Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til mulig erstatter for Mountain Hardwear Kiva - Tipi style telt.


Walle

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i mitt Mountain Hardwear Kiva telt, men har innsett etter siste fjelltur at det sannsynligvis nå må pensjoneres.

Da vi satte det opp i relativt heftig vær med mye vind og regn, ble det fort klart at duken lekker vann flere plasser. Dvs det regnet nærmest igjennom duken enkelte plasser... Heldigvis hadde vi med oss en tarp som ble slått opp over teltet. 

Jeg har tittet og lett litt tidligere uten å finne direkte kandidater som ser ut til å ha samme kvaliteter som jeg finner på Kiva teltet. Det nærmeste ser ut til å være OCTAPEAK F8E fra Luxeoutdoor.

Noen som har erfaring med  OCTAPEAK F8E?

image.png.074787686b440505f98c062ba7f59ede.png

 

Noen som har forslag til andre erstattere som har samme kvaliteter som Kiva teltet?

Minimum:
- Stormmatter (en mulighet er selvfølgelig å få sydd dette på teltet om det ikke har stormatter. Ikke så mye for bruk om vinteren, men rett og slett for å få tettet fint rundt teltduken og slippe mygg/knott når innerteltet ikke brukes)
- Gode bardunerings muligheter og tåle mye vind
- Maks 2 kg vekt på ytterduk, stang og plugger
- Mulighet for kjøp av innertelt og separat bunnduk.
 

Siden jeg har et innertelt til Kiva'en som er i mer eller mindre mint kondisjon, lurer jeg også på alternativet med å få sydd et nytt telt etter mål fra Kiva'en.  Men tror dette fort kan bli ett veldig dyrt alternativ. Skal sende ut noen forespørsler etterhvert for å forhøre meg om pris. 

Om det er noen som har noen tips om hvilke systuer eller bedrifter som kan ta en slik oppdrag så del det gjerne. Vet allerede om at Sømhuset tar slike oppdrag. 

 

Noen bilder av Kiva teltet i aksjon.

Siste fjelltur der det ble klart at det regner igjennom duken P8210152_ORF.thumb.jpg.2de69994c83658f09b0f761d3c9a369f.jpg

P8200056.thumb.JPG.7365833524f462daa65f71c117e87af3.JPG

 

Når jentungen og en venninne overnattet i telt i hagen.

IMG_8189.thumb.JPG.e9e4c44024d70b1dc5543dfdf8fcf4b4.JPG

 

Packrafttur i losbyvassdraget med hele familien (4 i telt og 2 i hengekøye)

DSC_2958.thumb.JPG.0ca8926ad246a92457043ec8863c17bf.JPG

 

Tur med nest yngste arving

IMG_0361.thumb.JPG.e07c8a7b8f7d5a399f68ac18458e2c7f.JPG

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert teltene til https://seekoutside.com/ ? Er usikker på om de tilbyr stormmatter på noen av modellene, men de er i hvert fall relativt lette og ytter/innerduk kjøpes separat. Har ingen erfaring med teltene deres selv,  men har en ryggsekk som virker å være av meget god kvalitet. Packraft-Sverige fører også noen av teltene, dersom kort leveringstid er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LB: skrev (1 time siden):

Har du vurdert teltene til https://seekoutside.com/ ? Er usikker på om de tilbyr stormmatter på noen av modellene, men de er i hvert fall relativt lette og ytter/innerduk kjøpes separat. Har ingen erfaring med teltene deres selv,  men har en ryggsekk som virker å være av meget god kvalitet. Packraft-Sverige fører også noen av teltene, dersom kort leveringstid er viktig. 

Har tittet litt på de selv. Har dog en Helsport Lavvulight som får duge så lenge. Men sekkene de har virker spennende. Hvilken modell har du? Fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (18 timer siden):

Har tittet litt på de selv. Har dog en Helsport Lavvulight som får duge så lenge. Men sekkene de har virker spennende. Hvilken modell har du? Fornøyd?

Har "Flight One", og er kjempefornøyd. Utvalgskriteriene var vekt ca ett kg, volum på 55-60 L og bærekomfort for 15 + kg. Har ikke fått testet med mer enn 15 kg, men det bærer den uten problem. Den virker solid, digger de store lommene på hoftebeltet, og er overraskende begeistret for de medfølgende kompresjonsstroppene som kan tas av/på som man ønsker.  Hadde kanskje vært enda mer fornøyd hvis jeg hadde gått for den minste rammestørrelsen, men det er jo min egen feil, og ikke sekkens. Dessuten er hoftebeltet akkurat litt for vidt til at jeg får strammet det så godt som jeg ønsker, men det tror jeg kan ordnes kjapt på symaskinen. Har allerede begynt å fantasere om å utvide sekkesamlingen med en av deres større modeller med ekstern ramme. Helst sammen med et "hot tent". Må bare få overbevist meg selv om at jeg har behov for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walle jeg tror du har funnet beste muligheten selv. Roter i hodet (og nettet) etter alternativ,  men finner nada pyramidetelt med stormmatter. Andre alternativer jeg tenker på har så og si gjennomgående gått ut av produksjon, slik som Blackdiamond mega light, golite shangri-la 5, osv. Kanskje nigor sin remake av golite kunne fungert, wiki-up 4? Veier 2,6 med innertelt. Eller så har du jo HMG ultamid, eller MLD supermid, men som familietelt? 

Har du vurdert å sende en epost til mountain hardwear for å høre om de har noe restlager?

Endret av ost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Siden du er så fornøyd med teltet ville jeg ha gitt det et par år til om det er mulig. Jeg ville prøvd å impregnere duken, funker det ikke har du jo ikke risikert noe siden du anser teltet for kasabelt. 

Prøv silikonimpregnering som du lett mikser selv og en times jobb ute i hagen. Er rimelig sikker på at du får det tett.👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aasern skrev (På 5.6.2021 den 4.31):

Jeg vurderer salg av et lite brukt Kiva telt hvis det kan være av interesse!

Takk for tilbudet.  Men jeg fikk faktisk kjøpt meg ett Kiva telt tidligere i år som var i veldig god stand. 
Så foreløpig har jeg to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aasern skrev (På 5.6.2021 den 4.31):

Jeg vurderer salg av et lite brukt Kiva telt hvis det kan være av interesse!

Takk for tilbudet.  Men jeg fikk faktisk kjøpt meg ett Kiva telt tidligere i år som var i veldig god stand. 
Så foreløpig har jeg to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 5.6.2021 den 5.19):

Siden du er så fornøyd med teltet ville jeg ha gitt det et par år til om det er mulig. Jeg ville prøvd å impregnere duken, funker det ikke har du jo ikke risikert noe siden du anser teltet for kasabelt. 

Prøv silikonimpregnering som du lett mikser selv og en times jobb ute i hagen. Er rimelig sikker på at du får det tett.👍

 

Kom til samme konklusjonen for noen måneder siden da jeg begynte å sette opp liste over stoff og materialer for å sy ett nytt telt selv, og så hvor mye arbeide det kom til å bli.

Kjøpte inn Nikwax Tent Gear SolarProof, som jeg planlegger å sprøyte på teltene (gjør det både på det gamle og "nye") ved første anledning. 
Skal i tillegg forsegle sømmene med silikon. 

Teltet er forsåvidt god stand, og det er ikke så mye slitasje på duken, annet enn på stormmattene som ofte blir sikret med steiner av varierende størrelse. 
Så satser på at Nikwax sin impregnering gjør susen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.