Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin inReach mini


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer anskaffelse Garmin inReach Mini for å ha som nødhjelp i sekken dersom uhellet skulle være ute. Hvilken erfaring har dere med denne enheten og iridium-satelittene? Er det god dekning i hele landet, spesielt langt mot nord i landet? Andre erfaringer og innspill ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Alexander H skrev (1 time siden):

Jeg vurderer anskaffelse Garmin inReach Mini for å ha som nødhjelp i sekken dersom uhellet skulle være ute. Hvilken erfaring har dere med denne enheten og iridium-satelittene? Er det god dekning i hele landet, spesielt langt mot nord i landet? Andre erfaringer og innspill ? 

Har en InReach Mini og er veldig fornøyd med den. Tidligere hadde jeg en nødpeilesender i sekken, men mulighetene som en InReach har med å kommunisere med dem hjemme (f.eks. avverge søk hvis turen blir lengre enn planlagt og ikke belaste redningstjenester), eller sjekke været, lage sporingspunkter og navigere etter koordinater osv. gjør den etter min mening overlegen ettersom man kan avverge uhell før dem skjer, og dersom uhellet skulle være ute så har den også SOS-funksjon.

Min erfaring er at det er suveren dekning, både her i Nord-Norge hvor jeg bor og i fjerne land i Sentral-Asia hvor jeg har hatt den med meg på tur. Iridium-nettverket har dekning over hele verden, og ettersom satellittene går i polare baner så er faktisk dekningen best jo lengre nord eller sør du kommer. Jeg har ikke merket noe forskjell i dekningen fra Nord-Norge til mer sydlige breddegrader. Det som har størst påvirkning er hvor klar sikt du har til himmelen. Blir noe begrenset om du sitter tett på en vegg eller en fjellvegg.

Støtter @GrundeL over her om bruk med mobilapp. Det gjør det raskt og enkelt å sende meldinger hjem. Faktisk så enkelt at man nesten ikke merker at meldingene går via satellitter. I tillegg får du mer funksjoner med kart osv.

Når du får den så ville jeg også sjekket hvilket firmware enheten har, og se om det er oppdateringer tilgjengelig på nett. Jeg husker at min ikke hadde Trackback-funksjon. Jeg pleier å sette enheten på sporing når jeg går fra parkeringsplassen. Da ser de hjemme hvor jeg er til enhver tid (om jeg skulle ramle og ikke være i stand til å sende SOS så vet de hvor jeg er), og dersom det f.eks. skulle bli tåkete eller jeg ikke skulle finne veien tilbake så kan jeg slå av sporing og sette den i Trackback. Da vil den guide meg tilbake dit jeg kom fra med ganske bra nøyaktighet, alt etter hvor mange sporpunkter jeg har valgt å sende.

Hvis jeg har et mål jeg skal nå så pleier jeg å legge inn GPS-koordinatene før jeg drar hjemifra. Da kan jeg finne frem uansett vær.

Var på en kjøretur til Sentral-Asia og da brukte vi den til å spore bilen. Både for å ha rute på hvor vi har kjørt, men også i tilfelle bilen skulle bli stjelt. Med sporingspunkt hver andre time så holdt batteriet i 1-2 uker.

Det koster litt med abonnement, og spesielt hvis du vil bruke sporing og meldinger aktivt, men for meg er det verdt det. InReach Mini kan anbefales på det varmeste.

Endret av KristianP
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.