt for sakte) for å få bort også andre prefluorforbindelser (PFAS)

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-vil-stanse-bruken-av-farlige-fluorstoffer/id2684035/

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette det samme som BPA? I så fall så oppgis jo de aller fleste drikkeflasker, ol. å være BPA frie.

Og det er vel å spise/drikke det som er skadelig? Så om det er i jakka skulle vel ikke spille noen stor rolle?

Jeg leste også at det frigis MYE mer BPA fra en beholder som inneholder dette når den varmes opp. Og at den etter å ha vært varmet opp fortsetter å frigi mye mer BPA enn den gjorde før den har vært gjennom en oppvarming. Men det virker jo litt merkelig i og med at den jo ha blitt oppvarmet til smeltetemperatur når den ble produsert ved injeksjons støping.

 

Og et annet spørsmål: Jeg så på en tur stekepanne som hadde et keramisk non-stick belegg istedenfor Teflon / PTFE (som jo er plastikk) som da tåler mye høyere temperatur. Og på den stod det nederst en tekst om noe obligatorisk kreft advarsel i henhold til noe amerikanske helsemyndigheter. Kan keramiske belegg være kreft fremkallende? Eller er det bare standard amerikansk advarsel hysteri for å være på den sikre siden for å ikke kunne bli saksøkt?

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Använd obehandlad AL eller rostfritt och låg temperatur och stora mängder smör på Trianglia spar ring och multi fuel lägsta inställning med stabil låga.

Om man vandrar korta sträckor kan mindre gjutjärns panna eller gryta  brukas på tex öppen eld och stabila vedkök.

Självklart använder man ej flour valla till tur skidor när du förr eller senare får detta i vatten och mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm_Eagle skrev (3 timer siden):

Er dette det samme som BPA? I så fall så oppgis jo de aller fleste drikkeflasker, ol. å være BPA frie.

Og det er vel å spise/drikke det som er skadelig? Så om det er i jakka skulle vel ikke spille noen stor rolle?

Jeg leste også at det frigis MYE mer BPA fra en beholder som inneholder dette når den varmes opp. Og at den etter å ha vært varmet opp fortsetter å frigi mye mer BPA enn den gjorde før den har vært gjennom en oppvarming. Men det virker jo litt merkelig i og med at den jo ha blitt oppvarmet til smeltetemperatur når den ble produsert ved injeksjons støping.

BPA ser ikke ut til å gjelde samme saken. 

Det stemmer at jakken med PFOA ikke er skadelig for deg som person om du har den på deg, men det er forurensingen den skaper når den produseres og når skal skal destrueres. Den brytes ikke ned i naturen, og kommer til syvende og sist tilbake i vannet/maten vi spiser. 

 

FHI Fakta om PFOS og PFOA

https://www.fhi.no/ml/miljo/miljogifter/fakta/fakta-om-pfos-og-pfoa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rhesusminus skrev (1 time siden):

Det er ingen grunn til å ikke bruke pannen nå som du har den. Det er produksjonen og eventuelt håndtering av den når den er blitt avfall som er problemet.

Bare pass på å bruke den rett. Det er veldig høy varme og rask nedkjøling som får belegget til å slippe. Så ikke ta ei varm panne rett i bekken for å vaskes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.