Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment Arete vs Frostline


Olamann

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en lett dunjakke til å ha i sekken på tur og begge disse jakkene er på salg hos Addnature til under 1489,-, noe som må være en god pris på en slik jakke. Ut i fra hva jeg leser lager ME klær og utstyr av god kvalitet. 

Jakkene er i det store og det hele identitiske med et par unntak, som muligens er viktige.

Arete har hydrofobisk dun og et ytterstoff som heter Helium 20D. Ytterstoffet skal være "eksepsjonelt lett og dunsikkert". Vekta på jakka i størrelse L er 380 gram.

Frostline er visstnok utviklet i Norge. Den har ikke hydrofobisk dun, men ytterstoffet heter Drilite Loft 20D, skal være helt vindtett og ha en vannsøyle på 1500mm. Vekta på Frostline er 350 gram i størrelse L.

Hva gir den største fordelen når en må velge? Vannresistent dun eller vannresistent ytterstoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs nok litt hvordan du tenker å bruke den. Hvis du tenker å ha den under skalljakken under pauser eller når du kommer fram til toppen/camp eller hva det måtte være, så vil jeg tro at det viktigste er at dunen er hydrofobisk, for da har du mest sannsynlig fuktighet fra ullbekledning på innsiden, og det vil da heller ikke være behov for vindtett ytterstoff siden du har skalljakken utenpå (alternativt kunne man vrengt Frostline-jakken for å få ytterstoffet inn mot svette underplagg). Hvis du tenker å bruke den som en erstatning til skalljakke så ville jeg sett fordel med et vindtett ytterstoff. Vanntett er det nok ikke, for ettersom det er en dunjakke så er det masse sømmer og de er ikke teipet, men Frostline holder nok været mer ute enn Arete. Arete vil derimot tørke raskere.

Jeg har selv ME Frostline og er superfornøyd med den. Jeg bruker den for det meste under skalljakken, men kun når jeg ikke er aktivitet for å unngå at det bygger seg opp fuktighet. Selv om dunet i en jakke er hydrofobisk så betyr det ikke at det tåler alt av vann. Blir dunjakken våt så mister den uansett mye av effekten, så det viktigste er å unngå at det blir vått. ME har skrevet en egen artikkel om dette som kan være verdt å lese: https://www.mountain-equipment.co.uk/blogs/guides/what-is-hydrophobic-down-why-we-don-t-use-it

Om et produkt ikke har hydrofobisk dun så kan man alltid vaske den med Nikwax eller lignende for å få tilsvarende egenskaper. Jeg har ikke følt behovet for det med min Frostline-jakke, men vil vurdere det når jeg skal vaske jakken.

Endret av KristianP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (1 time siden):

Det spørs nok litt hvordan du tenker å bruke den. Hvis du tenker å ha den under skalljakken under pauser eller når du kommer fram til toppen/camp eller hva det måtte være, så vil jeg tro at det viktigste er at dunen er hydrofobisk, for da har du mest sannsynlig fuktighet fra ullbekledning på innsiden, og det vil da heller ikke være behov for vindtett ytterstoff siden du har skalljakken utenpå (alternativt kunne man vrengt Frostline-jakken for å få ytterstoffet inn mot svette underplagg). Hvis du tenker å bruke den som en erstatning til skalljakke så ville jeg sett fordel med et vindtett ytterstoff. Vanntett er det nok ikke, for ettersom det er en dunjakke så er det masse sømmer og de er ikke teipet, men Frostline holder nok været mer ute enn Arete. Arete vil derimot tørke raskere.

Jeg har selv ME Frostline og er superfornøyd med den. Jeg bruker den for det meste under skalljakken, men kun når jeg ikke er aktivitet for å unngå at det bygger seg opp fuktighet. Selv om dunet i en jakke er hydrofobisk så betyr det ikke at det tåler alt av vann. Blir dunjakken våt så mister den uansett mye av effekten, så det viktigste er å unngå at det blir vått. ME har skrevet en egen artikkel om dette som kan være verdt å lese: https://www.mountain-equipment.co.uk/blogs/guides/what-is-hydrophobic-down-why-we-don-t-use-it

Om et produkt ikke har hydrofobisk dun så kan man alltid vaske den med Nikwax eller lignende for å få tilsvarende egenskaper. Jeg har ikke følt behovet for det med min Frostline-jakke, men vil vurdere det når jeg skal vaske jakken.

Takk for at du deler erfaringer og tips om artikkel! Det er nok den første bruken du skisserer som er mest aktuell for meg, altså ekstra varme i pauser og i camp. Blir fort varm bår jeg er i aktivitet, og derfor også svett, så da er høres det ut som jeg bør satse på Arete. Kult at du er fornøyd med jakka!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har værte fire dager i Jotunheimen/Breheimen og brukt Arete som pauseplagg på tur og loffejakke rundt hytta. Den leverer som forventa, varmer godt og er behagelig å ha, men har ikke blitt satt på de helt store fuktprøvene enda. Mye jakke for 1500 kroner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.