Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskoa dine er en tidsinnstilt bombe med utløpsdato.


Beron

Anbefalte innlegg

Nå virker det som de fleste mener dette er en negativ ting. Selv tenker jeg at dette er positivt. Materiale som ikke brytes ned som kanskje ikke alltid kan resirkuleres (plast) vil forbli i naturen til evig tid. Da er det langt bedre å leve med at det forvitrer over tid. Nå mener jeg ikke at det er greit at en sko forvitrer etter 2 år, men dersom alternativet står mellom 5-6 år og evigheten så får jeg heller legge på ny såle hvert 5-6 år.

Og for de som er litt mer nerd enn de fleste så finnes det utallige videoer med hvordan håndverksko lages på youtube og instagram. Skikkelige kvalitetetsko har sydde såler og mellomsåle av kork og lær. Dette er ikke like vanntett så det brukes mest i sko som er ment til å se pene ut. Dessverre koster slike sko vesentlig mer, og man må gjerne ut med 5-6000 eller mer for et par. Da frister det ikke å bruke dem i myren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle løsninger har styrker og svakheter, men det kan virke som det nærmeste en kommer en god all-round løsning, vil være å ha EVA i mellomsålen, og ha utskiftbare innersåler med demping. Slik kan en unngå nedbrytinga av mellomsålen, men, til en viss grad, opprettholde dempinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

Nå virker det som de fleste mener dette er en negativ ting. Selv tenker jeg at dette er positivt. Materiale som ikke brytes ned som kanskje ikke alltid kan resirkuleres (plast) vil forbli i naturen til evig tid. Da er det langt bedre å leve med at det forvitrer over tid. Nå mener jeg ikke at det er greit at en sko forvitrer etter 2 år, men dersom alternativet står mellom 5-6 år og evigheten så får jeg heller legge på ny såle hvert 5-6 år.

Og for de som er litt mer nerd enn de fleste så finnes det utallige videoer med hvordan håndverksko lages på youtube og instagram. Skikkelige kvalitetetsko har sydde såler og mellomsåle av kork og lær. Dette er ikke like vanntett så det brukes mest i sko som er ment til å se pene ut. Dessverre koster slike sko vesentlig mer, og man må gjerne ut med 5-6000 eller mer for et par. Da frister det ikke å bruke dem i myren.

Joda, ser til en viss grad poenget.
At ting ikke varer evig er greit nok.
Problemet er imidlertid at de polyuertan midtsålene brytes ned av seg selv om skoene så står ubrukt i eska si. At det i tillegg er umulig å se at prosessen er kommet langt pga at det skjer innenifra og ut gjør det ikke enklere. Hadde mellomsålen blitt brutt ned i løpet av forholdsvis kort tid ute i naturen hadde det ikke vært det store problemet.
Jeg følte meg forøvrig lite miljøvennlig i går da jeg kasta kona sine fjellsko i søpla. De hadde vel en kilometerstand på 50-60km med både vibramsåle og lær i meget god tilstand. I og med at det mellomsålematerialet brukes i vannvittig mye forskjellige sko fra sandaler til joggesko og fjellsko antar at jeg det er noen millioner par sko som kastes hvert år på verdensbasis som er i god stand bortsett fra oppløst midtsåle. De andre materialene skoen er laget av går neppe i oppløsning like raskt.

Endret av Beron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Alle løsninger har styrker og svakheter, men det kan virke som det nærmeste en kommer en god all-round løsning, vil være å ha EVA i mellomsålen, og ha utskiftbare innersåler med demping. Slik kan en unngå nedbrytinga av mellomsålen, men, til en viss grad, opprettholde dempinga.

Problemet med EVA er at det ikke har så lang levetid før det permanent mister struktur. Personlig hadde jeg foretrukket en tykk Vibram gummisåle og en tykk utskiftbar innersåle med støtdempende materiale. For skofabrikantene sin del hadde de jo tjent penger på selge ekstra såler også. Helt sikkert ikke så god løsning som med det støtdempende materialet som en sandwitch mellom sko og gummisåle, men etter min mening burde det være tilstrekkelig. Ikke så kritisk med god støtdemping på fjellsko for gåing i terreng som for løpesko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (8 timer siden):

Dette var et nyttig innlegg, med en problemstilling alle med fjellstøvler bør være klar over. Det er jo megakrise å stå langt inne på vidda uten såle.

Men etter litt googling og lesing i dag, så er min konklusjonen at det er gode grunner til at skofabrikatene bruker polyurethane (PU) som støtdemping i mellomsålen på sine fjell- og tursko. Men fordeler og ulemper burde det informeres mye bedre om. Det andre alternativet som de bruker er ethylene vinyl acetate (EVA), som også er mye brukt i løpesko.  I følge en artikkel på Outside så må en påregne at etter rundt 1000 til 1500 km så er støtdempingen i en EVA-mellomsåle borte. Det skjer ved at sålen komprimeres over tid i bruk. Dette er vel kjent for løpesko, der ivrige løpere må påregne å bytte sko etter noen måneder. Fordelen med PU-såler er at de holder på støtdempingen mye lengre i bruk. Men ulempen er at PU-sålen brytes ned over tid under lagring på grunn av hydrolyse, så etter en del år så er sålen ødelagt selv om skoen ikke har vært brukt. Mens sko med EVA-mellom såler kan ligge lagret i årtier uten at de taper seg, i følge artikkelen på Outside

Så dermed koker det ned til bruksmønsteret hvilken type såle en bør velge. Hvis du er en ivrig turgåer som i snitt går 30 km i uken, så vil det tilsvare 1560 km i løpet av et år. Det vil si at en mellomsåle av EVA vil tråkkes ned og tape støtdempingen i løpet av året.  Mens et sko par med PU-mellomsåle fortsatt kan brukes i lange tid med dempingen i behold, mens yttersålen og andre deler nok vil være utslitt lenge før hydrolyse i mellomsålen blir et problem, med et slikt bruksmønster.

Men la oss si du har et par fjellstøvler som du bruker på en stor tur en gang i året og tilbakelegger 100 km i løpet av turen/jakta. Da vil det ta 15 år før disse støvlene har tilbakelagt 1500 km. Så da risikerer turgåeren/jegeren at skoene med PU-mellomsåle går i oppløsning eksempelvis det 7 året, eller enda tidligere. Det tilsier at et par støvler med EVA-mellomsåle som tåler å lagres er det riktige valget.

Dette er avveininger som produsentene vel burde informere mye tydeligere om, slik at kjøper kan gjøre det riktige valget i forhold til bruksmønster som holdbarhet og andre egenskaper som kjøperen ønsker å vektlegge. Ideelt sett burde sko med PU-såler hatt en datostempling for når de var produsert slik at en kan vurdere bytte de ut i tide. Og ikke minst for å vite hvor lenge de har ligget i butikken før de blir solgt.

Jeg kikket over beholdning av fjellsko jeg har. Ser at jeg har begge deler. Inkludert et par nær 20 år gamle sko med PU-mellomsåle som viser tegn på hydrolyse, men de har bare vært brukt til småturer de side årene, heldigvis. Og at det faktiske bruksmønsteret passer med det jeg har beskrevet over, selv om det har vært tilfeldig. Jeg kommer fortsatt til å kjøpe sko med PU-mellomsåler. Men nå vil det være et bevist valg. For min hovedbruk til dagsturer i nærområdet så er det ingen tvil om at det er det riktige valget for meg, med tanke på holdbarheten på støtdempingen i forhold til bruksslitasje på skoene.

Noen nettsider for mer informasjon:

 

 

Gode tanker og funderinger.

Ser at du har lest mye av det samme stoffet som meg.
Har tenkt det samme som deg vedrørende datostempling. Før jeg leste meg opp på temaet ville jeg ikke betenkt meg på å kjøpe fjellsko fra en kvalitetsprodusent om de så hadde ligget i eska si i ti år og skikkelig lagret. Kunne fort ha blitt såleløs i løpet av et par kilometer.

Forøvrig så tror jeg at  de gamle og anerkjente produsentene av fjellsko må tenke nytt vedrørende materialvalg og konstruksjon. Sko kan definitivt være kritisk utstyr langt inn i fjellheimen. Ikke så ille hvis såla detter av fritidsskoa på vei til McDonalds. 

For min del ville jeg heller ha ofra noe støtdemping på fjellskoa og heller ha hatt en utskiftbar innersåleløsning med støtdemping, hvis jeg slapp å risikere å bli såleløs langt til fjells. Jeg ser ikke støtdemping som like kritisk på en fjellsko for gåing i terreng, som på for eksempel en joggesko til bruk til løping.

Husker at jeg hadde noen gamle fjellsko for mange år siden. De hadde jeg til jeg slet hull i gummien under sålen og så innholdet. "Støtdempingen" på de var noe som ligna på ei sponplate. Brukte billige filtsåler i dem, kan ikke huske at jeg var noe plaga med beina selv på langturer med tung sekk. Dette var nord i finnmark med steinrøyser så det holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er da altid noe at noen av de seriøse skofabrikanter nå har lagt info ut om hydrolysen av PU mellomsåler. Så var det ikke før. Men støvler tradisjonelt beksømsydd med kraftig lær binnsåle kan forsåles mange ganger med en ytre (Vibram) slitesåle - så mye at selve lærstøvlen rekker å bli utslitt - hvilket vel er beste miljømessige løsning. 

Fx Meindl Perfekt  https://meindl.de/product/super-perfekt-en/?lang=en , men også andre: https://andrewshoes.com/en/portfolio_category/classic-en/. På de siste ser det ut til at det er noe støtdempende mellomlag, men dette kan formentlig fjernes fra bindsålen ved reperasjon av en flink skomaker, hvis man da kan finne en sådan!

Jeg hadde en årrekke en italiensk Meindl perfekt klone: Veldig bra, da det var gått inn, men ganske tunge!

Støtdemping er oppskrydd! 😜 Man kan jo bruke en bra støtdempende innleggsåle som så byttes annethvert år!

Elgen

Endret av elgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (18 minutter siden):

Hei

Det er da altid noe at noen av de seriøse skofabrikanter nå har lagt info ut om hydrolysen av PU mellomsåler. Så var det ikke før. Men støvler tradisjonelt beksømsydd med kraftig lær binnsåle kan forsåles mange ganger med en ytre (Vibram) slitesåle - så mye at selve lærstøvlen rekker å bli utslitt - hvilket vel er beste miljømessige løsning. 

Fx Meindl Perfekt  https://meindl.de/product/super-perfekt-en/?lang=en , men også andre: https://andrewshoes.com/en/portfolio_category/classic-en/. På de siste ser det ut til at det er noe støtdempende mellomlag, men dette kan formentlig fjernes fra bindsålen ved reperasjon av en flink skomaker, hvis man da kan finne en sådan!

Jeg hadde en årrekke en italiensk Meindl perfekt klone: Veldig bra, da det var gått inn, men ganske tunge!

Elgen

Ja, som du sier. det da noe at de faktisk opplyser. De er ikke mye ivrige på å opplyse om at skoene deres ligger og blir smått om senn ødelagt i eska selv om de ikke har gått en meter riktignok.

Se der ja! Skal definitivt sjekke ut den Meindl modellen du linker til. Sendte dem forresten en epost tidligere i dag og spurte om hydrolysesikre modeller og om de hadde planer om å byttte ut det selvødeleggende polyuertanlaget de har i flere andre av bootsa sine. Har aldri eid Meindl selv, men lånte et meget godt brukt par på en jakttur for mange år siden. De hadde gått noen tusen km på føttene til eieren i løpet av 7-8 år. Var fantastisk gode på foten min. Fikk kvalitetsfølelse.


Av Lundhags, Asolo og Alfa som fikk tilsvarende epost så er jeg foreløpig i dialog med Asolo, og det høres ut som om problemet er en diskusjon hos dem også.
Ser ikke bort i fra at jeg ikke får noe svar fra de to resterende.  Det er jo forståelig hvis svaret skulle være  at "Alle modellene våre har selvødeleggende mellomsåler som brytes ned fra produksjonsdato, samme om de brukes eller ikke". Da er kanskje det enkleste å ikke svare i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Hei

Det er da altid noe at noen av de seriøse skofabrikanter nå har lagt info ut om hydrolysen av PU mellomsåler. Så var det ikke før. Men støvler tradisjonelt beksømsydd med kraftig lær binnsåle kan forsåles mange ganger med en ytre (Vibram) slitesåle - så mye at selve lærstøvlen rekker å bli utslitt - hvilket vel er beste miljømessige løsning. 

Fx Meindl Perfekt  https://meindl.de/product/super-perfekt-en/?lang=en ,

Hehe. Da blir det et par Meindl Perfekt på meg. Har aldri kjøpt brukte fjellsko før, men det var et nesten ubrukt par på Finn til nesten tredjedels pris så det ble for fristende. Ser at det er slags sandwitch i hælen på begge perfekt modellene som jeg er litt skeptisk til. Finner imidlertid null om såledelaminering på nett + mange anmeldelser fra folk som har hatt slike i maaange år. Skulle den klossen mot formodning forvitre så kommer man jo faktisk til den for nødreparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (3 timer siden):

Alfa har jo denne livstids skoen, men den må jo inn til service hvert 5år eller noe slikt. Er det pga ei innersåle som råttner?

Det er nok mye mulig at det kan være en av grunnene ja...  Ser mellomsålen som er integrert mellom sko og såle på på bildet som jeg har snappa fra videoen deres (pila). Den er integrert i skoa slik som den er på nesten alle fjellsko.
Alfa skriver selv på sidene sine at mellomsålen er i PU (Polyuertane) som før eller senere vil gå i oppløsning. I og med at dette skjer innenifra kan kunden være lykkelig uvitende helt til selve gummisålen plutselig faller av. Hvis de rutinemessig bytter denne hvert 5 år vil det være mindre mulighet for at dette skjer.
Skal maile dem og spørre jeg :-)
 

Fra sidene til Alfa :
OM IMPACT A/P/S GTX M

Impact A/P/S GTX er designet for å vare lenge, ved å bli tatt vare på og reparert. Skoen kommer med et førsteklasses, tysk fullnarvet lær med vokset overflate og har den komfortable ALFA-lesten for høy komfort hele veien. Læret er fullt sporbart. Vanntetthet og pusteevne sikres av den utskiftbare GORE-TEX membranen. Gummikalosjeringen tilfører beskyttelse, mens PU mellomsålen sikrer stabilitet og Vibram® Grip AMG yttersålen sikrer godt grep.

Edit :
Fant prislisten på sidene til Alfa.
Prisen på å bytte såle/mellomsåle er 1200+200 i porto.


Tillegg :
Da har jeg sendt mail til Alfa. Om jeg får svar vil jo vise seg :

 

Sitat

Hei!

 

Har akkurat lest om Impact modellene som betegnes som «sko for livet».
Jeg er opptatt av at ting skal vare, og føler at dette er en interessant kandidat for kjøp av nye fjellstøvler.

Er imidlertid overrasket over at dere har valgt å bruke en mellomsåle av PU (polyuertane).
Dette er jo som kjent et materiale som brytes ned av seg selv innenifra og ut gjennom hydrolyse, og prosessen skjer selv om nye sko med dette materialet ligger ubrukt i eska si.

 

Resultatet når prosessen er kommet langt er at gummisålene faller av. Kunden kan da oppleve at sko som ser bortimot nye ut fra utsiden plutselig mister sålene langt inne på fjellet. Dette har både jeg og kona opplevd. Konas sko var noen år gamle men nesten ikke brukt.

 

Mye om dette problemet finner man ved å google «shoe hydrolysis».

 

Spørsmålet mitt er derfor om mellomsålen på Impact modellen er en spesiell ny type PU som ikke er utsatt for hydrolyse, og/eller om Alfa har rutinemessige bytter av mellomsålen for de som kjøper denne modellen (pris for bytte?) for å forhindre spontan gummisåleløsning.

Alfa.jpg

Endret av Beron
tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar i dag fra produsenten av R MAT, et rimelig nytt materiale som bla er brukt i mine Hoka one one sky Kaha (om de har brukt selvoppløsende PU i tillegg vet jeg ikke).
I følge R MAT produsenten vet ikke engang mange av de store skofabrikantene om de bruker den mer hydrolysesikre versjonen av PU i skoene sine eller ikke.
God forklaring på de forskjellige materialtypene også.

Sitat

Thanks for the reach out Bjorn

 

The simple answer is RMat is a rubber/EVA material so there is not Hydrolysis issues.

 

ON your PU midsoles boots there is 2 kinds of Polyurethane  (not Polyester Polyurethane) - ether base or ester based.  Tragically most boot brands are clueless of which was used on their products.  The Ether base is much easier to control in production but yes it is susceptible to Hydrolysis… the Ester base is trickery in production but does not have Hydrolysis issues.  

 

The Benefit of PU midsoles is they keep their cushion qualities longer and are resistant to heat (like near a roaring fire).  EVA is lighter and more cushy but it does break down over time and does not like heat (near a roaring fire). 

 

R Mat is unique because its cushioning quality is much more durable than Standard EVA

 

 

I could go on but I hope that answers your questions.

 

Endret av Beron
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå også fått svar fra Lundhags, det var egentlig hyggelig forholdsvis hyggelig lesning :

Sitat

Hej

Lundhags började med PU i vissa modeller 2018, fram till dess har vi bara haft mellansulor i EVA. I stort kan vi säga att EVA är något lättare men över tid kommer det att komprimeras och dämningen i sulorna försämras. Detta har inte varit något större problem på våra vandringskängor även om det synligen märks mer på tyngre användare i större storlekar.

PU använder vi i en del av de nyare modellerna och då främst i klacken, PU behåller sina dämpande egenskaper över tid, men precis som du läst dig till pågår en nedbrytande process.

Enligt vår leverantör finns det , precis som med mycket annat, olika kvalité på PU och det finns även faktorer som påverkar denna process till det sämre. I vårt klimat och med den leverantör vi haft i många år är jag inte så orolig och till dagens datum har vi inte haft något liknande fall.

 

Om du inte vill ha PU i mellansulorna skulle jag rekommendera följande modeller:

Professional II High

Vandra II

Forest II

Park

Bjerg

Strei

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (15 timer siden):

Stilig at du får svar fra leverandørene, og veldig hyggelig at du deler med oss. Det er jo rene materiallæretimen dette her. (Artig for en ingeniør i alle fall.)

Takk! 
Er jo et rimelig sært emne dette prosjektet mitt, men jeg har litt moro av det. Skjønner at det ikke er alle sin "kopp med te" å lese om slikt.

Har fått svar fra flere andre leverandører også, men flere av dem er rene bla bla svar fra folk i kundeservice som ikke har begrep om hvilken type PU som er brukt i skoene og er lite interessant å legge ut her. Jeg har presset en del av disse på å videresende epostene mine til noen som faktisk har kompetanse på å svare på det jeg spør om. Kommer det noe interessant så skal jeg legge det ut.

Må si at jeg fikk sansen for Lundhags. Der tok faktisk sjefen sjøl for fottøy seg bryet med å svare ut, og jeg har fremdeles en løpende dialog. Han listet også opp sikre modeller i deres sortiment. (lengre opp i tråden).

Så nå at Alfa også var en av de som fikk epost fra meg for noen dager siden, og i tillegg en i går.
Det er vel den eneste fabrikanten jeg ikke har hørt et pip fra.  Ikke spesielt positivt for deres vedkommende heller at folk her i tråden har opplevd at sålene faller av ubrukte militærstøvler etter noen kilometer pga at støvlene er gamle.

Det kan nok hende at en person er i ferd med å forfatte en epost til forsvaret der han forklarer problemet med PU aldersrelatert nedbrytning i detalj og anbefaler forsvaret å bruke et knippe rekrutter som testpiloter på gamle militærstøvler fra beredskapslager for å sjekke ut om sålene løsner i løpet av kort tid 😉

Endret av Beron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig også mange vernesko som har samme såle. De får jo såpass mye juling at de oftest kasseres lenge før "utløpsdato", men jeg hadde et par stående på kontoret til plutselige turer ut i felt. Disse var blitt noen år, og en dag jeg måtte ta en liten tur løsnet sålen på den ene skoen helt plutselig. Da jeg sjekket den andre kunne jeg løsne den sålen med fingrene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (22 timer siden):

Har fått svar fra flere andre leverandører også, men flere av dem er rene bla bla svar fra folk i kundeservice som ikke har begrep om hvilken type PU som er brukt i skoene og er lite interessant å legge ut her. Jeg har presset en del av disse på å videresende epostene mine til noen som faktisk har kompetanse på å svare på det jeg spør om.  

Uff, jeg HATER sånne svar når jeg spør et teknisk spørsmål. De verste er de fra PR avdelingen av typen "Vi i xxxx leverer kvalitet og ønsker å yte god service. Hvis du ønsker å reklamere, vennligst kontakt/benytt..."  😑

Spurte Kovea hvorfor glødenettet i Moonwalker var tatt bort. Fikk essensielt "vet ikke, gidder ikke finne ut" tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Det er forøvrig også mange vernesko som har samme såle. De får jo såpass mye juling at de oftest kasseres lenge før "utløpsdato", men jeg hadde et par stående på kontoret til plutselige turer ut i felt. Disse var blitt noen år, og en dag jeg måtte ta en liten tur løsnet sålen på den ene skoen helt plutselig. Da jeg sjekket den andre kunne jeg løsne den sålen med fingrene.. 

Antar at hvis du ser under der sålen har løsnet så vil du se et svart materiale som du kan pirke løs med fingrene. Dette er PU (Polyuretan) som er gått i oppløsning av seg selv pga alder i en prosess som kalles hydrolyse. 

Driver fremdeles og leser meg opp på emnet. 

Paradokset er at det finnes PU som ikke har problemet. 

I verneskoa dine og i mange mange fjellsko er det Ether base PU. Dette er "tidsinnstilt". 

Ester base PU som utmerket godt kan brukes i  steden for, har ikke dette problemet. Det er imidlertid litt mer plundrete å bruke i produksjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (1 time siden):

Det er imidlertid litt mer plundrete å bruke i produksjon.

Og der har du vel mest sannsynlig grunnen. mer plunder er høyere kostnad.

Det trenger heller ikke å være så stor forskjell i kroner og ører, men ser en økonom ei krone å spare så er det ei krone tjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (På 1.9.2020 den 15.57):

Hehe. Da blir det et par Meindl Perfekt på meg. Har aldri kjøpt brukte fjellsko før, men det var et nesten ubrukt par på Finn til nesten tredjedels pris så det ble for fristende. Ser at det er slags sandwitch i hælen på begge perfekt modellene som jeg er litt skeptisk til. Finner imidlertid null om såledelaminering på nett + mange anmeldelser fra folk som har hatt slike i maaange år. Skulle den klossen mot formodning forvitre så kommer man jo faktisk til den for nødreparasjon.

Så håper jeg, at du blir fonøyd - også med passformen. Da jeg nå nevnte de. Kan hende, at de må gås litt inn til en "annen" fot. Mine italienske Perfekt kloner hadde en rød støtdemper kloss under helen som var en særlig Vibram konfigurasjon, som jeg så ikke husker navnet på - heller ikke på støvlemerket. Dette var det aldri noe problem med. Da støvlen er beksømsydd vil jeg stadig tro at en ordentlig flink fag-skomaker kan bytte alt - evt få det ordnet hos Meindl i Tyskland. De holder til ved Berchtesgarten/Garmisch Partenkirchen  i Bayern helt ved grensen til Østerrike, hvis du kommer innenom der. Mye fjell der!😉  

Altså mer Esther base PU til fjelvandrere!! Positivt at noen fabrikanter har svart deg utdypende, men Lundhaugs (og JørnKängan) er vel seriøse handskomakeere. Men alle fabrikanterne får vel levert såler fra gummi fabrikanter - størst vel Vibram. Jeg forsøkte å se litt på hjemmesiden til Vibram og en del info om blandinger men kun for slitesålen, men jeg fant ikke noe for de dempende mellomsåler. 

Du kan jo nerde videre og opplyse om resultatene, når de er passe utdypende. PR avdelinge vil neppe  svare at de bare fremstiller selvdestruerende støvler!

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Så håper jeg, at du blir fonøyd - også med passformen. Da jeg nå nevnte de. Kan hende, at de må gås litt inn til en "annen" fot. Mine italienske Perfekt kloner hadde en rød støtdemper kloss under helen som var en særlig Vibram konfigurasjon, som jeg så ikke husker navnet på - heller ikke på støvlemerket. Dette var det aldri noe problem med. Da støvlen er beksømsydd vil jeg stadig tro at en ordentlig flink fag-skomaker kan bytte alt - evt få det ordnet hos Meindl i Tyskland. De holder til ved Berchtesgarten/Garmisch Partenkirchen  i Bayern helt ved grensen til Østerrike, hvis du kommer innenom der. Mye fjell der!😉  

Altså mer Esther base PU til fjelvandrere!! Positivt at noen fabrikanter har svart deg utdypende, men Lundhaugs (og JørnKängan) er vel seriøse handskomakeere. Men alle fabrikanterne får vel levert såler fra gummi fabrikanter - størst vel Vibram. Jeg forsøkte å se litt på hjemmesiden til Vibram og en del info om blandinger men kun for slitesålen, men jeg fant ikke noe for de dempende mellomsåler. 

Du kan jo nerde videre og opplyse om resultatene, når de er passe utdypende. PR avdelinge vil neppe  svare at de bare fremstiller selvdestruerende støvler!

Elgen

 

Da har Meindl Perfekt støvlene ankommet. Må si at de ga et meget tillitsvekkende inntrykk. Skikkelig old school retro design. Når jeg gløtter ned på føttene mine er det nesten som jeg ser meg selv stående med dem på beina på toppen av en fjelltopp i alpene,  lykkelig jodlende i lederhosen og med tyrolerhatt m/fjær på hodet.  


Virker så absolutt som kvalitet laget for å vare. Tykt lær i ett stykke, hele støvelen er foret innvendig med glatt mykt skinn. Ingen PU mellomsåle som forvitrer. Uansett ville ikke vibramene ha falt av. Er i så tilfelle rimelig mange sting som må ryke iom at de har sydd dem godt og grundig fast. Sitter med de på føttene innendørs nå. Størrelsen er ihvertfall riktig. De kjennes bra og behagelige, men som du sier må jeg sikkert gå dem inn. Leste en del om det på nett for modellen. Får bruke dem som dagligsko en periode før de får seg en skikkelig fjelltur, så får det bare være at jeg føler at jeg får en viss hipsterlook med dem på beina i lavlandet.

Tror egentlig ikke det er Vibram som lager de mellomsålene, uten at jeg er sikker på det.
Hehe, nei, ikke rart om det blir stille fra fabrikanter som lager selvdestruerende sko.

Vedrørende Meindl så fikk jeg faktisk  et utdypende svar fra sjefen for produksjon i dag. Sendte imidlertid dette videre til en amerikaner jeg har kommet i kontakt med som har høy kompetanse innenfor PU og skomaterialer  (jobber innenfor utvikling) for fact check. Meindl har jo også mange støvler med PU mellomsåle, men ikke mine 😄

Dessverre har Meindl også støvler som går i oppløsning. Så ihvertfall et bilde av en havarert Meindl Island Pro modell der det var åpenbart at mellomsålen hadde gått i oppløsning med løsning av Vibramen som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"JodleBeron" 😄

En periode var disse superhipster cafe-mote. Forstå hvem som kan? Ganske tunge på diskoteket! Tråkk ikke på damene!

Meindl er foret med det fineste hanskeskinn. Beksømsyningen går nok ikke ned gjennom Vibram yttersålen som tross alt nok er limt på. Syningen holder binnsålen som yttersålen er limt på. Skinnet er silikongarvet og du kan få noe Meindl spesial olje til dette. Muligens vil du oppleve litt vannsig i de 178 syhuller langs kanten, men dett kan blokkeres med litt voks/olje. 

Trist å høre at et par Island pro er døde av PU oppløsning. Disse har jeg nå - og de har holdt en del år og er lette og vanntette! Jeg har inntrykk av at Vibram produserer ytre slitesåle og PU-mellomsålen som en sandwich støvlefabrikanten så limer på lærproduktet, Men jeg kan ta feil!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

"JodleBeron" 😄

En periode var disse superhipster cafe-mote. Forstå hvem som kan? Ganske tunge på diskoteket! Tråkk ikke på damene!

Meindl er foret med det fineste hanskeskinn. Beksømsyningen går nok ikke ned gjennom Vibram yttersålen som tross alt nok er limt på. Syningen holder binnsålen som yttersålen er limt på. Skinnet er silikongarvet og du kan få noe Meindl spesial olje til dette. Muligens vil du oppleve litt vannsig i de 178 syhuller langs kanten, men dett kan blokkeres med litt voks/olje. 

Trist å høre at et par Island pro er døde av PU oppløsning. Disse har jeg nå - og de har holdt en del år og er lette og vanntette! Jeg har inntrykk av at Vibram produserer ytre slitesåle og PU-mellomsålen som en sandwich støvlefabrikanten så limer på lærproduktet, Men jeg kan ta feil!

Elgen

Hehe. Tråkker man noen på tærne med de der så blir det nok knaselyder.
Tunge som f.. er de ja, kan sikkert slå ihjel folk med en av dem, uten at jeg har planer om å gripe til vold.  Har faktisk begynt å bli glade i dem allerede. Det uten å ha gått en meter til fjells med dem. Vet du hvordan man best bevarer hanskeskinnet inni? Bør dette smøres med noe også?

Silikongarvet ja. Hm. Trodde egentlig at silikon og lær ikke var noen superkombo uten å være noen ekspert på temaet. Jeg kjøpte en bivoksbasert voks som jeg fikk anbefalt og  hadde tenkt til formålet. Noe i samme gata som Sno Seal som amerikanerne er så glade i, men den er kanskje ikke egnet?

Føler meg ikke så veldig smart. Hadde vibramsålen vært gjennomsydd så hadde det selvfølgelig vært sting på undersida også, noe som neppe hadde vært det lurerste...


Jaja. Vibramsålen sitter ihvertfall ikke fast i PU som potensielt kan bli en deig som er umulig å lime noe på. Er man virkelig paranoid for såleløsning så er det faktisk mulig å ha med en liten tube sålelim i sekken. Har ihvertfall ikke funnet nevn noen plass problemer med at såler løsner på Meindl Perfekt.

Leste om en kar som hadde rene kjærlighetsforholdet til sine. Skulle ikke undre meg om de ble med under dyna når han la seg. Han påstod at han hadde hatt de i over 20 år. Brukte dem som dagligsko mer enn halve året + på fjellturer. Vibramsålen ble byttet innimellom pga at de ble slitte under, og antar at han smurte og degget med dem støtt, men var fullt funksjonelle enda.

Hm. Spørs om jeg må dra Vibram også med i korstoget mitt og sende dem en mail også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona opplevde det med Crispi Besseggen ifjor i Lofoten. Heldigvis fikk vi knytt den fast og kom til bilen. Skoa var sikkert 8-10 år gamle, men så ut som nye.

Skomakeren sa han hadde sett mange sånne og det var bare å glemme å lime eller fikse de. Han mumlet noe om elendig mellomsåle men skjønte ikke greia før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.