Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplugger - hva hører til hvilke forhold?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Finnes jo mange typer teltplugger. Trenger et grunnkurs i plugger! Hvilke plugger finnes? De jeg vet om er de helt tynne som jeg antar er best egnet til jord(?) som kommer med de fleste billigtelt(.f.eks Biltema), så de på en måte V-formete (best egnet til sand?) og så noe jeg tror kalles spikerplugger som jeg ser følger med mitt telt på vei nå fra USA (aner ikke hva de er best på?? kan det være for å dunke de ekstra godt ned i bakken så de har mest mulig stabilt feste?). Så er det vinterplugger som må være lange? Fint om noen kan liste opp hvilke typer som finnes og hvor de er best, gjerne også kommentarer på hvilke som passer best for "allround".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Du har jo fått konstruktive svar, selv om du ikke har fått akkurat den avhandlingen du ba om?

I min erfaring er de aller tynneste (spikerfasong) uegnet til annet enn perfekt fast gresslettejord. De V-formede egner seg brukbart til generelt bruk på fjellet, der det ofte er løsere og dårligere feste. Vinterstid har jeg brukt alt mulig rart, fra isøkser og ski (utmerket, men man trenger det gjerne underveis) og staver (fort gjort å miste en holke) til hjemmelagde vinterplugger i finer (ikke noe særlig). Jeg tror det beste bortsett fra ski og isøkser er lange aluminiums vinterplugger, uten at jeg har prøvd sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste bortsett fra ski og isøkser er lange aluminiums vinterplugger, uten at jeg har prøvd sjøl.

For ikke å snakke om forankring i "fast grunn" f.eks trær/busker/røtter om det er tilgjengelig/mulig. Ved hvilke forhold, nytten er overproposjonalt stigende ved økende vind :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V - formede plugger er typen du må ha nå til vinterstid, selvsagt, ikke spiker pluggene.

Men det beste er nesten å bruke andre ting som beskrevet over. Selv forsøker jeg å bruke en enkel presenning istedet for telt, det gir meg mere nærhet til naturen og det den måtte ha å by på :arrow:

Men det nytter selvsagt ikke i feks. snøstorm, bøttevær o.l.

Ofte er jeg på tur med andre kammerater. Da pleier vi å feste teltene sammen, altså de sidene som vender mot hverandre. Da slipper vi å lete etter flere festepunkter enn nødvendig. Lenge leve latskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest glad i V-formede plugger. De funker godt i det meste av mykt underlag. De tynne runde pluggene tror jeg er ment for hvis det er mye stein i bakken og det er vanskelig å stikke inn en V-formet plugg. Ofte gir det ikke så godt feste og legger jeg i tillegg en stein på bardunen. Den solide runde pluggen med hode er for å kunne slå på med en hammer. Den er vel også ment til steinete underlag. Kan også brukes til å reparere deler av en pakkerammesekk :lol:.

Min pose med plugger (til sommerbruk) inneholder en blanding av V-formede (mesteparten), noen tynne runde og 1-2 tykke runde med hode.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.