Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel Whisperlite Int' i Trangia?


DFM62

Anbefalte innlegg

Det er en overflod av tråder om brennere, litt overveldende faktisk, så beklager å gå i gang med ennå en brennertråd, men finner ikke helt det jeg leter etter, så...

Har altså en gammel type (med metallbøyler) Whisperlite International som nesten bare har ligget i boden siden den ble innkjøpt i 2009. Nå om dagen brukes det Trangia med Trangias gassbrenner, men tanken på en tilpasning av bensinbrenner til Trangiaen er jo der. Ser at mange har gått den veien med enten kjøp av X2 eller tilpasninger av Nova, Omnifuel, Omnilite etc, stort sett med et passende adapter, men også noen som har modifisert endel på egenhånd, ser jeg

Jeg forstår at X2 fungere godt - selv om noen nevner "finjustering" som et ankepunkt - men jeg hadde håpet å kanskje beholde Whisperliten framfor å kjøpe noe annet - dersom mulig.

Jeg har ikke funnet noe særlig om konvertering eller tilpasning av Whisperliter? Litt synd iom at  Whisperlite'en min er helt fin og temmelig stillegående. Noen som har noen tips? Må være en eller annen for for ikke-destruktivt inngrep, syns jeg. Kan vel saktens utvide et hull eller lage et nytt i Trangiaen, men der stopper det også.

 

image.png.51397713ee325f5ee9257ee7a6591c53.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ArveS skrev (21 timer siden):

Bare husk at Whisperlite produserer mye CO i enkelte situasjoner. Vindskjerm rundt er en av dem! 

Kort avstand mellom brenner og kjele er også en typisk høy CO situasjon.

Forøverig en kjempefin løsning, jeg "elsker" slike tilpasninger.

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt bort min whisperlite (gammel type uten rensenål, men tilpasset med ny slange og 7/16" kobling) så jeg får ikke testet.
Vil tro at hvis du tar av bena, og legger den helt ned i hullet så kan du lett tilpasse en u-formet bøyle som låser den i trangiaen. Da får du litt større avstand til kjelen, og mindre CO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Mo skrev (På 5.9.2020 den 0.48):
DFM62 skrev (På 6.9.2020 den 9.05):

Ja, hvis de nå bare vil sende til Norge også... Har skrevet og spurt, så får vi se.

image.png.5f5bed5e22044609cc8cb3cc52e021c1.png

- og det vil de altså ikke, sier de i en epost idag. At danksene ike kan operere med fraktpriser for :forskjellige soner høres jo merkverdig ut, men..

 

image.png.dedbf2b5fdbe7c932893465d2ecfc9ca.png 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir du vel nødt til å lage en slik, eller noe som ligner?  Denne kan nok godt forenkles. Klipp ut en prototyp av en blikkboks. Finner du en smal boks beholder du bunnen og 1 cm opp i stedet for forvarmingsskåla. Ei skive av glava i bunne blir ei brukbar veke for å motvirke søl ved forvarming..
Kanskje en sprayboks?

 

vmet.jpg

vmett.jpg

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo friste litt med en annonse jeg kom over, ikke fullt så vindsikker som trangiaen, men den fanger interessen :-)
https://www.ebay.com/itm/Vintage-Primus-71-Stove-W-Cook-Set-camping-backpacking-collectible/274489553085?hash=item3fe8da30bd:g:tNQAAOSwmQxfWaMP 

Jeg har en tilsvarende og den er utrolig enkel å bruke og morsom, men litt på siden av tråden.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

dsk skrev (1 time siden):

Jeg har en tilsvarende og den er utrolig enkel å bruke og morsom, men litt på siden av tråden.

Joda, men morsomt :) Kommer nok ikke til å gå for noe som må ha parafin - det blir helst bensin eller gass framover. Ser også på muligheten for å bytte ut Whisperliten med noe annet - kanskje en Omnilite Ti med silencer - har ikke landet på noe ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enkelt oppsett med Whisperlight Int'l og Trangia brukt i mange år, veldig enkel modifikasjon  - kun 3 små hakk til beina.  Fra toppen føres slange og bein (samlet) igjennom. Sett så beina ut i hakka. Ved bruk kan man benytte brenner beina eller de som er på Trangian.

20200910_112223.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

 

Joda, men morsomt :) Kommer nok ikke til å gå for noe som må ha parafin - det blir helst bensin eller gass framover. Ser også på muligheten for å bytte ut Whisperliten med noe annet - kanskje en Omnilite Ti med silencer - har ikke landet på noe ennå.

Det er en bensinbrenner som faktisk bygger opp tilstrekkelig trykk av varmen.  Forøvrig bytta jeg slange på den gamle whisperlite'n og da ble det gass kobling som også passer på Primus-pumpe.  Funker helt topp på begge typer drivstoff uten skifte av dyse, eller justeringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (På 12.9.2020 den 15.28):

Gikk for @PTG’s løsning! Elegant, i all sin enkelhet! Men 7:30 ca for å koke en liter er kanskje litt treigere enn jeg ventet?

 B19FAB5A-3C3B-47BB-BE10-9308782DC68B.thumb.jpeg.8fc8fc01d21d63e93330eb896264f2ff.jpeg

441B982E-D7F6-41C9-8F44-6A577A23B25F.jpeg

1B4DB7A2-D6CE-4DBA-A342-99059F1B01F1.jpeg

D9476494-2313-48E2-9F56-B580F73FEEF7.jpeg

18781E25-FABF-4327-AB99-9B868E747EB0.jpeg

5DAE411A-9486-49AF-A8F9-F12E38C4E2F3.jpeg

9768574A-5F3B-4D15-AE1A-08AC8266EFA0.jpeg

Så bra du fant ut av det.  7:30 hørtes veldig lenge ut. Jeg skal sjekke min idag og se hvor lang tid den bruker.  Var testen med eller uten vindskjerm og lokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (3 timer siden):

Var testen med eller uten vindskjerm og lokk?

Det var med vindskjerm og lokk, slik som på bildene over

Gjorde en test til - klokket inn på 6:18. Spørs om jeg hadde nok trykk på flaska første gangen, men hadde kanskje ventet meg tider ned mot 5:00

Brukte 5:40 med gassbrenneren til sammenlikning

Endret av DFM62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått testet.

Input: bensin, utetemp 15 grader, lett vind 1-2sm.

Springvann, 1L til fosskoking : 4:30 min. Tett lokk bare på kjelen (stekkepanne over)

Springvann, 1L til fosskoking: 5:10 min. Stekepanne oppned og plassert på vindskjerm beina når de er oppe.

Det kan se ut som du har plassert kokekjelen på vindskjerm beina, mens jeg alltid plasserer kokekjelen på primusbeina, da blir varmen mer direkte..

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (15 minutter siden):

Det kan se ut som du har plassert kokekjelen på vindskjerm beina, mens jeg alltid plasserer kokekjelen på primusbeina, da blir varmen mer direkte..

Det er riktig, jeg plasserte kjelen i holderene på vindskjermen. Tror nesten jeg må prøve en runde til med dette!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg fikk tak i en gammel trangia, og med kun en leatherman (lang historie) modda jeg den til å nesten passe min msr xgk-ex. Ikke så pent, men gjør det den skal. 
 

Men som ArveS sier, er jeg redd for CO med et så tett system. Skal bruke Primus Primetec 2,3 L kjele på, som gjør det hele enda tettere. Har begynt på bore noen hull, men leter vel stedet der det er nok luft for ren forbrenning, og tett nok til at det skal være et poeng med vindskjerm.

Noen synspunkt? For tett? Luftehull rundt hele, eller kun på en side så den kan stå mot vinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.