Gå til innhold
  • Bli medlem

Stekepanne


Salaren

Anbefalte innlegg

Hei. Intet er vel bedre enn å steke fisk på gode tunge malmpanner og bruker jo slike konsekvent på komfyren hjemme samt på bål og gass når man ikke skal bære så langt. Men så var det jo det med å ha noe som ikke veier så mye i sekken når man drar på lengre turer. Jeg er møkklei slike tefonpanner som selges i hopetall fordi teflonen skades om man er uoppmerksom et øyeblikk om varmen er sterk. Og det skjer ivertfall ofte for meg. Så jeg søker ei grei turpanne til å ha i ryggsekken som både kan fungere på bål samt på gassbrenner eller rødspritbrenner/stormkjøkken. Jeg leser om slike keramiske turpanner som er kommet på markedet nå og ser f.eks Primus Litech som et mulig alternativ. Er det noen her som har denne panna og kan gi en tilbakemeldig, alternativt andre produkter i samme leia..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en kunnskapsløs lettpåvirkelig jækel som nylig har binget meg igjennom et hopetall youtube videoer fra Firebox kanalen. Vedkommende "kanalvert" gjør jo knapt noe annet enn å steike fisk på bål eller spritbrenner, og har "utviklet" ett pannesett jeg synes ser interessant ut (derav beskrivelsen lettpåvirkelig) 

Jeg har ikke peiling (derav beskrivelsen kunnskapsløs) om dette faktisk er gode greier, men et kokesett selges iallefall på Bikeshop, og jeg ville bare nevne det: https://bikeshop.no/firebox-stove/firebox003/firebox-ultra-cook-kit-anodisert-aluminium-8-540g

Litt for å komme med et forslag, men også som en mindre diskre måte for å fiske (pun probably intended) etter tilbakemeldinger i en annen persons tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke peiling (derav beskrivelsen kunnskapsløs) om dette faktisk er gode greier, men et kokesett selges iallefall på Bikeshop, og jeg ville bare nevne det: https://bikeshop.no/firebox-stove/firebox003/firebox-ultra-cook-kit-anodisert-aluminium-8-540g

Hei,

har stekepanne fra Firebox (kjøpt direkte fra FB) og den er bra. Men den må brukes en stund før den virkelig blir "non stick". Så langt virker det Al oksid laget mye sterkere enn belegget på tradisjonelle teflon panner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt flere panner gjennom årene. 
Eagle sin 24cm, den er uten teflon. God stålpanne, tynt gods så bunn bli litt bulkete ganske fort men det går på utseende. Leder varm veldig godt så ikke dra primus på fullt da svir du mat med en gang.

Trangia Gourmet. Dette er alupanne med teflon. Brukt min mest på brenner men også en del på bål. Bunn har blitt litt ujevn med årene. Men belegg er helt enda selv om den er fra 2003-2004. 
Jeg har og kjøpt meg den lille grillrista til Monsen i titan. Ganske liten sak men helt grei å grille f.eks fisk på over bål. Også fin å bruke over bl å sette panne på for å slippe ha den nedi bålet, da tar det ikke så lett fyr oppi panna hvis en bruker smør/olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresannn den Biltemapanna men ser den er i rustrfritt. Jeg har ingen erfaring med rustfrie panner, er de bra eller bedre enn malmpanner..? Får man brent inn olje i rustfrie panner slik som med malmpanner. Vil jo helst unngå at det man steker brenner seg fast..

 

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfritt er bra men det kommer an på overflatebehandlingen, en glattpolert panne slipper såklart lettere enn en upolert.

Varmefordeling har også mye å si, tynn rustfri panne har lettere for fastbrenning på varme punkter enn ei laminert rustfri panne med tykk kobber på utsida eller bare tykkere rustfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på Biltema pannen i dag, den er rustfri og i størrelseorden 1-2mm tykk. Det så ut som den var formpresset. Kanskje litt mer polert på innsiden enn utsiden, dog var det ikke "kasserolle finish" på den. Virket såpass solid at den var kraftig nok til å slå inn spiker med.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfrie panner selv polerte har jeg bare dårlige erfaringer med. Maten brenner seg fast. Og jo mer som brenner seg, jo værre blir det. Fungerer på en primus hvor man kan regulere varmen greit. Men på bål er det ubrukelig. Har heller ikke gode erfaringer med rustfritt og kobber. 
ja hvis man ikke kjøper tung tykk panne beregnet på hjemmekjøkkenet da

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rustfri pannene og kjelene jeg har hjemme fra IKEA fungerer da helt fint. Men de har vel ofte et aluminium innlegg bakt inn i bunnen for å fordele varmen tror jeg (rustfritt stål leder jo dårlig varme). Også er de jo blankpolerte da.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips, ja var selv nede og kikka på Biltemapanna. Fin utførelse, for all del men den ble ikke med hjem allikevel. Vurderer alikevel å handle meg en rett og slett bare for å teste ut og så kan man jo poste erfaringer, bilder etc, her på forumet. Får se, mulig høst/vinterprosjekt :-) Så da er man tilbake på sine allerede ervervede gode gamle velfungerende malmpanner da. Så får man heller tåle å bære ettpar drøye kilo mere på ryggen. For jeg veide akkurat ei 28cm Høyangpanne og ei anna panne som var ørlite mindre og de veide altså 2,55 og 2,96 kilo. Så på de lengre turene så blir neppe disse med på ryggen. Fant også denne her på Megaflis som veier 2,6kg, den virker ikke dum og er ganske lett i forhold til størrelsen igrunnen, gleder meg til å prøve den https://megaflis.no/senso-kitchen-stekepanne-28-cm-stopejern.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.