Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kaldt kan jeg sove tror dere?


Redoran

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har et thermarest x-therm liggeunderlag med skummatte under og en helsport down winter pose med comfort på -10 og limit på -17. Jeg har kjøpt devold expedition over og underdel som skal være det varmeste ullundertøyet deres(tykke ullsokker også selvfølgelig). Jeg har også en Sea to Summit thermo Reactor extreme lakenpose. Hvor langt kan gradestokken synke før jeg kan forvente å fryse tror du? Jeg sover helt middels varmt vil jeg si. Lurer på hvor bindende tallene på soveposen er. 

Hilsen frøken fryd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en absolutt grense. Det vil variere. Er det trekk, hvor mye har du spist, har du vært på do, hva ligger du på, når var du sist i bevegelse, osv? 

Det er bare å teste. Ha med litt ekstra klær slik at du kan kle på deg. Det er også lurt å sove med lue og buff på vinteren. Hetten på soveposen et ikke alltid optimal med mindre du ligger flatt på rygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (1 time siden):

Legger til grunn at det er et telt med to vegger, har spist rett før leggetid, gått på do og legger meg varm :) lue og bøfg er også på plass.

 

Lurer som sagt på hvor bindene tallene på posen er hvis man gjør alt "riktig" 

Grensene som er oppgitt på posen er i beste fall veiledende. De er resultatet av en standardisert test gjort med en dukke med gitte mål, noe i nærheten av en gjennomsnittskvinne/-mann. Det er egentlig ikke annet å gjøre enn å prøve seg fram. Selv dagsform kan gjøre at to ellers like netter oppleves ulikt.

Edit: Oslo Sportslager har skrevet litt om temperaturgrenser for soverposer: https://www.oslosportslager.no/magasinet/temperaturgrenser---temperaturmerking-av-soveposer-331.aspx

Endret av Blindgjenger
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jeg skjønner at det er viktig å få en formening før man drar på tur. 

Her i Finnmark har jeg forsøkt meg frem. De første kalde turene ble testet hjemme på verandaen eller telt i hagen med tresesongspose, fleece-liner og fjellduk (foret) som backup. Dette holdt greit så dette ble brukt en god del turer til jeg kjøte spesiell vinterpose for også å kunne klare temperaturer på ned mot -30. Så kaldt blir det ikke ute på kysten så de første kalde turene ned i -25 ble gjort med backup som liner og fjellduk fordi jeg ikke hadde mulgihet til å teste det ut nær hjemmet med grei retrettmulighet. 

Så frem til du får testet ut under trygge forhold så bør du ha med deg backup til du lærer deg utstyret ditt. 


(Det er flere steder det er fryserom hvor du sikkert kan få øvet deg med avtale. Flere ekspedisjonsfarere benytter den teknikken for å teste ut seg selv og utstyr...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så bør det testes, og gjerne i flere omganger. Jeg var på en tur der jeg våknet et par ganger gjennom natten og var litt småkald, la meg over i fosterstilling og sov videre, dette med tynn ull på. Noen netter senere med kanskje så lite som 2 grader forskjell i utetemperatur lå jeg en hel natt i bare boxer og t-skjorte og våknet ikke før på morgenkvisten. Veldig vanskelig å peke på hva som skulle være forklaringen på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt det der med sovetemperatur. For min del kan jeg gjerne sove uten å våkne ett par grader kaldere enn komfort temperaturen. Men det er med godt liggeunderlag. Reaktoren skal øke komf temp med noen grader. Men som andre er inne på må du teste for å bli kjent med deg selv og hvor følsom nattesøvnen din er for kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (På 6.9.2020 den 15.25):

Hei! 

Jeg har et thermarest x-therm liggeunderlag med skummatte under og en helsport down winter pose med comfort på -10 og limit på -17. Jeg har kjøpt devold expedition over og underdel som skal være det varmeste ullundertøyet deres(tykke ullsokker også selvfølgelig). Jeg har også en Sea to Summit thermo Reactor extreme lakenpose. Hvor langt kan gradestokken synke før jeg kan forvente å fryse tror du? Jeg sover helt middels varmt vil jeg si. Lurer på hvor bindende tallene på soveposen er. 

Hilsen frøken fryd

For meg holder poser ned til t-comf, med devild expedition undertøy på. Reactor gir sikkert noen grader ekstra.

En flaske vamt vann i posen gir mange grader ekstra, som holder ca halve natten. Med en god thermos kan man skifte vannet om man blir kald, og få ny varme til morgenkvisten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 9/7/2020 at 7:37 PM, Marius Engelsen said:

For meg holder poser ned til t-comf, med devild expedition undertøy på. Reactor gir sikkert noen grader ekstra.

En flaske vamt vann i posen gir mange grader ekstra, som holder ca halve natten. Med en god thermos kan man skifte vannet om man blir kald, og få ny varme til morgenkvisten :) 

Støtter den! Lenge siden jeg har sovet så kaldt (lenge siden det har vært så kaldt på Vestlandet, sikkert 10 år) men en termos med varmt vann i posen før man legger seg, så sørger man for vann om morgenen og varme gjennom natten. Men den gangen jeg sov i -26 for circa 10 år siden var det essensiellt. Også ganske essensiellt ikke rote til vannflasken og tisseflasken!  Brukte ikke tisseflaske da, lente meg den meteren ut teltet og tisset utenfor. Rett i inngangen. Jaja gul snø no problem. Rett i soveposen deretter. Våknet til frost overalt i teltet. Men hadde vann! Altså en vannflaske med kokende vann i noen sokker i soveposen er ingen dårlig ide når det blir skikkelig kaldt. Og jeg hadde halv-dårlig soveposer! Tenker du burde være grei ned til -15 med forbehold, og kaldere hvis du virkelig 'take precautions'. Har sovet i kaldere enn det med mye dårligere utstyr, dårligere poser, men må innrømme ble en del kvelder i foster stilling. Og hadde både dun jakke og dun bukser. Ikke å anbefale. Blir ikke så kaldt bortsett fra opp i nord nå da. Vestlandet blir det nå sjeldent så kaldt som -5,-10. Global oppvarming. Var -26 for 5-10 år siden utenfor Voss.

Endret av squidman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.