Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøyde teltstenger på Hillebergtelt


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg hadde litt vind på et telttur her og stengene på Nalloteltet mitt, som forøvrig er helt nytt, er veldig bøyd. Jeg må skifte en del stangledd. 9mm dac featherlight. Hvor er det best å handle dette? 

Funderer litt på å kanskje kjøpe en komplett stang eller to. Om det blir sånn at man må bytte stangledd etter hver telttur blir det jo kostbart om et stangledd koster 120 pr stk pluss frakt osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med bøyd? Hvis stangleddet er knekt bør (må) det byttes. Litt bøy er helt vanlig og gjør ingen ting. Det er helt normalt at teltstenger i aluminium blir bøyd litt etter formen av teltet. Hvis du er usikker kan du jo poste et bilde her, så vil du sikkert få svar på om det må byttes, eller om det er normalt.

Det er sjelden du må bytte stangledd med mindre du har vært ute for rimelig ekstremt vær eller mye snø på teltet. Jeg har vanskelig for å tro at litt/en del/nokså mye vind fører til at du må bytte stangledd på et Hillebergtelt.

😉

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med bøyd?

Stengene på teltet er såpass bøyd at fasongen på teltet blir helt feil. En tydelig knekk på ene siden og det er såvidt jeg får stengene i teltposen.

Skal legge inn et bilde av ett stangledd fra mobilen.

 

9B424869-83AD-49F6-9738-78D6975725B0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport, Outnorth og en del andre har reservestenger.

Begge disse har rabattkoder som du helt sikkert vet! Så strengt tatt er det bare å velge der du får best pris, evt. hive på mer varer til fri frakt.

Ser du for deg at det blir et problem med stengene kan du alltid kjøpe en 10mm stang i samme lengde som en av stengene, og bruke de retteste delene til å pusle sammen resterende av de du har.

Ser de du har er blitt veldig krokete, det er det nok ikke bra å bøye de tilbake over kneet. Da ville jeg prøvd en slags rulleanordning a-la den man bøyer karrosseriplater med. Eller har du en trillebår, prøv å rull stangen frem og tilbake over hjulet og press litt samtidig, kanskje det går å rette ut litt.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 minutter siden):

Begge disse har rabattkoder som du helt sikkert vet! Så strengt tatt er det bare å velge der du får best pris, evt. hive på mer varer til fri frakt.

Tar ikke sjansen på å rette de ut nei.

Tenkte i grunnen litt på om det kunne lønne seg å kjøpe fra det store utland.

Er lengden på 9 mm stengene den samme uansett? Altså er midtleddene like lange..? Kunne f.eks da kjøpe en hel stang til et annet telt og reparere den jeg har og i tillegg ha en hel stang i reserve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der stanga ville jeg forsøkt å reklamere på. Jeg ville startet med å sende bildet til Hilleberg med beskrivelse av situasjonen du brukte teltet i. Nallo er vel et red label telt om hvilke Hilleberg sier (mine uthevinger):

Red Label tents are built for both short and longer trips in generally less demanding conditions in all seasons, such as less exposed mountain terrain, forests in both winter and summer, and the like, but where you still may encounter severe situations. Their emphasis on lighter weight makes them less than ideal for harsh environments and extended adventures in demanding conditions. They are, however, quite capable of withstanding heavy storm conditions. Experienced users sometimes choose these tents for more demanding adventures because they knowingly accept the trade-off of strength for lighter weight.

 

Det hadde vært veldig interessant å høre hva Hilleberg selv mener om dette.

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert greiest å kjøpe nye. Stanga ser såpass bøyd ut at jeg tror den har fåtte et stresspunkt og derfor vil ha en svakhet selv om den rettes ut. 

Jeg har tidvis rettet rør ved å fylle de med sand. Da går selve rettejobben ganske greit og du slipper kollaps og deformert rør. Jeg er imidlertid litt skeptisk til hvor holdbart det vil være i litt utfordrende vær. Til godvær og skog, ja, til mer eksponert for vær og vind, kanskje nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å reklamere. Det var en del landvind og vindkast, som det jo ofte er i fjellet, selv på somrene, eller kanskje spesielt da. Det er nok med ett vindkast så ligger teltet flatt. Jeg har opplevd det samme med et Helsport-telt. Vinden skiftet veldig og egentlig er det vindkast fra helt annen retning som er problematisk.

Jeg savnet stormmatter, og jeg savnet et ekstra bardun. 

Stormmatter: I teorien skal man ikke trenge det, men i realiteten er det veldig vanskelig å finne en teltplass i fjellet som er så slett at ikke vinden får et tak under duken. På vintrene går det bra, og i skogen går det også bra, men når man akkurat finner en teltplass i fjellet som er passe for å sove på er det mer vanskelig med det området av teltet som ikke er slett. Når vinden tar under duken blir det blafring uansett. Hadde det vært stormmatter i endene hadde man sluppet all dette blafringen (slik som amerikanske telt ofte har)

Barduner: Jeg brukte en teltplugg pr dobbel bardun. Dette er egentlig ikke bra nok. Enten må man knyte slik at man kan ha 2 teltplugger på hver line som tar lik belastning mot vinden, eller så må man sette på en ekstra bardun for å hjelpe. Jeg hadde ikke med ekstra line, men det burde jeg hatt. Det er utrolig vanskelig å finne pluggfeste i fjellet, og vinklene blir ikke optimale heller, men ekstra bardunsnor kunne nok hjelpet. For når vindkastet kommer og om bardunen/teltpluggen ikke holder så ryker jo stanga.

Nå kom vi vel kanskje litt ut av emne, men jeg ser det er mulig å kjøpe stang for en OK pris, og jeg blir å fikse de leddene som er bøyd og satse på at det går bedre neste gang. Helt imponert over Hilleberg er jeg dog ikke, men dobbel stang i midten kunne sikkert gjort susen og mer bardunering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (8 timer siden):

Jeg kommer ikke til å reklamere. Det var en del landvind og vindkast, som det jo ofte er i fjellet, selv på somrene, eller kanskje spesielt da. Det er nok med ett vindkast så ligger teltet flatt. Jeg har opplevd det samme med et Helsport-telt. Vinden skiftet veldig og egentlig er det vindkast fra helt annen retning som er problematisk.

Jeg savnet stormmatter, og jeg savnet et ekstra bardun. 

Stormmatter: I teorien skal man ikke trenge det, men i realiteten er det veldig vanskelig å finne en teltplass i fjellet som er så slett at ikke vinden får et tak under duken. På vintrene går det bra, og i skogen går det også bra, men når man akkurat finner en teltplass i fjellet som er passe for å sove på er det mer vanskelig med det området av teltet som ikke er slett. Når vinden tar under duken blir det blafring uansett. Hadde det vært stormmatter i endene hadde man sluppet all dette blafringen (slik som amerikanske telt ofte har)

Barduner: Jeg brukte en teltplugg pr dobbel bardun. Dette er egentlig ikke bra nok. Enten må man knyte slik at man kan ha 2 teltplugger på hver line som tar lik belastning mot vinden, eller så må man sette på en ekstra bardun for å hjelpe. Jeg hadde ikke med ekstra line, men det burde jeg hatt. Det er utrolig vanskelig å finne pluggfeste i fjellet, og vinklene blir ikke optimale heller, men ekstra bardunsnor kunne nok hjelpet. For når vindkastet kommer og om bardunen/teltpluggen ikke holder så ryker jo stanga.

Nå kom vi vel kanskje litt ut av emne, men jeg ser det er mulig å kjøpe stang for en OK pris, og jeg blir å fikse de leddene som er bøyd og satse på at det går bedre neste gang. Helt imponert over Hilleberg er jeg dog ikke, men dobbel stang i midten kunne sikkert gjort susen og mer bardunering.

På vårt Nallo 3GT har vi brukt doble stenger med gode resultater. Angående bardunering og dårlige grunnforhold hjelper det mye og legge en passe stor stein på hver plugg.

Når du skal kjøpe nye stenger er det lurt å sjekke lengden på leddene. Fjellheimen  SL 3 Camp har like lange stenger som Nallo 3GT, men stangleddene har forskjellig lengde. Det er forøvrig disse to settene med stenger vi bruker for dobbelt stangsett i Nalloen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du kraftig sidevind? Og hvor sterk var vinden tror du? Med korrekt oppsett og bardunering skal disse stengene tåle en god del. Sikker på at du har gjort alt korrekt mtp oppsett? 

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (35 minutter siden):

Hadde du kraftig sidevind? Og hvor sterk var vinden tror du? Med korrekt oppsett og bardunering skal disse stengene tåle en god del. Sikker på at du har gjort alt korrekt mtp oppsett? 

Jeg var ute flere ganger og strammet etter og justerte bardunene ja. Kastevinden kom fra flere retninger, og i lange perioder var det vindstille, før vinden kom fra en helt annen retning. Jeg hadde ikke med ekstra tau, men hadde jeg hatt det skulle jeg satt på ekstra barduner et par plasser for avlasting. Alt er basert på at pluggfestet holder. Om kastevinden kommer og pluggfestet ryker går også stanga fløyten så dette med ekstra bardunering i fjellet vil jeg si er et must om man ikke har doble stenger på. Normalt burde det ikke være nødvendig med doble stenger på sommer/høst på denne typen telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt saken opp med Hilleberg, ikke nødvendigvis som en reklamasjon. Forklart situasjonen med vind, slik du opplevde den. Og jeg ville ha vurdert å bruke doble stenger.
Kanskje du får en hyggelig pris direkte fra Hilleberg, (på dobbelt stangsett) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en noenlunde lignende situasjon tidligere i sommer, bortsett fra at vindkastene kom i det jeg var i ferd med å sette opp teltet og tre inn stengene. Var i utgangspunktet vindstille og jeg hadde derfor ikke tatt til høyde for kraftige vindkast, så hadde teltet liggende rimelig løst da jeg skulle sette det opp. Endte med at vinden tok tak i det nærmest som et seil og jeg måtte holde fast for harde livet for at det ikke skulle blåse bort, med det resultat at stengene ble bøyd på et par-tre punkter. Kontaktet Hilleberg for å forhøre meg om hvor mange seksjoner de mente jeg burde bytte, og innrømmet såpass at dette var brukerfeil, da jeg burde ha sikret teltet bedre før oppsett. Kundemedarbeideren jeg var i kontakt med sa likevel at han sender meg tre nye stangseksjoner, uten kostnad. Begynner dog å lure på om de er tapt i posten da det er over en måned siden de ble sendt, men mulig at det tar lengre tid grunnet korona. Har for øvrig Hilleberg Unna, uten at jeg vil tro det spiller noen rolle.

Hadde i det minste forhørt meg med Hilleberg for å se hva de sier i ditt tilfelle.

Slik så forresten stengene mine ut:

20200725_120302.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eiribern skrev (30 minutter siden):

Begynner dog å lure på om de er tapt i posten da det er over en måned siden de ble sendt

De kan ligge til tollbehandling, det har jeg opplevd. Du får ikke nødvendigvis beskjed. Mulig det er komplikasjoner hvis du har fått de gratis. Kanskje tollvesenet ikke tror det og enten har returnert dem eller venter på at noen skal sende dokumentasjon. Jeg ville ha sjekket med dem om de kan ligge der.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet "vindmåler" og kom over en tråd fra 2017  - «Hvor mye vind synes du det er forsvarlig å legge ut på tur i ?» -  Der skriver RoyN:

"Opplevde at teltstangen på et nyere Nallo fikk en sprekk i en skjøt i moderat vind på Dovre sist uke, så ville muligens ikke brukt dette teltet på vinteren selv. Da kom vinden fra siden og deformerte teltet noe, men det var langt fra storm." 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

De kan ligge til tollbehandling, det har jeg opplevd. Du får ikke nødvendigvis beskjed. Mulig det er komplikasjoner hvis du har fått de gratis. Kanskje tollvesenet ikke tror det og enten har returnert dem eller venter på at noen skal sende dokumentasjon. Jeg ville ha sjekket med dem om de kan ligge der.

;-)

Ja det kan kanskje være tilfellet om de ikke dukker opp snart. Pakken ble dog sendt uten sporing, så blir muligens litt vrient å få dem til å se om de har den liggende 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.