Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner Oslomarka


KanAltforLite

Anbefalte innlegg

Hei,

Som både tittelen og kallenavnet tilser så er jeg en nybegynner når det gjelder fisking. Men er nå veldig klar for å prøve meg, og siden jeg bor i hovedstaden så er Oslomarka det mest aktuelle området å begynne i. Dermed dukker det opp noen spørsmål:

  • Hvilken fiskestand bør man gå for i starten? (merke, prisklasse etc)
  • Hvilke sluksett anbefales det å anskaffe?
  • Evt andre ting man bør ha, altså bortsett fra stanga
  • Hvilke vann i Oslo-området (Nordmarka, ØStmarka, Vestmarka) er mest kjent for å bringe nybegynnerflaks?

Takker for alle seriøse men også mindre seriøse svar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen! Fiske kan være gøy eller helt pyton, avhenging av bett 😂

Litt generelt:
- Finn en fiskestang med agnvekt typisk fra 3-14 gram, 8-9 fot lengde. Match denne med ei snelle i størrelse 1000/1500. Mange selger ferdige kit med snelle å stang så det lønner seg rent økonomisk. Du får et godt nybegynner kit i område 1000-2000kr - du trenger ikke å bruke mye penger. Har du en bra sportsbutikk i nærheten som er gode på fiske ville jeg tatt en prat med de.

- Sluker som passer er typisk 7 eller 12  gram. Sølvkroken har noen fine sett med spesial og lillauren osv. Spinnere i samme vekt klasse og gjerne et kit fra meps eller Panther Martin.

- Fiskevann i Oslo overlater jeg til andre :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke så dyr fiskestang. Ville selv sett etter 4 delt stang eller så Langt enklere å transportere.
Jeg fisker mer med dupp/bomber enn sluk. Det fordi jeg som regel fisker på teltur og da er det en enkel måte å fiske på mens man sitter i ro i leir, f.eks spiser, drikker cognac eller slikt.
Bruker her som regel bomber når jeg fisker med mark. På min stang 15-20gr bomber.
Sluker. Har god erfaring med møresild i kobber/rød og gull/rød etter ørret. Sølvkrøken spesial i ørretfarger, Aura Flake. Så har jeg og brukt Abu Jazz men den brukes primært på fjellet og i vann hvor det også er røye, er noen flere vann med røye i marka men ofte er den ikke så stor.

Skal du teste utstyr kan du prøve sølvdobla i Østmarka. Mye småfisk der men du får nok napp der.
Bjørnsjøen og Sandungen i Nordmarka har bra ørretstammer. 
Ellers settes det og fisk i veldig mange vann så det er ørret nesten over alt. 

Annet utstyr....tja..... Jeg foretrekker ha med en liten nebbtang. Siden jeg fisker mye med mark sitter kroken ofte dypt, gjør det enklere å få den ut igjen. 
Men du trenger jo snelle, sene(gjerne multifilament), kroker, virvler, søkke etc. Og da er det kjekt med en boks å ha det i også 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tor-Erik og borgern for svarene! Mye bra innspill på bl a utstyr, som skal noteres.

Nå tar jeg fiskelykken litt på forskudd (og nå kommer det et dumt spørsmål eller to), men:

  • Si man har fått en ørret på kroken. Hvor vanskelig er det å få den i land uten håv?
  • Når man har fått den i land - må den bløgges med en gang? slås i hodet først?
  • Oppbevaring: om man ikke er på telttur og skal bruke 2-3 t på hjemkomst - hvordan er det best å oppbevare fisken?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KanAltforLite skrev (11 minutter siden):

Takk til Tor-Erik og borgern for svarene! Mye bra innspill på bl a utstyr, som skal noteres.

Nå tar jeg fiskelykken litt på forskudd (og nå kommer det et dumt spørsmål eller to), men:

  • Si man har fått en ørret på kroken. Hvor vanskelig er det å få den i land uten håv?
  • Når man har fått den i land - må den bløgges med en gang? slås i hodet først?
  • Oppbevaring: om man ikke er på telttur og skal bruke 2-3 t på hjemkomst - hvordan er det best å oppbevare fisken?

 

 

- kommer helt an på forholdene. Mindre fisk kan løftes i land. Større fisk kan dras inn på strand eller slake svaberg. Stor fisk kan også gripes over nakken, men det er litt risikosport alene. Får du en skikkelig stor ørret og du står på et overheng uten håv, har du et problem .... 

- kakke først! Ev. knekke nakken på mindre fisk. Den trenger ikke bløgges på sekundet, men det er heller ingen grunn til å vente. 
 

- noen timer renset i en plastpose går fint. Hold den i skyggen om det er varmt. Er det skikkelig varmt eller det blir mer enn noen timer, kan det strøs litt salt i buken og på sidene. Salt konserverer veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (22 timer siden):

- Finn en fiskestang med agnvekt typisk fra 3-14 gram, 8-9 fot lengde. :)

Jeg ville ikke gått for noe særlig lengre enn 7 fot i Oslomarka. Det er mange plasser hvor en lang stang vil gjøre det vanskelig å komme til å få kasta skikkelig. I år har jeg faktisk for det meste brukt en Shimano BEASTMASTER EX 165 UL (1-11g), og har hatt det veldig gøy med den.

Endret av Anders_G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.