Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørket reinskinn som er fett


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt et tørket reinskinn. En utfordring er at det er veldig fett pluss at det lukter stramt og er veldig stivt. Jeg skal på tur til helgen og har leid et tretopp-telt. Jeg har et garvet skinn fra før og det er ikke akkurat vanntett også trengte jeg ett til da vi er fler, så ble anbefalt å kjøpe tørket reinskinn og impregnere med kokt linolje. Noen som har noen tips til å få bort fettet? Det sitter igjen på hendene. Vil det hjelpe med linolja? Tenker spesielt på duken i teltet jeg leier så det ikke setter flekker. Også var det lukta da, vil det alltid lukte så stramt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et godt tørket reinskinn skal ikke være fettet å ta i, og det skal heller ikke lukte spesielt mye. Det høres ut som du har fått et skinn som er for lite tørket. Du kan prøve å spikre det opp på en sørvendt vegg og la det henge. Hvis det blir varme dager med sol der du bor kan det hende det tørker nok. Det blir litt mindre stivt etter hvert som du bruker det.
Det er ikke vanlig å smøre noe på tørkede skinn, de trekker ikke vann av betydning. Likevel bør du henge det luftig når du har brukt det. Jeg malte et reinskinn med vanlig alkydmaling (oljemaling for hus). Det gjorde ikke noe galt, men ga meg egentlig heller ikke noen fordeler.
Du får kjøpt garvede reinskinn som er belagt med et spesielt stoff som gjør at det ikke trekker vann. Det er mye mykere enn tørkede skinn, og dermed litt lettere å håndtere.
For å få ned vekta kan du skjære til reinskinnet slik at du får en passe lang og smal rektangulær firkant, som et vanlig liggeunderlag. Skjær fra undersiden, og bruk kniv - ikke saks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine Thomassen Bøler skrev (33 minutter siden):

Hei,

Jeg har kjøpt et tørket reinskinn. En utfordring er at det er veldig fett pluss at det lukter stramt og er veldig stivt. Jeg skal på tur til helgen og har leid et tretopp-telt. Jeg har et garvet skinn fra før og det er ikke akkurat vanntett også trengte jeg ett til da vi er fler, så ble anbefalt å kjøpe tørket reinskinn og impregnere med kokt linolje. Noen som har noen tips til å få bort fettet? Det sitter igjen på hendene. Vil det hjelpe med linolja? Tenker spesielt på duken i teltet jeg leier så det ikke setter flekker. Også var det lukta da, vil det alltid lukte så stramt? 

Tusen takk. Det var veldig nyttig :) Dette var ganske vanskelig å rulle kontra det andre jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.