Gå til innhold
  • Bli medlem

Brystveske (som "SAR Kit Bag" fra Hill People Gear)


zimwalker

Anbefalte innlegg

På siste langtur hadde jeg en "SAR Kit Bag" fra Hill People Gear på brystet ( SAR = Search and Rescue)
hillpeoplegear.com/Products/CategoryID/1/ProductID/94

874d4b53-d621-4bf9-aa8d-6685f5f6aa29_100

Veldig fornøyd med denne. Tar den på før jeg tar på meg ryggsekken. Funket helt fint og det var veldig praktisk å kunne ha diverse nyttige ting lett tilgjengelig på denne måten.  Det var også praktisk når jeg slo leir, for da hadde jeg div "essentials" samlet på et sted, bare å "lugge med meg" inn i teltet.

Ble ikke klam på ryggen pga nettingen ("mesh") der, men når det var rimelig varmt (bare 2 dager) ble jeg naturlig nok svett/klam på brystet. Kjøpte SAR modellen fordi jeg fant den til en ok pris på ebay i fjor. Den har litt flere festepunkter (molle) enn standarmodellen, men jeg kunne fint ha brukt standardmodellen deres - ev. en av de andre modellene deres i tilsvarende størrelse.

- se utvalget på: hillpeoplegear.com/Products/CategoryID/1.

Anbefales!

Andre her som bruker noe tilsvarende som de vil anbefale? Fyr løs!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også en frontsekk fordi jeg leste et sted at det var ganske fornuftig få litt også vekt foran.  Min frontsekk er en liten ryggsekk jeg kjøpte i Spania for 10€.  Kuttet av reimene, sydde på to hemper og tredde på to karabinkroker.  På ryggsekkremmeme sydde jeg fast to nøkkelringer.  Lett å ta av og på. 

framside.JPG.6fbfd88dc0b5684bfca6b8cb89b51af6.JPGbakside.JPG.2cdbb3877574afdd42c90ac9f496609e.JPG 

Endret av Tom42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (9 timer siden):

Ja, merker ingen ting til det.

Tror kanskje jeg ble litt lurt av bildet. På noen bilder ser det ut som det er de voldsomme skulderstroppene som er på ditt bilde, og på andre bilder ser det mer ut som en flat nylon webbing-stropp.

Tror jeg må seriøst vurdere en slik. Den er jo beskrevet til å romme en glock17. Det går jo jeg alltid med på fjellturer. Har vanligvis bare holdt den i hånden. 😝

Fra spøk til alvor. Har vurdert en slik som jeg kunne feste til sekkens skulderstropper, men har egentlig tenkt at det bare er et ekstra moment som må åpnes. Når det er i en egen konstruksjon/sele er jo det langt mer praktisk. 

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (3 timer siden):

Tror jeg må seriøst vurdere en slik. Den er jo beskrevet til å romme en glock17. Det går jo jeg alltid med på fjellturer. Har vanligvis bare holdt den i hånden. 😝

Ikke sant. Sett noen på youtube som viser/tester denne og andre tilsvarende vesker, og noe av det første de (amerikanere selvsagt) snakker om er hvor stor eller liten pistol de får plass til i veska, hvor raskt de kan trekke den osv.  Og ja, du har rett om stroppene og ryggpartiet. Derfor man ikke kjenner noe til den. Ville kanskje kjent at den var der om jeg gikk med bar overkropp og lett ryggsekk, men kjente ikke noe når jeg gikk med tynn jakke + tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aarn har et utvalg av frontpacks til sine sekker.

I sommer "overtok" jeg en dagstursekk, den ekstra vekten gjorde ingen ting, men det jeg merket var at i bratt terreng oppover der det var litt ulendt, så mistet jeg synsfeltet foran der jeg skulle sette beina. 

Er kanskje en vanesak, men å ha for mye volum på en forpakning festet foran kan ha sine bakdeler ut over selve bæringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (15 minutter siden):

Er kanskje en vanesak, men å ha for mye volum på en forpakning festet foran kan ha sine bakdeler ut over selve bæringen.

Vet hva du mener. Selv med denne forholdvis slanke vesken på brystet måtte jeg et par ganger lene meg litt frem for å se hvor jeg plasserte beina når jeg krysset ei stein ur. Så noe særlig større størrelse eller mer volum enn hva denne veska rommer ville jeg vurdert kun å bære dersom det var snakk om oppgåtte stier eller forholdsvis flatt lende jeg skulle følge. :) Men anyway, opplevde det helt uproblematisk denne gangen der turen bare delvis gikk på oppgåtte stier, ellers i stein/fjell landskap, myrer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke så dumt det der @zimwalker. Hva hadde du i den? Er den rask å ta av og på, for en som ofte tar av og på skalljakken?

Jeg har et stort kamera med på tur, og det bærer jeg som regel på brystet med en Peak Design Capture Camera Clip. Er en liten sak man fester på ene skulderstroppen, så har man en stativplate på kameraet som gjør at man raskt og trygt kan "parkere" kameraet på brystet. Jeg merker at det senker terskelen noe enormt for å ta bilder eller filme når man er sliten når kameraet er så lett tilgjengelig. Har to forskjellige regntrekk som jeg bare drar over det når det regner eller snør. Et regntrekk er et som fulgte med en ThinkTank-veske, tilsvarende den @Tor-Erik-L-77 viste. Et annet regntrekk er en Storm Jacket Camera Cover Pro (https://www.vortexmediastore.com/pages/storm-jacket-sizing-and-product-information). Sistnevnte regntrekk bruker jeg når jeg skal ta bilder og filme i regn. Da er det åpning foran til objektivet, åpning bak til skjerm eller viewfinder og lang åpning i bunn til stativ eller til hender for å holde og operere kameraet, så da lar jeg bare regntrekket bli på kamera. Fordelen er at når det slutter å regne så kan jeg ta av regntrekket, riste det litt og så la regntrekket (og kamera hvis det er vått) tørke mens jeg går videre.

PIM1053596_Peak_Design_1527231304612.jpg.2f61c331ed24440044d86cba6329709c.jpg

PIM1053596_Peak_Design_1527231394741.jpg.17cb985487a97a64c25266490a083396.jpg

Photo_P-M-B_73bc23e1-b57d-49f1-87f8-9e2ff71de2b4_1024x1024.png.e962ed9102fad755b4bb7850a0363042.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (42 minutter siden):

Jeg har et stort kamera med på tur, og det bærer jeg som regel på brystet med en Peak Design Capture Camera Clip. Er en liten sak man fester på ene skulderstroppen, så har man en stativplate på kameraet som gjør at man raskt og trygt kan "parkere" kameraet på brystet. Jeg merker at det senker terskelen noe enormt for å ta bilder eller filme når man er sliten når kameraet er så lett tilgjengelig. Har to forskjellige regntrekk som jeg bare drar over det når det regner eller snør. Et regntrekk er et som fulgte med en ThinkTank-veske

Jeg har samme hurtigfeste fra Peak Design, fungerer veldig bra, tar mye fler bilder nå. Hurtigplaten fungerer Arca Swiss kamerastativ.
Bra tips om regntrekket fra Think Thank - snutebagen. Jeg har samme, og den skal få tillit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (1 time siden):

Sikkert ikke så dumt det der @zimwalker. Hva hadde du i den? Er den rask å ta av og på, for en som ofte tar av og på skalljakken?

Ja den er enkel å ta av å på, enten med bruk av klipset, eller som jeg som regel gjør, kler den av og på som en "genser" (trer den av/på meg altså).
(er skalljakken din ekstra romslig får du den kanskje utenpå? Det gjorde jeg med regnjakken)

Hva jeg hadde i den...hmm skal vi se det var en Iphone (avslått, kun brukt som kamera underveis) + liten Nokia (påslått som tlf, i tilfelle det ramlet inn noen meldinger dersom jeg plutselig skulle få dekning), Garmin GPS 66st, Inreach SE, Leatherman Wave Multitool, Nitecore HC60 hodelykt, solbriller, notisbok og penn, tennstål og en lighter, myggspray + spray mot insektbitt som klør, ekstra batteri til GPSen  + noe godteri (lengst vekk fra kroppen)..

Se noen videoer med folk som viser frem denne SAR vesken, så får du kanskje dannet deg et bedre inntrykk:

www.youtube.com/watch?v=FM9GKoGHoOo

www.youtube.com/watch?v=wlWmfttUaKs

www.youtube.com/watch?v=U7zlBDWz_m4

www.youtube.com/watch?v=owS0UPkYamU

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en Omm Trio Map Pouch som jeg er veldig fornøyd med. 
Faktisk så fornøyd at jeg kjøpte en ekstra når den var på salg i vår, mest siden jeg har fått ett lite hull i plasten på kartlommen etter litt for røff bruk. 

Lett liten sak på 3,5 liter.  Eneste minuset jeg ser med den, er at den ikke er vanntett. Men dette løser jeg ved å ha alt i en ziplock pose som passer fint oppi Pouchen. 

Siden jeg bruker mest sekker uten topplokk, så går endel av det som normalt er i topplokket i Pouchen. 

- Kart og kompass (har en veldig tynn og lett vanntett plast lomme som dette ligger i)
- GPS
- Stor snyltekopp 
- 2-3 Havrebarer 
- Sjooookoooolaaaade :heart:
- Hodelykt
- Kniv (eventuelt også Leatherman)
- Kamera/Mobil
- Lue/Ull hansker
- Nalgene 0,5 ltr flaske (det er en lomme på baksiden som den kan tres inn i )
- Kikkert (dog sjeldent med) 

(Hvorfor snyltekopp og Nalgene flaske? Smått er det "langt" mellom bekkene, så da synes jeg det er det greit å nalgne flasken fylt med vann og veldig lett tilgjengelig.  Jeg drikker litt vann i støytene, ikke sant @tronn?) 

 

image.png.82dc2c556529d86f6c094e13e8024c1d.png

 

image.png.a44585fe5f0bcc1cac10ccea27c3ebf4.png

 

image.png.7b65c557ad9fe7e08ca263d260674cbd.png

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gode erfaringer med å brystveske. Har en Helsport Alta, og bruker topplokket der som brystveske. Det er romslig og har noen forskjellige rom. Får også greit plass til et speilreflekskamera (litt avhengig av objektiv).

 

Når man flytter et par kilo fram synes jeg bæringen blit merkbart med balansert.

363903077_WEB_Image-121279609.jpg.560ec27cdd9513077290c26222bca654.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.