Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda - snø i oktober?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Annonse

Universitet i Oslo har en forskningsstasjon på Finse, på 1200 moh. Der har de et webkamera som tar bilder hver dag for å kunne følge med på snøforholdene. Her er det arkiv med bilder tilbake til 2009, men ikke alle årene har komplette serier:

https://www.finse.uio.no/news/webcam/

NB: Ser at eksempelvis i 2016 så stemmer ikke alltid datoen i oversikten overens med datoen til bildefilen og det som er stemplet på bildet.

De siste årene har den første snøen kommet i begynnelsen av oktober. Nå kan forholdene selvsagt være annerledes ved Dyranut på sørsiden av Hardangerjøkulen. Men det ligger på samme høyde over havet. Så det burde kunne gi en pekepinn på hva du kan forvente.

Endret av Fjell64
Fjernet skrevet gjentakelse i samme setning.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok den beste tilnærminga for turplanlegging både vår og haust. Sjekk vegvesenets webkamera på Dyranut  før avreise, for å sjå korleis forholda er. Og sjekk yr for å vurdere korleis det vil utvikle seg, sjekk gjerne for ein plass lenger vest og lenger aust også. Uansett kor kaldt det er, vert det ikkje snø dersom det ikkje er nedbør.

Det er uansett ikkje mykje snø så tidleg, så plan B treng ikkje vera langt unna. Dersom snøværet har kome vestfrå (mest vanleg), er det mindre snø austover, og plan B kan vera nokre få kilometer lenger aust.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Værmeldinga og vegvesenets webkameraer ser lovende ut, så da satser jeg på å dra opp tirsdag eller ondag :) 

Noen som vet om et sted rundt Dyranut med internettilgang? Skulle egentlig ha fått med meg et jobbmøte tirsdag ettermiddag, men hadde vært fint om jeg kunne kjørt opp på formiddagen, logget meg på møtet og deretter bare gått på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (11 timer siden):

Er det Kaitum GT? 
 

Hvordan gikk natten , om det var så mye vind? 🙂

Det er et Fjällräven Abisko Shape 2. Jeg var skjødesløs første natta fordi det var helt vindstille om kvelden da jeg satte opp camp, så jeg la meg på en værutsatt topp med flott utsikt og var også litt slurvete med barduneringa (tynn mose over stein en del steder). Det fikk jeg svi for midt på natta da halve teltet løfta seg etter et væromslag... men det var altså i stor grad selvforskyldt, jeg klandrer ikke teltet. La meg i ly nettene etter og bardunerte ordentlig, teltet sto støtt 😁  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.