Gå til innhold
  • Bli medlem

MrSID for "Hele Norge rett i lomma"


iskutsisus

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har pleid å bruke MrSID-filene til kartverket på Geoviewer, især til å planlegge turer, men nå finner jeg ikke lenger lenker til å laste dem ned. Er det noen som vet om tjenesten er tatt ned etter at de lanserte "Hvor?"-appen? "Hvor?" synes å være nokså tregt å bruke og mangler også muligheter til å streke opp turruter med avstand, hvilket jo er kjekt å ha. 

Er det noen som vet om det fortsatt er mulig å laste ned kart til Geoviewer fra kartverket? Finnes det forresten tilsvarende kart for Sverige og Finnland? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutes ago, iskutsisus said:

Takk for hjelp. 

Ikke verdens mest brukervennlige nettsted, men det kan vel neppe du lastes for. 

Nei, jeg ville vel ha designet på en annen måte :-) . Men det fungerer, jeg holder på å laste ned oppdaterte kart av områdene jeg trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iskutsisus skrev (1 time siden):

Ikke verdens mest brukervennlige nettsted, men det kan vel neppe du lastes for. 

Det er nok veldig avhengig av kven brukaren er, sjølv synest eg geonorge.no er svært brukarvennleg, men eg brukar det mykje, så eg kjenner det godt. Det er ein av svært få nettstader der eg alltid finn det eg leiter etter, og eg finn det raskt. Og det har eit publisert api, slik at det er enkelt å programere mot nettstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at den er langt bedre enn hva jeg fikk inntrykk av og at det er oversiktlig når man blir vandt med å bruke den. Jeg finner det endog vanskelig å finne de filene jeg søker, og forstår ikke helt hvordan jeg skal finne riktig format, grenseområdene til Sverige finner jeg ikke i MrSID. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, iskutsisus said:

Kan godt hende at den er langt bedre enn hva jeg fikk inntrykk av og at det er oversiktlig når man blir vandt med å bruke den. Jeg finner det endog vanskelig å finne de filene jeg søker, og forstår ikke helt hvordan jeg skal finne riktig format, grenseområdene til Sverige finner jeg ikke i MrSID. 

Du må velge de områdene du vil ha på denne siden: https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/n50-raster-utm33-regionsvis/f89c916d-000c-4084-a2fb-d405dd65a7dc

Du må legge områdene i en slags handlekurv og bestille dem for nedlasting (legg til i kart, åpne nedlasting), så må du fylle ut diverse felter, bl.a. hva du skal bruke kartene til (!). Så får du en epost med link til å laste ned en zip-fil med kartene. Det er krøkkete, ja.
Jeg har nordlige del av Sverige ned til omkring sør for Saltfjellet, men jeg vet ikke hvor jeg fikk tak i det. Tror faktisk det var på Kartverket sine sider et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I staden for å skrive inn epost-adresse og få ei zip-fil med alt, er det jo bare å klikke på kvar fil og laste dei ned direkte utan å røpe kven ein er. Eg har vanskeleg for å forstå korleis dette er krøkkete.

Informasjon om kva bruksområdet er, er kun for statistikk, og nyttig for å vite kven brukaren er. Noko som i neste omgang kan vera greit med tanke på korleis brukarvenlegheita skal vera.

Utan at eg har studert kart i nærleiken av svenskegrensa, har eg innbilt meg at det som er på svensk side, er del av filene for fylka som grenser til Sverige, men her er eg på tynn is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Skal bare... said:

I staden for å skrive inn epost-adresse og få ei zip-fil med alt, er det jo bare å klikke på kvar fil og laste dei ned direkte utan å røpe kven ein er

Ja, har du sett :-). Takk for det.

 

4 hours ago, Skal bare... said:

Utan at eg har studert kart i nærleiken av svenskegrensa, har eg innbilt meg at det som er på svensk side, er del av filene for fylka som grenser til Sverige, men her er eg på tynn is.

Nei, den fila med Sverige jeg har heter "Kartdata_Sverige_nord_UTM33_N50_MrSID.sid" . De norske kartfilene stopper ved grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.