Gå til innhold
  • Bli medlem

Artige broer


ozzi

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte irritert meg og bannet over overdimensjonerte byggverk over hver minste lille fillebekk i fjellet. De er stygge, og fører til unødig motorisert ferdsel når materialer skal fraktes inn.

Bruer i fjellet trenger selvsagt ikke være slik. Her er er et artig eksempel fra Emdalen i Stranda.

Er det flere som har bilder av spesielt spennende, artige eller vakre bruer i naturen?

post-387-133474441637_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike gamle steinbroer er ofte flotte byggverk, solide, bevaringsverdige og passer veldig bra inn i landskapet! :D ..... i motsetning til mange av disse stålkonstruksjonene som er bygget enkelte steder. Det står en ved Krossbu (hvor stien krysser elva fra Leirbreen), som ikke er noe vakkert syn!!!

__________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike gamle steinbroer er ofte flotte byggverk, solide, bevaringsverdige og passer veldig bra inn i landskapet! :D ..... i motsetning til mange av disse stålkonstruksjonene som er bygget enkelte steder. Det står en ved Krossbu (hvor stien krysser elva fra Leirbreen), som ikke er noe vakkert syn!!!

__________________________

Rune.

Det er lov å legge inn bilder av stygge, glorete og overdimensjonerte broer også.

Mange flotte bidrag på fine broer til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mykje moro med bruene rundt om i fjellet. Då eg skulle over elva i Bergsdalen ved Dale for å ta turen til Liastølen, bar det over ei mildt sagt tvilsam bru. Plankane skulle liksom vera festa i nokre wirer, men på eit lengre strekk var dette løsna slik at plankane hang laust i ein bue langt under wirene som dei skulle ha vore festa i. Ein annan tur, der eg hadde gått i 2 dagar frå Vangsvatnet ved Voss til Ekse øvst i Eksingedalen, enda turen med å gå over ei skikkeleg gyngebru. Her hadde eg traska i 2 lange dagar, og trøytt som eit maltraktert vrak slentra eg meg over plankebrua. Den rista og gynga så hinsides at då eg skulle gå nokre hundre meter på asfalten for å koma attende til bilen, sjangla eg så ustyrteleg vinglete bortover vegen, som om eg var salig neddopa med lugubre greier frå Austens Nirvana som garantert ikkje tålar dagens lys. Godt det var nestan mørkt, slik at ingen såg det vandrande likvraket, hehe...........eg trudde ikkje at dette var mogleg, men...................

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg ikke sett, hvor i Emdalen fant du den?

Nå heter vel egentlig dalen Emdalsdalen, men jeg nekter å bruke et så idiotisk navn.

Det er broa som er avmerket på kartet rett ovenfor Emdalsgårdene. Ser på turrapporten til Arnt at dere fulgte den stygge traktorveien på nordsiden av elva på turen til Emdalstindane i sommer. Det er mye finere å følge stien på sørsiden av elva opp mot Fremste Fjørstadsetra. En veldig idyllisk sti opp der, pluss den artige broa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over begge disse broene som vises på bildene til Nils.

Broa over Visa gikk vi tilfeldigvis forbi på vei tilbake til Spiterstulen etter en rundtur over Tverråbreen og Bukkeholsbreen. En slik flott bro måtte vi bare bruke.

Broa nede ved Spiterstulen er derimot heslig.

Broa over Utla er også flott.

Mener å ha lest et sted at Slingsby med følge krysset over Utla før denne broa kom. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest et sted at Slingsby med følge krysset over Utla før denne broa kom. Stemmer det?

Slingsby kryssa i 1874 Utla ikkje langt frå Vetti "på en høyst gebrekkelig bro" på veg til Stølsmaradalen. Så her har nok vore bru før Slingsby gjorde sitt inntog i området. Året etter skulle Slingsby med følgje krysse Utla mellom Murane (Muradn?) og Skogadalsbøen. Brua var teken av vinterflaum, men dei fekk hjelp av ein gjetargut med hest til elvekryssinga. Slingsby er raus nok til å fortelje at guten måtte vade elva med vatn opp til livet for å få tak i hesten som beita på andre sida, og at ekvipasjen måtte krysse elva 8 gongar for å få alle over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en enkel sak som sikkert mange har gått over... Denne er/var en del av stien mellom Spiterstulen og Eventyrisen, og oppleves som "skummel" av mange, særlig ved stor vannføring. Et 100% reversibelt naturinngrep, har en mistanke om at elva "reverserer" inngrepet på egenhånd av og til... :roll:

post-9-133474442323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For 25 år siden gikk jeg strekningen Rembedalsseter-Vøringsfossen. Ved utløpet av Skytjedalsvannet var en DNT-bru over elven. Den hadde 2 wirer på hver side, og noen ytterst få trelemmer, de fleste var vel tatt av flommen. Det var sterk vannføring og den flerehundre meter høye Skytjedaløsfossen rett nedenunder. Med tunge sekker var det ikke uten skjelving i bena at vi kom oss over. Det jeg husker best var en fersk inskripsjon med tusj i metallet : "THANKS TO DNT FOR BUILDING THIS BRIDGE". Ironien kunne man lese mellom linjene, her var nok noen utlendinger som var mer skjelvne enn oss som hadde gått.

Dessverre intet bilde, hadde ikke digitalkamera i 1981. Og brua er sikkert bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilde av den gamle bruen over Leira i Leirdalen i Jotunheimen? Den er jo ganske artig.

Ellers har jeg et bilde av en bru i Flendalen i Rendalen kommune her...vet ikke hvor artig den er, men her fløtet man visstnok tømmer i gamle dager. Bak bruen ligger Flendammen.

post-436-133474442797_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på Svalbard et halvt år, og der er det ikke mange bruer å opprive (heldigvis vil jeg si). Det er en ekstra utfordring i det å være på tur der oppe at man må vade alle elver man kommer over. Det faktum at så og si alle større elver er smeltevann fra breer, noe som gjør dem helt brune uten sikt og består av steinbunn, gjør saken ekstra spennende. Men noen steder langs fjæra, der det er drivtømmer å oppdrive, hender det at man kan støte på en konstruksjon. De varer som regel ikke mer enn en sesong, da de enten blir tatt av smeltevannet på våren eller en storm om vinteren.

Hadde et bilde liggende av en mindre bekk med en drivtømmer-stokk som bru. Krever litt balanse...

post-1574-133474442887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.