Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste gassbrenner for matlaging/steking (vid brenner)


Thomas E

Anbefalte innlegg

Vektkrav: Ikke så viktig da gassbrennere i denne kategorien ikke er så tunge, men rundt 200g er de jeg har sett på.
Budsjett: 1000,- til 1500,-

Bruksområdet er 3-sesongs-turer hvor det lages litt bedre mat, altså er det aller viktigste punktet jevn og bred spredning av varmen. Min forrige gassbrenner har tatt kvelden og jeg ser meg derfor om etter en som gir litt bedre spredning av varmen. Jeg tenker en ren gassbrenner med slange, da jeg allerede har en multifuel og en lett toppmontert brenner som dekker andre bruksområder.

De jeg har sett på så langt:

MSR WindPro II: Ser ut som en som sprer varmen greit, men har ikke sett noen tester av dette. Liker at man kan bruke gassen opp-ned.

Kovea Dual Flame: Ser veldig spennende ut, da den har "dual flame", altså flamme som spres utover og innover. Pluss for Piezo-tenner. Er dog vanskeligere å få tak i ser det ut som.

Har jeg andre gode alternativ? Evt. noen som har erfaring med disse, spesielt sistnevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv Optimus Vega. Og beregnet for gassboks opp ned. Den har ikke fullt så høy max effekt som de kraftigste gassbrennere. Lav profil og den står støtt. Kan spre lit lite hvis du har store panner. 
En kompis har Primus Easyfuel, den er litt kraftigere på max. God brenner men den er litt tyngre enn du ønsker da.
Så finnes det en Firemaple brenner som selges hos larsmonsen, biltema, eagle m.fl. Er vel billigst på biltema. en god og billig brenner men den har ingen løsning for gass opp ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (3 minutter siden):

Så finnes det en Firemaple brenner som selges hos larsmonsen, biltema, eagle m.fl.

Takk for de andre alternativene. Easyfuel så bra ut, litt tung, men det er ikke så veldig viktig. FMS var den jeg hadde som tok kvelden og som jeg prøver å finne en bedre arvtaker til. Å lage pannekaker på den er en prøvelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thomas E said:

Kovea Dual Flame: Ser veldig spennende ut, da den har "dual flame", altså flamme som spres utover og innover. Pluss for Piezo-tenner. Er dog vanskeligere å få tak i ser det ut som.

 

Den har jeg ikke sett før, ser spennende ut for de som vil kokkelere på tur. Jevneste flammespredningen jeg har sett. Det ligger noen (dårlige) videoer på youtube som viser den i bruk. Men den er mindre egnet når det er skikkelig kaldt siden den ikke har mulighet for boks opp-ned. Den er å få tak i på ebay for 154 dollar med frakt og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus har en som heter gravity, men har også hørt mye bra om easyfuel og MSR Windpro. Hadde forresten en slik Eagle/FireMaple sak, og min tok også kvelden. Bruker inntil videre multifuelen, men skal jeg kjøpe ny blir det en av de to sistnevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (25 minutter siden):

Men den er mindre egnet når det er skikkelig kaldt siden den ikke har mulighet for boks opp-ned.

Jeg er ikke så fryktelig lei meg for det egentlig, da jeg har bensinbrenner, men det hadde jo vært kjekt om den hadde den muligheten også.

Bjørn J skrev (27 minutter siden):

Den har jeg ikke sett før

Ikke jeg heller. Jeg har det med å kjøpe ukjente, nisjeprodukter, da jeg ofte vet nøyaktig hva jeg vil ha. Kanskje det blir en slik en. Problemet er at den får full score på mitt viktigste punkts (varmespredning), men mangler opp-ned-mulighet og piezo-tenner. De to siste er egentlig ikke så viktige, men "kjekt å ha" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Thomas E said:

 Jeg har det med å kjøpe ukjente, nisjeprodukter, da jeg ofte vet nøyaktig hva jeg vil ha. Kanskje det blir en slik en. Problemet er at den får full score på mitt viktigste punkts (varmespredning), men mangler opp-ned-mulighet og piezo-tenner. De to siste er egentlig ikke så viktige, men "kjekt å ha" :)

Men da er det jo opplagt. Siden sannsynligvis ingen her har prøvd den, får du heder og ære av å være den første :-) . Så skriver du en grundig testrapport etterpå. Kjøp! Kjøp! Kjøp!

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde windpro II men bytta til Primus  easyfuel. angrer ikke! Windpro er laget for å kunne snu boksen opp ned, men kun med vanlig 230g gassboks ifølge manualen, og det synes jeg stemmer godt. Slangen er også litt i det korteste laget om man bruker 450g gassbokser. Min windpro veltet en gang når jeg brukte større boks. Jeg fant ut at easyfuel hadde alle samme kvalifikasjoner, men lengre slange som gjorde bruk av 450g gassboks mulig. I tillegg er den stødigere. 

Har ikke merka forskjell på hverken "simmerkontroll" eller på flammebildet på easyfuel og har stekt maaaange pannekaker. 

Endret av Navigatøren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, TheSleepwalker said:

Er ikke Trangia med gassbrenner sjefen om du vil kokkelere litt da? 

Ja, og enda bedre med en Primus Easyfuel som brenner i en Trangia vindskjerm. Det er "ja takk, begge deler", for man kan ta med bare Easyfuelen hvis man ikke har behov for skjermen.

 

s_1407_6631.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (50 minutter siden):

Ja, og enda bedre med en Primus Easyfuel som brenner i en Trangia vindskjerm. Det er "ja takk, begge deler", for man kan ta med bare Easyfuelen hvis man ikke har behov for skjermen.

 

s_1407_6631.jpg

Brennerhodet, forvarmingsrør og ventil på Easyfuel er identisk med min Trangia-brenner så langt jeg kan se. Er det ikke samme brenner? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Ja, og enda bedre med en Primus Easyfuel som brenner i en Trangia vindskjerm. Det er "ja takk, begge deler", for man kan ta med bare Easyfuelen hvis man ikke har behov for skjermen.

 

s_1407_6631.jpg

Du tenner den før du setter på skjermen, regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, TheSleepwalker said:

Brennerhodet, forvarmingsrør og ventil på Easyfuel er identisk med min Trangia-brenner så langt jeg kan se. Er det ikke samme brenner? 

 

De ligner i hvert fall. Jeg hadde en Trangia-brenner tidligere, men den oppførte seg annerledes, og var vanskelig å stille lavt nok til småkoking. Det kan ha vært feil med den, selvsagt, men Easyfuelen er mye lettere å justere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (58 minutter siden):

Brennerhodet, forvarmingsrør og ventil på Easyfuel er identisk med min Trangia-brenner så langt jeg kan se. Er det ikke samme brenner? 

 

I alle fall tilsynelatande identisk, og det meste er nok det same. Men i følge bruksanvisningane har Trangia-brennaren 0,37mm dyse, Easyfuel har 0,40mm dyse. Dette gjer at Trangia-brennaren har effekt på 2,13kW ved 1bar gasstrykk, Easyfuel har effekt på 2,5kW ved 1bar gasstrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste for å kunne "Simmer" uansett brenner er god vindskjerming.

Hadde tenkt å kjøpe en MSR Windpro når forrige Optimus Vega’en tok kvelden, spesielt mtp på flammespredning og bedre reguleringsmulighet (siste iflg ymse kilder på nettet) men klinte til med en ny Vega da det er en herlig liten sak som jeg har vært, og er fornøyd med.

Ved bruk av gassboksen rett vei, så kan man regulere flammen veldig liten, men den er ømfintelige for vind. 
Om man prøver det samme med boksen oppned, må man belage seg på å bruke noe tid for å regulere litt opp og ned. (Reguleringen er på boksen, så slangen fylles med væske/kondensat) Synes også den blir enda mere ømfintlig for vind når boksen er oppned. 

Har ikke stekt pannekaker fra røre, men har varmet ferdige pannekaker uten problem, og tror det skal gå helt fint å steke fra røre.

Suppekoking går også fint, brenner kjelen mindre på tur enn hjemme på komfyren 😂

Det merkes spesielt ved steking av fisk på en 28 cm panne at det er mindre varme ute i periferien, men ikke værre enn at man bytter plasseringen på filéne på slutten for å få den siste gyldne overflaten.


2,5’ish kg ørretfilet stekt på Vega’n

DC00AEFA-5226-44D6-AAC1-EC69C3FB3AC8.thumb.jpeg.f5e04c5b9942f4361048ffe49d786c34.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (24 minutter siden):

De ligner i hvert fall. Jeg hadde en Trangia-brenner tidligere, men den oppførte seg annerledes, og var vanskelig å stille lavt nok til småkoking. Det kan ha vært feil med den, selvsagt, men Easyfuelen er mye lettere å justere ned.

Ja, man må være forsiktig i det lavere registeret med Trangia sin. Men flott, da jeg et godt argument for hvorfor vi trenger en brenner til 🔥 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte med meg en billig Eagle brenner når de hadde den på tilbud på sport1 for en måneds tid siden mest bare på impuls. 
Har bare brukt den på en tur så kan ikke si noe om holdbarhet og slikt. Snedig konstruksjon da og kan legges bra sammen i forhold til størrelsen. Fikk greit plass til den og en liten gassboks oppi trangia kaffekjelen med rom til overs.
Fungerte bra til koking og steking på turen med bra varmespredning. Jetboilen som var med på turen før er riktignok en grei sak til koking av vann, men lite egnet til koking og steking med grytestativet som jeg har som tilleggsutstyr. Den intense hotspoten midt i panna/gryta gjør den næmest ubrukelig pga fastbrenning og  elendig varmespredning.

Edit. 
Også godt tenkt konstruksjon med at piezo tenneren er beskyttet når den er lagt sammen og ikke blir lett ødelagt. Det gjelder ikke jetboil. Snakker av erfaring... Fyrstikker er selvsagt obligatorisk å ha med uansett.

Her er samme. Sport1 hadde (har?) den til 299,-
https://www.hektapatur.no/utstyr/turkjokken/gass-brennere/eagle-brenner-m-slange-og-piezo?gclid=CjwKCAjw4rf6BRAvEiwAn2Q76gpWz0QzjdYc2bJYLlEt68w59G_fHW3Cw8HURtcac-bOrW4rqoF4LRoClIcQAvD_BwE

Endret av Beron
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rino Holt Larsen said:

@Bjørn J Liker ideen med Trangia-vindskjerm til gassbrenner med benstøtte. Hvilken Trangia-størrelse (25 eller 27) er det på bildet du la ved?

Det er den største. Ja, jeg synes det fungerer supert. Stekepanna går på toppen av vindskjermen, så det blir svært jevn varmefordeling. Ulempen er at skjermen ikke er sammenleggbar, men den er ganske grei å pakke likevel. Og den veier ikke mye. Og i motsetning til Trangia sin brenner kan jeg ta med bare brenneren hvis jeg ikke ser behov for skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.