Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbokser - kompabilitet?


DFM62

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt - og prøvd litt ymse gassbokser Propan/Butan-blanding med "standard" skrufatning. Status er at på mine 2 brennere - en Trangia slangegassbrenner og en 360 Degrees toppmontert, har jeg null problem med 450g bokser merket Primus, Sunwind, Biltema, mens Colemann C300-boksene er det et eller annet med. Jeg har på 2 av 3 problemer med å få skrudd armaturen på slange eller brenner langt nok inn til at ventilen faktisk presses inn. Prøvd både 230 og 450g av denne. Skrur så hardt at jeg ikke tør mer - det er noe som ikke stemmer her.

Er det bare meg? Eller eksisterer det en kompabilitetsgreie på "standard" tilkoblingen en må være klar over?

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange rapporterer om problemer med visse gassbokser, og i de aller fleste tilfeller er det Coleman-bokser som skaper trøbbel. Også med mine brennere. Så den enkle løsningen for min del er å aldri kjøpe Coleman gassbokser. Alle andre gassbokser jeg har prøvd har fungert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman boksene er produsert av Campingaz, det står kun i den tyske teksten på boksen så det er vanskelig oppfatte. Dvs made in France...

Har isolert sett hatt problem med en boks fra Weber på en av brennerne mine, det er noen år siden så jeg vet ikke hvor den var produsert.

Det meste av gassbokser er produsert i Korea. De er som regel uproblematisk å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (30 minutter siden):

Er vel noen brennere som har litt kort "nål" som har problemer med Coleman sine bokser. De funker fint på mine brennere. Primus sin krever kortere nål, er det merket jeg får mest lekkasje på når jeg skrur boks av og på brenner.

Takk for opplysningen om at Primus krever kortere nål. 

Opplever det som at jeg får mere futt i brenneren (Vega) når det brukes gassbokser fra Biltema, MSR, GoSystem osv, sammenlignet med Primus. (Spesielt når boksen brukes oppned) 

Og i tillegg er det relativt ofte lekkasje når brenneren kobles fra primus gassboksene. Slik at man må fra fram en liten kvist eller tannpirker for å prøve å få ventilen på boksen tett.

Og det er irriterende siden jeg generelt er veldig fornøyd med WinterGass boksene til Primus i bruk ned til -5’ish, og litt til, grader. 

Skal sjekke det med nålen litt nærmere når jeg får tid 👍

Coleman bokser sluttet jeg å kjøpe for flere år siden etter at det ikke kom gass ut av brenneren når den var koblet på en ny og full Coleman gassboks. Etter å ha funnet ut at nålen ikke nådde ned slik at ventilen ble åpnet, løste jeg problemet med å legge en liten kvistbit nedi ventilen på boksen slik at ventilen åpnet når brenneren var koblet til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer også med et par Koeva gassbokser jeg kjøpte tidligere i sommer. Jeg har flere brennere men den som ofte sliter er en slik Robens fire Bug, de har rett og slett litt korte gjenger slik at nåla ikke kommer helt ned. Mener @whistler også har hatt problemer med coleman boks og en slike type brenner tidligere?

Biltema og Primus sine gassbokser har alltid fungert fint på alle mine brennere, inkludert den litt kranglete Robens fire bugg'en min.

Robens_Fire_Bug_Stove_Titanium.jpg.9de47342a4fd61cfb1385e1de100296d.jpg

671518038_WEB_ImageKoveagassboks230gGassboksmedstandar-2027428407.jpg.94adc2a9cd3399959a2cd37c95bbf03f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem, litt vanskelig å løse på en trygg måte.  På tur har jeg løst det med en liten stein ned i ventilen, men det er ikke alltid man da kan skru av boksen igjen for da stopper ikke gassen fra boksen. Er ganske sikker på at ei lita kule på diameter med hullet i boksen løser det, og vil komme ut igjen, men jeg har ikke den kula foreløpig.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som vane å teste gassboksen hjemme før tur, for å være sikker på at den fungerer. Dette etter å ha lest slike historier på nett.

Coleman c300 har fungert på alle våre brennere, men vi legger merke til at ventilen sitter noe dypere i disse boksene. Brenneren må skrus helt ned før det blir noe action, samt at disse boksene ikke søler noe gass heller i det man kobler de til. Dette fraværet av søl har gjort at vi nå foretrekker disse boksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.