Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunneltelt - Naturehike?


Ringperm

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg håper det går greit med nok en tråd om tunneltelt.  Min (begrensede) erfaring frem til nå har utelukkende vært av kuppeltelt, og har vel strengt tatt ikke sett behovet for noe annet.  Men så kom jeg over en fin liten snutt på Youtube av far og sønn som sitter inne i teltet og lager mat i forteltet, mens det blåser friskt ute. Det så veldig koselig og praktisk ut, og ga meg en liten «the sun always shine on TV» opplevelse. Jeg har frem til nå ikke vurdert fortelt som noe annet enn å sette sko og utstyr, og tanken på å lage mat her,  er noe jeg kun har lest at folk gjør, men av en eller annen grunn har jeg aldri vurdert det selv.
Men når hovedbruken min er den samme som vist i ovennevnte film, friluftsliv med egne barn, traff det meg midt i N+1 genet.

Jeg har selvfølgelig googlet litt (det er jo halve moroa) og kommet frem til at Naturehike Opalus kan være en aktuell modell. Men jeg har selvfølgelig noen punkter jeg setter spørsmål ved:

  • Det er et Naturehike telt – Får man det man betaler for, og hva kan det bety for dette teltet?
  • Liggelengde? Oppgitt liggelengde er ca 240 cm, men usikker på om det stemmer. Jeg er 190 cm, og det er ingen Andre the Giant. Men likevel en smule høyere enn den jevne kineser.
  • Det virker som det er en god glipe mellom teltduk og bakken i de fleste videoene jeg har sett. Jeg bor i Siddisland og her er det sjelden vinter. Det kan blåse litt, i følge min samboer fra Østlandet. Men mistenker at det ikke blir turer under det verste Jahn Teigen været uansett og jeg er derfor usikker på om en slik glipe blir et problem

Jeg har selvfølgelig sett på mer stuereine alternativ, men Hilleberg og tilsvarende blir overkill og XXL serien til Helsport har oppgitt liggelengde til 220cm, og frykter det blir for kort. Mitt nåværende «solotelt», et Exped Auriga er 225 cm lang og passer akkurat når jeg ligger våken om nettene på en Dunmatte fra Exped.

Videre er det ikke til å stikke under en stol at jeg ikke nødvendigvis er overbevist at turgleden, som har blomstret opp i takt med at jentungen(e) har oppdaget Villmarksbarna på NRK Super, vil vedvare utover høsten og inn i musevisa-sesongen. Det betyr likevel ikke at jeg skal kjøpe det kjipeste Europris teltet og la det stå til, men jeg håper da at Naturehike kanskje er hakket bedre enn det jeg finner på Clas Euro/tema

Kan et slikt telt fungere greit som et lavterskel/lavlandstelt for en gammel gubbe på tur med 1 eller 2 døtre, (avhengig av hva som er på tv den helgen?) eller vil det komme til kort? Til sammenligning har jeg også et Eurekatelt med mesh innertelt som jeg nok ikke vil bruke om det skulle blåse kaldt, eller regne kattunger overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Knallbra telt👍Opalus 3 er et telt som er mer som et 3-4 sammenlignet med tilsvarende Helsport. Du må på Helsport UL for å få hakket bedre vil jeg si. Kvaliteten virker å være veldig bra med super finish. Skulle det være noe må det være glidelås. Jeg bruker det alltid med footprint da bunnen virker å være like tynn 20D som yttertelt. Mitt veier 3 kg alt inkludert. Dette overgår nok alt i prisklasse under kr 5000,- Tåler mye vind, men er nok bare et 3-sesong telt pga ca 5cm glippe under ytterduk. Er luftig men ikke vindfullt pga innerteltet. Vi har det veldig romslig med 2 voksne + et barn. 

     - potte tett

     - stort! Bredde, lengde og høyde 

Går og venter på et 2P Star River fra Naturehike. Gleder meg villt til å teste dette ut:)

20200720_013352.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har bestilt 2-manns versjonen bare for å sjekke kvalitet/bruksmønster. Hvis jeg er heldig, får jeg plass til meg selv og ett barn i denne, noe som kan være et godt utgangspunkt.

Hvis det fungerer bra, blir det kanskje 4-manns teltet til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.