Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskoa dine er en tidsinnstilt bombe med utløpsdato.


Beron

Anbefalte innlegg

Etter å ha opplevd at midtsålen på begge chevalier skoa til kona gikk i oppløsning og gummisålene falt av etter 5-6 kilometers fjelltur på Oppdal nå i helga (bilde) bestemte jeg meg for å lese meg opp på problemet. Skoene er vel brukt 50-60 km på fjellet tidligere, såler er nærmest uten slitasje. 

Midtsålen på nesten alle moderne fjellsko (og andre sko for den saks skyld), er laget av et polyuertanskum som går i oppløsning av seg selv i en prosess som kalles "hydrolysis" (hydrolyse). Denne prosessen starter i større eller mindre grad fra midtsålen er produsert, og skjer innenifra og ut slik at skoene kan se nye ut fra utsiden. Akselreres av fukt som jo fjellsko ofte utsettes for.

Forventet levetid på skummet er 5-6 år. Dette selv om skoene står lagret tørt og kjølig og ikke blir brukt, eller i butikken for den saks skyld.

Da risikerer altså kunden at sålene på fjellskoene som tilsynelatende er i utmerket stand faller av langt inne på fjellet med de konsekvenser det kan få,

Forunderlig at ikke skofabrikantene presses mer for å bruke andre materialer enn det der.

Vet ihvertfall at ved kjøp av mine neste fjellsko er det fullstendig uaktuelt å kjøpe fra en skofabrikant som bruker den dritten der i mellomsålen. Tar gjerne i mot tips på fabrikanter.

sko1.thumb.jpg.fb987b94a692113bfaab6bc3b36e9c3c.jpg

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Wow, det var jeg ikke klar over

Ikke jeg heller før i dag :-)

Surt å kaste sko rett i søpla der gummisålen er i perfekt stand, læret likeså.
Hele mellomsålen faller imidlertid fra hverandre i små svarte biter som bare kan pirkes av.
Sendte mail til Crispi nå og spurte om de har sko uten den møkka der i mellomsålen, skal sende samme til Alfa nå om litt.

Endret av Beron
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det der med forsvarets feltstøvler. Stilte på HV-øvelse med "nye" sko (lagret men nesten ikke brukt). I løpet av et par timer gikk jeg med innleggssålen rett på asfalten. Man kunne bokstavelig talt følge et spor av gummirester der jeg hadde gått.

Det var noen som mente forsvaret hadde noen dårlig årganger, men at dette var rettet opp i nyere sko. Husker dessverre ikke hvilken årgang skoen mine var, men produsert før 2010 i alle fall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (3 minutter siden):

Jeg har opplevd det der med forsvarets feltstøvler. Stilte på HV-øvelse med "nye" sko (lagret men nesten ikke brukt). I løpet av et par timer gikk jeg med innleggssålen rett på asfalten. Man kunne bokstavelig talt følge et spor av gummirester der jeg hadde gått.

Det var noen som mente forsvaret hadde noen dårlig årganger, men at dette var rettet opp i nyere sko. Husker dessverre ikke hvilken årgang skoen mine var, men produsert før 2010 i alle fall. 

En stusslig opplevelse vil jeg anta ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en kjapp mail til "Tv2 Hjelper deg" også. 
Generelt om problemet med nedbrytningen av polyuertanskummet som brukes i mellomsålen på ekstremt mange sko.
Kan aldri tenke meg at de bruker det, men var stort sett bare klipp og lim fra eposten jeg sendte til skofabrikantene, så et forsøk verdt 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd det der med forsvarets feltstøvler. Stilte på HV-øvelse med "nye" sko (lagret men nesten ikke brukt). I løpet av et par timer gikk jeg med innleggssålen rett på asfalten. Man kunne bokstavelig talt følge et spor av gummirester der jeg hadde gått.

Det var noen som mente forsvaret hadde noen dårlig årganger, men at dette var rettet opp i nyere sko. Husker dessverre ikke hvilken årgang skoen mine var, men produsert før 2010 i alle fall. 

Dette har jeg også opplevd. Lugget med meg noen på en TS fra militæret. Tok de fram etter 8 år tid, Ikke vært i bruk, første turen rundt vannet hvor jeg bor var sålen helt vekke. Aldri vært med på makan. Sendte mail til Alfa om dette, da kunne de bekrefte at det var et dårlig parti. Men når man ser dette har jeg liten eller ingen tro på at det var et dårlig parti

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (14 minutter siden):

Dette har jeg også opplevd. Lugget med meg noen på en TS fra militæret. Tok de fram etter 8 år tid, Ikke vært i bruk, første turen rundt vannet hvor jeg bor var sålen helt vekke. Aldri vært med på makan. Sendte mail til Alfa om dette, da kunne de bekrefte at det var et dårlig parti. Men når man ser dette har jeg liten eller ingen tro på at det var et dårlig parti

Nå vet jeg ikke om det fremdeles gjelder Alfa (har sendt mail og spurt dem i dag om de bruker den polyuertanskumdritten i skoa sine enda), men en hel haug av de andre skofabrikantene driver og produserer tidsinnstilte sko pr i dag ihvertfall, etter det jeg leser. Ingen skal fortelle meg at de ikke er godt kjent med problemet.

Googler man "shoe hydrolysis" finner man treff i bøtter og spann.

Spanderte Alfa nye sko på deg forresten, eller var mantraet at siden de var så gamle så hjalp det ikke at de var ubrukt?

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Helt enig. På Forsvarets støvler er det vel ingen "mellom-dempersåle" men selve ytre slitesålen som er av polyurethan. Ecco sko/støvler var beryktet for samme problem og elgkalven måtte gå ned etter tur på Norefjell med duc-tape viklet om Ecco-støvlen. Ecco vet godt om problemet, men sir de har byttet såle - underleverandør og/eller fått endret skumblandingsformlen. problemet var vel større for noen år siden, så det kan gjerne være at såle leverandørene har skjerpet sig.

Dessuten er jeg ganske sikker på at demper mellomsålene blir fremstillet i samme materiale/densitet uansett om det er str. 40 til dame på ca. 60 kg eller str. 46 hvor man -fabrikanten! kan forvente en mann i 100 kgs klassen. Derfor blir mine sko/støvler ganske rask "skeive" uten at selve slitesålen er egentlig slitt. 

Men det er ikke bare mellomsålen som kan være juks. Jeg har et par ganske bra kraftige tursko, hvor sålen den ny såle hadde kraftige knotter a la Vibram. etter relativ kort tid ble dog sålen dog slitt voldsomt, fordi selve slitelaget bare var få mm tykt og demperskum viste sig å fylle de kraftige knotter. Samme på et par liknende Eccotursko.  Så kraftig såle kan gjerne være bare juks!!

Moderne gummistøvler viser sig å råtne uansett dyre merkevarer eller billigkjøp for meg i løpet av et drøyt år uten at jeg har brukt dem i svinestall eller annet fiendtlig miljø. Jeg har da fått flere par byttet - et par til et bra fiskehjul innej jeg gikk over til Felleskjøpet "Nylonstøvler" Litt for smale dog. Og et par neopren som er veldig behagelige, men der er hælen oppbygget i en hul firkantmønster i støtdempingens hellige navn, så de ble helt flate i hælen. Denne fikset jeg ved å fylle med baderoms silikone, så de funker da enda. Svigerfatterens gummistøvler fra 1970-tallet feiler ingenting!!

Så et eller annet er gått tapt i skomakerkunsten! Ønsker man demping kan dette jo oppnås med innleggsåler. De såler som følger med - selv med dyre - merkesko er nesten alltid heller dårlige. 

Jeg har nå tyske Meindl støvler som er holdbar kvalitetsvare og fås også i brei lest. Demper sålen der er ikke gått i oppløsning etter en del år.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (10 minutter siden):

Hei

Helt enig. På Forsvarets støvler er det vel ingen "mellom-dempersåle" men selve ytre slitesålen som er av polyurethan. Ecco sko/støvler var beryktet for samme problem og elgkalven måtte gå ned etter tur på Norefjell med duc-tape viklet om Ecco-støvlen. Ecco vet godt om problemet, men sir de har byttet såle - underleverandør og/eller fått endret skumblandingsformlen. problemet var vel større for noen år siden, så det kan gjerne være at såle leverandørene har skjerpet sig.

Dessuten er jeg ganske sikker på at demper mellomsålene blir fremstillet i samme materiale/densitet uansett om det er str. 40 til dame på ca. 60 kg eller str. 46 hvor man -fabrikanten! kan forvente en mann i 100 kgs klassen. Derfor blir mine sko/støvler ganske rask "skeive" uten at selve slitesålen er egentlig slitt. 

Men det er ikke bare mellomsålen som kan være juks. Jeg har et par ganske bra kraftige tursko, hvor sålen den ny såle hadde kraftige knotter a la Vibram. etter relativ kort tid ble dog sålen dog slitt voldsomt, fordi selve slitelaget bare var få mm tykt og demperskum viste sig å fylle de kraftige knotter. Samme på et par liknende Eccotursko.  Så kraftig såle kan gjerne være bare juks!!

Moderne gummistøvler viser sig å råtne uansett dyre merkevarer eller billigkjøp for meg i løpet av et drøyt år uten at jeg har brukt dem i svinestall eller annet fiendtlig miljø. Jeg har da fått flere par byttet - et par til et bra fiskehjul innej jeg gikk over til Felleskjøpet "Nylonstøvler" Litt for smale dog. Og et par neopren som er veldig behagelige, men der er hælen oppbygget i en hul firkantmønster i støtdempingens hellige navn, så de ble helt flate i hælen. Denne fikset jeg ved å fylle med baderoms silikone, så de funker da enda. Svigerfatterens gummistøvler fra 1970-tallet feiler ingenting!!

Så et eller annet er gått tapt i skomakerkunsten! Ønsker man demping kan dette jo oppnås med innleggsåler. De såler som følger med - selv med dyre - merkesko er nesten alltid heller dårlige. 

Jeg har nå tyske Meindl støvler som er holdbar kvalitetsvare og fås også i brei lest. Demper sålen der er ikke gått i oppløsning etter en del år.

Elgen

Ja, har også hørt at Ecco går i oppløsning, mer usikker på om ikke det samme gjelder nyproduserte i dag.

Helt utrolig er det ihvertfall at store seriøse skofabrikanter av så kritisk utstyr som fjellsko er bruker polyuertanskum i skoene sine enda.
Man skulle ha utstyrt de produksjonsansvarlige med 6-7 år gamle ubrukte sko av eget fabrikat og satt de ned sammen med hver sin 30kg sekk på det punktet i Norge som er lengst fra vei.

Når jeg leser om erfaringene her med Alfa sine militærstøvler lurer jeg på hvor mange par av disse selvødeleggende bootsa som ligger på norske beredskapslager.
Har en mistanke om at hvis det smeller her i landet en gang så blir det en smal sak for FI og finne de norske soldatene ute i skauen ved å følge sporet av mista Alfa gummisåler.

Har faktisk ikke koblet til gummistøvler, men det er et poeng ja! Bare dritt man får kjøpt i dag. Sikkert samme polyuertanmaterialet det ja.
Faren min var oppvokst på gård. Der er det flere par gummistøvler som sikkert er minst 30 år gamle. Slitte såler som fy er det jo, men de går ikke i oppløsning som "moderne" gummistøvler gjør.

 

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (1 time siden):

Sikkert samme polyuertanmaterialet det ja.

Njah faktisk reklamerte de med at det var ekte naturgummi!! Men det finnes i ulike blandinger og vulkaniseringsgrader. Og Tretorn eller Nopkia var ikke mye bedre enn "Kinavare". Gamle Tretorn/Viking produsert i Sverige/Norge/Finland holdt i evigheter.  Nå fra Korea/Vietnam/Kina forgår rask.

Jeg vet fra dykkerutstyr at noe råtner nokk så rask - faktisk det meste- og så finnes noe som holder i evigheter fx. dykkermasker fra tyske Dräger og en mystisk gresk svampedykkermaske jeg har. Resten er råtnet bort eller hvis sililone: raknet.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har opplevd det samme med Forsvarets feltstøvler. Hadde 2 par kjøpt sånn ca samtidig. De ene paret ble brukt og det andre gjemt til senere. Brukte par 1 til de gikk i oppløsning etter mange år. Satte på meg par to som hadde ligget ubrukt i kjelleren og de gikk oppløsning etter noen timer. Her var det nok alder og ikke bruk som betydde noe. Kaste begge par og tenkte ikke mere over dette.

tore

Endret av torese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (52 minutter siden):

Hei,

har opplevd det samme med Forsvarets feltstøvler. Hadde 2 par kjøpt sånn ca samtidig. De ene paret ble brukt og det andre gjemt til senere. Brukte par 1 til de gikk i oppløsning etter mange år. Satte på meg par to som hadde ligget ubrukt i kjelleren og de gikk oppløsning etter noen timer. Her var det nok alder og ikke bruk som betydde noe. Kaste begge par og tenkte ikke mere over dette.

tore

Ja, degraderingsreaksjonen i polyuertansålen skjer liketil om skoa  lagres tørt, mørkt og kjølig i eska si. Erfaringen din er jo et godt eksempel på nettopp dette. Du hadde kanskje tenkt mer over det hvis det hadde skjedd ei mil eller to til fjells og du hadde stått der med en villrein som skulle bæres ned ;-)

Kona tenkte ihvertfall over det i helga, når det som skulle være en flott telttur med sekk i Oppdalsfjella, endte opp i hjemtur med såleløse sko. Ikke så veldig behagelig hjemtur.

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Njah faktisk reklamerte de med at det var ekte naturgummi!! Men det finnes i ulike blandinger og vulkaniseringsgrader. Og Tretorn eller Nopkia var ikke mye bedre enn "Kinavare". Gamle Tretorn/Viking produsert i Sverige/Norge/Finland holdt i evigheter.  Nå fra Korea/Vietnam/Kina forgår rask.

Jeg vet fra dykkerutstyr at noe råtner nokk så rask - faktisk det meste- og så finnes noe som holder i evigheter fx. dykkermasker fra tyske Dräger og en mystisk gresk svampedykkermaske jeg har. Resten er råtnet bort eller hvis sililone: raknet.

Elgen

Hm. Da var det ikke så enkelt nei..... 
De støvlene du nevnte som holder er det disse?
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/fritidsklaer-og-sko/sko-og-stoevler/gummistoevler/muckboot-muckmaster-mid-str-37-50311236/

Koster jo litt, men er vel verdt det for meg hvis de faktisk holder. Mine siste Viking Slagbjørn holdt vel litt over året før de begynte å krakelere over vrista. Ble satt vekk og glemt innendørs. Fortsatte å morkne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beron: Nei, det er de billige PVC støvler: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/fritidsklaer-og-sko/sko-og-stoevler/gummistoevler/nora-pvc-gummistoevel-50311277-base.

De råtner i hvert fall ikke men ikke mye støtte i de, men det er jo vanlig for gummistøvler. Men smal passform. Gummistøvler er for meg noe man skal kunne hoppe opp i! Neoprenstøvvlene jeg har er noen billige Mckenzie fra XXL. Kan hoppe opp i de og lette å få av, men altså med "hul"hæl - nå fyllt med silikone.  

Hvis dine Viking har stått ute blir de jo nedbrutt av UV lys. Gummistøvler bør stå inne, kjølig og tørt og uten lysrørslys. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OddbjørnB skrev (16 minutter siden):

Jeg kjøpte nye Asolo fjellsko i fjor. Leste tilfeldigvis om dette fenomenet på nettsiden deres for en stund siden. 

I følge Asolo er deres sko konstruert for at både mellomsåle og yttersåle kan byttes ut dersom det blir nødvendig. 

Det var interessant informasjon!
Har de imidlertid samme polyuertanskum på nyproduserte sko, så hjelper det jo dessverre ikke så mye om man står langt til fjells med såleløse sko og må gå på "mokkasiner" hjem gjennom steinrøysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (7 minutter siden):

@Beron: Nei, det er de billige PVC støvler: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/fritidsklaer-og-sko/sko-og-stoevler/gummistoevler/nora-pvc-gummistoevel-50311277-base.

De råtner i hvert fall ikke men ikke mye støtte i de, men det er jo vanlig for gummistøvler. Men smal passform. Gummistøvler er for meg noe man skal kunne hoppe opp i! Neoprenstøvvlene jeg har er noen billige Mckenzie fra XXL. Kan hoppe opp i de og lette å få av, men altså med "hul"hæl - nå fyllt med silikone.  

Hvis dine Viking har stått ute blir de jo nedbrutt av UV lys. Gummistøvler bør stå inne, kjølig og tørt og uten lysrørslys. 

Elgen

Har ikke stått ute nei. Har ikke vært ute annet enn når de har vært i bruk. Min svigerfar har brukt Viking Slagbjørn i alle de år, men etter at de flytta produksjonen (og sikkert endret materiale) har han gitt dem opp etter at par etter par morkner på samme måten som mine. Behandler de som han gjorde med gamletypen som som regel holdt til sålen var utslitt.  Begynner i den folden som danner seg over okkelkula når man går, sprer seg deretter videre. Han har prøvd å lappe feltet over vrista, men det er bare en kortvarig forsinkelse før de ender i søppelbøtta.

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OddbjørnB skrev (30 minutter siden):

Jeg kjøpte nye Asolo fjellsko i fjor. Leste tilfeldigvis om dette fenomenet på nettsiden deres for en stund siden. 

I følge Asolo er deres sko konstruert for at både mellomsåle og yttersåle kan byttes ut dersom det blir nødvendig. 

Fant informasjonen du snakket om på hjemmesiden til Asolo. Dessverre ser det ut som om de bruker den tidsinnstilte dritten enda......


"Most high-quality mountain and trekking footwear manufactures use ester-based PU since it is the most suitable material – despite hydrolysis. For this all footwear manufactures have to deal with the problem of ageing polyurethane. Please note that hydrolysis isn’t visible from the outside because the deterioration takes place from within and even new looking boots may have a crumbling construction, so we strongly recommend to take your old boots on a test run before you wear them on a long trip, especially if they have been sitting around in the loft or a cellar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på reinsjakt med en kar for mange år siden og da var det antakelig akkurat dette som skjedde med skoa hans på dag 1. Selve sålen så helt ny ut..  
Han satt på hytta resten av helga før han måtte gå 1 mil på de skoene når vi skulle hjem. image.png.fc4486bc2509355dfcf22802020d2d79.png
 

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dimex skrev (52 minutter siden):

Var på reinsjakt med en kar for mange år siden og da var det antakelig akkurat dette som skjedde med skoa hans på dag 1. Selve sålen så helt ny ut..  
Han satt på hytta resten av helga før han måtte gå 1 mil på de skoene når vi skulle hjem. image.png.fc4486bc2509355dfcf22802020d2d79.png
 

Det var det ja. På bildet ser man mellomsålen i polyester polyurethane skum som har gått i oppløsning. Det verste er jo at slikt skjer over tid selv om skoene har en kilometerstand på 0. i tillegg er det umulig å vite at det holder på å skje, pga at det starter innenifra.

Flere skofabrikanter har lagt ut litt info om det på sidene sine, men det går mest på at "slik er det bare", og fortsetter å bruke dritten i skoene sine.

Helt horribelt + farlig, man kan jo tenke seg hva som kan skje på en bratt nedstiging på glatt underlag med noe slikt under foten.
Det er ihvertfall helt sikkert at mine neste fjellsko ikke skal ha noe slikt i mellomsålen. Problemet er bare å finne en fabrikant som ikke bruker det.

De nye Hoka One One Sky Kaha som jeg tilfeldigvis kjøpte for et par uker siden har visstnok et materiale som heter KMAT i mellomsålen. På sidene til produsenten påstås det at dette er "resistant against hydrolysis". Sendte dem en mail nå i kveld og spurte om de kunne utdype dette nærmere. 

Endret av Beron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (14 timer siden):

Forunderlig at ikke skofabrikantene presses mer for å bruke andre materialer enn det der.

Vet ihvertfall at ved kjøp av mine neste fjellsko er det fullstendig uaktuelt å kjøpe fra en skofabrikant som bruker den dritten der i mellomsålen. Tar gjerne i mot tips på fabrikanter.

sko1.thumb.jpg.fb987b94a692113bfaab6bc3b36e9c3c.jpg

Dette var et nyttig innlegg, med en problemstilling alle med fjellstøvler bør være klar over. Det er jo megakrise å stå langt inne på vidda uten såle.

Men etter litt googling og lesing i dag, så er min konklusjonen at det er gode grunner til at skofabrikatene bruker polyurethane (PU) som støtdemping i mellomsålen på sine fjell- og tursko. Men fordeler og ulemper burde det informeres mye bedre om. Det andre alternativet som de bruker er ethylene vinyl acetate (EVA), som også er mye brukt i løpesko.  I følge en artikkel på Outside så må en påregne at etter rundt 1000 til 1500 km så er støtdempingen i en EVA-mellomsåle borte. Det skjer ved at sålen komprimeres over tid i bruk. Dette er vel kjent for løpesko, der ivrige løpere må påregne å bytte sko etter noen måneder. Fordelen med PU-såler er at de holder på støtdempingen mye lengre i bruk. Men ulempen er at PU-sålen brytes ned over tid under lagring på grunn av hydrolyse, så etter en del år så er sålen ødelagt selv om skoen ikke har vært brukt. Mens sko med EVA-mellom såler kan ligge lagret i årtier uten at de taper seg, i følge artikkelen på Outside

Så dermed koker det ned til bruksmønsteret hvilken type såle en bør velge. Hvis du er en ivrig turgåer som i snitt går 30 km i uken, så vil det tilsvare 1560 km i løpet av et år. Det vil si at en mellomsåle av EVA vil tråkkes ned og tape støtdempingen i løpet av året.  Mens et sko par med PU-mellomsåle fortsatt kan brukes i lange tid med dempingen i behold, mens yttersålen og andre deler nok vil være utslitt lenge før hydrolyse i mellomsålen blir et problem, med et slikt bruksmønster.

Men la oss si du har et par fjellstøvler som du bruker på en stor tur en gang i året og tilbakelegger 100 km i løpet av turen/jakta. Da vil det ta 15 år før disse støvlene har tilbakelagt 1500 km. Så da risikerer turgåeren/jegeren at skoene med PU-mellomsåle går i oppløsning eksempelvis det 7 året, eller enda tidligere. Det tilsier at et par støvler med EVA-mellomsåle som tåler å lagres er det riktige valget.

Dette er avveininger som produsentene vel burde informere mye tydeligere om, slik at kjøper kan gjøre det riktige valget i forhold til bruksmønster som holdbarhet og andre egenskaper som kjøperen ønsker å vektlegge. Ideelt sett burde sko med PU-såler hatt en datostempling for når de var produsert slik at en kan vurdere bytte de ut i tide. Og ikke minst for å vite hvor lenge de har ligget i butikken før de blir solgt.

Jeg kikket over beholdning av fjellsko jeg har. Ser at jeg har begge deler. Inkludert et par nær 20 år gamle sko med PU-mellomsåle som viser tegn på hydrolyse, men de har bare vært brukt til småturer de side årene, heldigvis. Og at det faktiske bruksmønsteret passer med det jeg har beskrevet over, selv om det har vært tilfeldig. Jeg kommer fortsatt til å kjøpe sko med PU-mellomsåler. Men nå vil det være et bevist valg. For min hovedbruk til dagsturer i nærområdet så er det ingen tvil om at det er det riktige valget for meg, med tanke på holdbarheten på støtdempingen i forhold til bruksslitasje på skoene.

Noen nettsider for mer informasjon:

 

 

Endret av Fjell64
Manglende ord
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.