Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruksområde for Fjellreven jakke (G-1000)


KariN.

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva vil dere si er typisk bruksområde for Fjellrevens jakker(G-1000)? Er det ment som 3 sesongs-plagg og til dagstur? Tenker på det med at de ikke er vanntett og hvis man skal på flere dagers tur. Holder det med en jakke fra Fjellreven da, eller bør skalljakke også med? Da er det vel fort at bare skalljakka blir med, så man får mindre å bære på? Kan man bruke de i kulde også , så lenge man har ull under ,eller varmer de ikke noe særlig? 

Spør fordi jeg ikke er så glad i støyende gore-tex jakker, og kunne tenke meg en alternativ turjakke, men så får jeg ikke helt tak på hvilken bruk disse jakkene er ment til.  Jeg trenge jakke for bruk på daglige turer med hund, som også kan brukes på fisketurer, telttur, hytte til hytte tur o.l Mulig at feks Keb, Kaipak eller en av de andre jakkene til Fjellreven kunne dekket dette behovet når det ikke regner ihvertfall?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjällrävens såkalte G-1000 stoff er ikke annet enn den klassiske blandingen av bomull og polyester, brukt av mange produsenter opp gjennom årene. Det er på de fleste områder mye mer behagelig og mer slitesterkt (og lett å reparere) til turbruk enn skalljakker - men kun så lenge det er tørt. Impregnering hjelper fint lite. Og hvis klær med mye bomull først blir våte, tørker de seint. Derfor har mange lagd såkalt soft-shell klær. De er heller ikke vanntette, men puster mye bedre enn skallklær og er ofte mer behagelige. Og de tørker kjapt.
Uansett om du foretrekker syntetisk softshell eller halvsyntetisk bomull/polyester må du ha med et eller annet vanntett du kan ta utenpå når regnet kommer. En lett regnjakke, eller gjerne en poncho som mange foretrekker. Den veier ingenting og tar nesten ikke plass i sekken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fjellreven Keb i G-1000 som jeg må være så ærlig å si blir brukt altfor lite da det er umulig å spå når det begynner å regne på kysten hvor jeg ferdes. Hvis jeg uansett må ha med meg en skalljakke så blir det til at jeg kun tar med meg skalljakken (jeg har en Keb Eco-Shell som jeg bruker til alt).

Men jeg føler med deg i forhold til Gore-Tex og støy. Det er rett og slett noe herk med den støyen, med mindre du vil holde dyr på avstand, men heldigvis så er ikke alle skalljakker like. Arcteryx med GoreTex er vel kjent for å støye mye, mens Fjellrevene sin Eco-Shell støyer mindre. Kanskje andre her har erfaringer med flere jakker og kan gi en bedre sammenligning. Hvis du har mulighet til å oppsøke en butikk så er det verdt å gå rundt og kjenne og høre på materialene. Personlig har jeg vært fornøyd med støynivå på min Fjellreven Keb Eco-Shell.

Men må samtidig si at jeg synes skalljakker er litt vel oppskrytt. De puster sjeldent nok til at det har så stor effekt, og vanntett er de heller ikke når det regner lenge nok. På noen jakker varer impregneringen lenge, mens på andre forsvinner den fort og du må stadig vekk impregnere på nytt. Går du med sekk så tar det ikke lange tiden før vannet legger seg på stoffet, og når det først gjør det så slutter jakken å puste, og om du da ikke blir våt utenfra så blir du i hvert fall våt innenfra.

Har brukt utallige timer på å undersøke forskjellige alternativer. The North Face har et nytt materiale kalt Futurelight som puster mange ganger bedre enn GoreTex, og som støyer lite, men tåler mindre vann og impregneringen forsvinner fort. Er enkelte som har testet å putte membranen på utsiden, f.eks. Columbia Outdry. Da preller vannet naturlig av utsiden, og det er ikke behov for impregnering, men disse jakkene virker å være tunge, stive og puster mindre. Ser også litt rart ut, om det skulle være av betydning (gummi-aktig materiale på utsiden og utvendig teipede sømmer). Det er nok kanskje litt mye å be om, et materiale som ikke tar inn noe vann og som samtidig skal puste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuffet er ganske "fleksibelt" da du kan regulere hvor vannavvisende det skal være etter hvor mye voks du setter det inn med, men da på bekostning av pusteevne. Største fordelene etter mitt syn er dette i kombinasjon med slitestyrke, du trenger ikke være særlig redd for skader mht. glør fra bål, slitasje ved bæring av sekk, rifter fra vegetasjon ol.

Poncho som nevnt er en grei sikkerhet mot uventet nedbør, relativt få gram å bære ekstra sett i forhold til tiden det tar å tørke om du blir skikkelig våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrevens G1000 er topp i kaldt, tørt vær, men det er nødvendig med vanntett bekledning ved våt vær.

Skallklær lager en del lyd. Vil du unngå det, så finnes det tettvevd bomull som sveller ved kontakt med vann.

Det finnes noen produsenter av slike klær, som eksempel Amundsen sport, Sasta, Klattermusen og Hilltrek. Blant annet Hilltrek bruker dobbelt lag med Ventilebomull. De andre stort sett enkelt lag. Da holder det for noen timers regn, men en hel dag vil nok ikke gå. Tar lang tid å tørke. Ulemper ellers er høy pris, farge kan falme fort, og ikke så slitesterkt som G1000, men mye mer slitesterkt enn membranklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G1000 er en ganske tung jakke så vidt jeg husker, ikke kjøpt den selv siden den og koster en del. Men fin til bruk når det er kjølig/vind men ikke regner. Erfaring med lignende plagg er at de er fine i tørr snø så lenge man ikke fyrer bål. Da smelter snøen på jakka og den blir våt.

Jaktklær som en foreslår er et alternativ. Har selv Dovrefjell Jegern fra Magasinet. God dress med membran som ikke bråker. Føles og lunere enn vanlig skalltøy. Ytterstoff blir lettere vått enn på vanlig skalljakke. Bruker den en del på høstcamp når det er kjølig siden den gir litt varme og er vanntett hvis det kommer regn. Bra pris på den (pr nå 2195 for bukse og jakke) og den har fått mange lovord i tester gjennom årene. Også vært best i test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke så veldig tunge, i forhold til slitestyrken. Men det kommer selvsagt an på modell. Jeg har ei gammel Grönlandsjakke. Den oppgis til 750g på hjemmesiden til Fjällräven. Det er ikke lettvekt, men det er heller ikke spesielt tungt. Og jeg opplever den ikke som tung. Som andre her har vært inne på, så er ikke G-1000 førstevalget i forhold til nedbør, selv om de er akaeptable om de impregneres tilstrekkelig. Bortsett fra det så er det et stoff med bra all-roundegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KariN. skrev (På 5.9.2020 den 16.22):

Hva vil dere si er typisk bruksområde for Fjellrevens jakker(G-1000)? Er det ment som 3 sesongs-plagg og til dagstur?

Det er avhengig av hvor du ønsker å gå. Snakker du med folk fra østlandet, vil jakka antakelig være god nok til det meste. For oss som bor - og går tur  - på vestlandet, MÅ det være vanntett.

2 grader, vind og regn er en mulighet omtrent hele året - uavhengig av værmeldingen. Da holder det ikke med bomull. (om du ikke ønsker moen skikkelig ubehagelige og muligens farlige, timer.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (9 minutter siden):

Det er avhengig av hvor du ønsker å gå. Snakker du med folk fra østlandet, vil jakka antakelig være god nok til det meste. For oss som bor - og går tur  - på vestlandet, MÅ det være vanntett.

2 grader, vind og regn er en mulighet omtrent hele året - uavhengig av værmeldingen. Da holder det ikke med bomull. (om du ikke ønsker moen skikkelig ubehagelige og muligens farlige, timer.)

Hva med Trøndelag? Er en del regn her. Hadde skalljakke med fraværende membran i starten av studietida. Blei blaut en del. Tok med oljehyre i tillegg etter et par år, da jeg innså at jeg faktisk kan holde meg tørr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på hva som finnes i mitt områpde; er selv på leting etter et suppplement til den gamle Anojakka mi. Den er fin på vinteren, men litt voldsom ellers ( den gamle versjonen med dunlerret for). Har sett og prøvd Svalbard bomullsjakka til Norrøna - den er egentlig litt kjip - tynne greier med glidelåser uten klaffer - samt at lommene er for små til.feks å stappe hanskene inni - skal ikke gå videre inn for fargeutvalget, men det er noen greier der altså, Norrøna.... Dessuten en utrolig dårlig brystlomme-løsning. Så, nei takk. Så fikk jeg prøvd Fjällrävens Kaipak og Keb jakker. Keb har stretch i ryggen og jeg har en mistanke om at den ikke er videre vindtett. Kaipak falt mer i smak, med G-1000 stort sett hele veien og med stretch under armene. Kunne tenke meg å prøve Skogsö i G1000 Lite, men ingen i områpdet som har den. Vidda Pro har litt mye trykknapper, men er ellers en klassisk modell. Så var det det med størrelser, da. L er *akkurat* passe - ikke rom for mye ekstra under om det skulle knipe, mens XL bare ble for stort. Slike jakker burde kanskje hatt snøring i livet?

Så da leter jeg etter alternativer. Er ikke ute etter skalljakke - det har jeg, men noe som er vindtett over tregrensa, kan brukes sommer som vinter og som har skikkelig stoffkvalitet og fast hette. Borrelås istedet for knapper ved armene er bra også. G-1000 jser ut til å fylle alle de kriteriene jeg har for stoffkvalieteter. Men hva annet finnes? Har Bergans noe jeg burde se på? Ser andre nevner blk.a. Klättermusen, men det tror jeg ikke noen fører i Grenlansområdet. Haglöfs? Andre?

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Bergans har noen anorakker i bra stoff men de må du jo tre over hode. Ellers er det vel mest goretex, softshell og tynne vindjakker.

Anorakk syns jeg er tungvint. Ellers ser jeg vel det samme når det gjelder utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en Fjellräven Skogsö i G-1000 Light som brukes mye. Alle sommerturer + en del i hverdagen. En ekstremt behagelig jakke med fin passform, som gjør jobben i all slags vær minus regn, som det nevnes. Utrolig slitesterk, eneste jeg klarer å finne på den av slitasjetegn er at den er noe blekere i dag enn da jeg kjøpte den. Med en slik kan du evt supplere med å ha en ultralett skalljakke/regnjakke i backup i sekken (HH Odin Minimalist eller lignende) hvis det skulle slå om og bli fuktig under skyene. 

På vinterfjellet bruker jeg kun anorakk. En Fjellräven Sarek (nå utgått) i solid bomull, med påsydd pelskrave av ekte rødrev. Bytta ut den utslitte fuskepelsen. Et praktisk, robust og enkelt plagg som luner behagelig mot kroppen i motsetning til skall. Og så forguder jeg kengurulomma, som har plass til alt en måtte behøve. Strålende ventilasjonsmuligheter også, med glidelås som går opp langs hele siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jakten på en ny "ano-jakke" har jeg lett høyt og lavt - ikke så mange som tilbyr ting som ikke har vannsøyle og er laget av plast. Kom til slutt over Fjällräven Singi Trekking Jacket. Litt dyr, kanskje, men - noen som har erfaring med den? Litt urolig over at jeg ikke finner den på Fjällrävens hjemmesider, men den er listet hos https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-singi-trekking-jakke/

Syns anorak er litt fomlete, så jakkevariant foretrekkes

Er ikke helt sikker på om jeg driver og kupper tråden til trådstarter eller ei. Føler vel egentlig at diskusjonen fortsatt dreier seg rundt G-1000 og bruk av denslags plagg/materialer.

Endret av DFM62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig glad i skallklær. Klamt, støyete, lav slitestyrke og synes ikke jeg holder meg særlig tørr i det alt i alt. Jeg har en slik Fjällräven-jakke i G1000 og tilsvarende bukse. Singi tror jeg jakka heter. Topp jakke. Langt fra vanntett, men med impregnering tåler den litt duskregn, og ved plaskregn blir jeg bløt av alt. Tørker i greit tempo. Materialet er meget slitesterkt, lydløst, og tåler bålgnister langt bedre enn skallklær (dog ikke så bra som rent bomull).

Jeg bruker buksa vår, sommer og høst. Vinteren bruker jeg en høyere selebukse fra Lundhags. Jakka brukes mest høst og vår. Den største ulempen med materialet vil jeg si er at det er litt tungt. Derfor velger jeg lettere og tynnere syntetisk vindjakke på sommeren, når jakka ofte er i sekken. Vinteren har jeg som regel en ekstra lang bomullsjakke i stedet, men G-1000 gjør fin jobb også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (2 timer siden):

Kom til slutt over Fjällräven Singi Trekking Jacket. Litt dyr, kanskje, men - noen som har erfaring med den?

Ja. Ei solid jakke med mangen og gode lommer. Romslig, god hette. Eg kan anbefala denne for vinter, vår og høstbruk. I mildare og mindre vindfullt vær velges Fjellreven Abisko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer alltid til å ha en eller annen vindjakke i bomull eller bomullsblanding. Under riktig værforhold er det ingenting som slår komforten til disse jakkene.

Riktig værforhold betyr som regel stabilt kaldt vintervær på lengre turer, men med kortere tidsperspektiv kan man fint ta sjansen på bomull på kjølige vår-,sommer- og høstdager.
Der bomullsjakken virkelig kommer til sin rett er når du kombinerer med bålfyring. Å slippe å bekymre seg for gnister bidrar til enda mer bålglede.

Min absolutte favorittjakke i denne sjangeren var en Klattermusen i EtaProof bomull. Den ble "desverre" solgt da jeg ble utsatt for ett sjeldent syndrom der jakka vokste i skapet og plutselig var for stor... 
Har nå en FR Skogsö som jeg kjøpte litt liten for å ha som hverdagsjakke. Den er jeg ganske fornøyd med, men ikke testet i krevende værforhold. Byttet ut knappene på ermet til borelås. Skal finnes en tråd på det her på forumet en plass.

Hadde også planer om en litt mer seriøs fjelljakke i bomull, men kviet meg litt for å bruke Klättermusen-penger på det prosjektet. I ett svakt øyeblikk ramlet jeg utpå å kjøpte en Fjällräven Keb på salg. Totalt planløst... Den jakka er forsåvidt god å bruke, men er egentlig hverken fugl eller fisk. For mye av jakka er softshell etter min mening. Feil farge ble det også. Makan.

Rene bomullsjakker i god kvlitet (Etaproof / Ventile) er en klar favoritt hvis penger ikke er ett tema, men G1000 eller andre varianter av polyester- og bomullsblanding gir nok mer for pengene i de fleste tilfeller. Tenk litt på hva du ønsker å bruke jakken til, snitt og tykkelse på stoff har mye å si for hva en bomulls- / blandingsjakke egner seg best til.

Er man litt tålmodig og følger med litt, kan man finne utrolig bra ano-jakker på tilbud. Disse har vel falt litt utenfor mote trenden, så med litt flaks kan det dukke opp en og annen til dumpingpris. Jeg kom over flere slike da jeg fortsatt hadde Klättermusenjakka og selvsagt ikke var på utkikk etter en, men nå for tiden er jeg så sjelden i butikker at jeg heller impulskjøper noe lite gjennomtenkt når jeg først er der :-)

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Fjellreven Singi jakke og Anorakk, veldig fornøyd med begge to. Liker spesielt hetten på Singijakken, da den kan brettes ut slik at den gir veldig god vindbeskyttelse.

Som nevnt over her er det ikke verdens letteste jakker og heller ikke helt vanntette, så bruksområdene vil nok variere litt ut i fra hvor man bor og ferdes. Da jeg bodde i Bergen ble de mindre brukt (funker greit med en regnponcho), nå på Østlandet brukes de veldig mye.

Er det varmt i været og jeg skal ha med meg en jakke "for sikkerhetsskyld" er det en lettere Bergansjakke som stort sett blir pakket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.