Gå til innhold
  • Bli medlem

Chevalier fjellsko som går i oppløsning (bilder)


Beron

Anbefalte innlegg

Vet at jeg har lest om problemet på andre sko tidligere, men nå har jeg opplevd det selv.
Var på fjelltur med telt med dama i oppdalsfjella nå i helga. Vi skulle gå med tung pakning, og overtalte henne derfor til å gå med chevalier fjellskoa hennes istedenfor de lave salmon gtx skoene som hun egentlig hadde tenkt å bruke.

Etter 5-6 kilometer løsna sålene på begge skoa mer eller mindre samtidig. Skoa har vel "gått" en 50-60km tidligere. Skinnet er uten slitasje, gtx membranen potta tett og gummisålene nærmest som nye.

Problemet ligger i det neoprenlignende materialet som ligger under gummisålen. Dette har gått totalt i oppløsning og har en slitestyrke på nivå med våt papp.
Greit nok at skoene er noen år, men er nærmest ikke brukt, og behandlet skikkelig.

Er det noen som har hatt suksess med å reklamere på slikt direkte til fabrikant? 

sko1.jpg

sko2.jpg

sko3.jpg

sko5.jpg

sko6.jpg

Endret av Beron
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg tatt saken videre til Chevalier, så vil det vise seg hvordan kundeservicen hos dem er. 
Ikke så veldig optimistisk egentlig.

Uansett,
Slik jeg har forstått det fra andre tråder,  gjelder problemet med at materialet mellom gummisåler og lest går i oppløsning over tid uavhengig av om skoene så blir brukt eller står i skoskap, flere skomerker.

Nesten så man skulle ha hatt en sticky tråd på fottøy med dette problemet slik at folk unngår å gå på tur med slike tidsinnstilte bomber på føttene. En sak er jo at man kan ha rimelig kontroll på når man selv har kjøpt skoene, verre kan det være å vite hvor lenge de har stått på butikken.

Må jo være uvanlig lite trivelig å stå med sko uten såler flere mil til fjells med tung pakning.

Endret av Beron
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du risikerer å få samme problem ved en tur på byen..

Jeg har sluttet å kjøpe Ecco sko av samme grunn etter å hatt flere par som gikk i oppløsning. Hjelper ikke å ha bunnsolid overdel når det er pill rottent i kjelleren.

Mellomsålene ble rett og slett til granulat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Du risikerer å få samme problem ved en tur på byen..

Jeg har sluttet å kjøpe Ecco sko av samme grunn etter å hatt flere par som gikk i oppløsning. Hjelper ikke å ha bunnsolid overdel når det er pill rottent i kjelleren.

Mellomsålene ble rett og slett til granulat.

Nøyaktig samme opplevelse med Chevalierskoa. Var så dum at jeg dro faenskapet i hus etter fjellturen. Små granulatbiter som en sti etter der jeg har bært dem gjennom huset. 
Forbrukermakt som gjelder på slikt som det der. Takk for tipset om Eccosko. Da har jeg ihvertfall kjøpt mitt siste par av dem så lenge de bruker polyuertanskum i mellomsålen.
De kan jo ikke ha gjort det i alle år ihvertfall. Husker goskoa til faderen som var Ecco. Var ekstremt mye brukt og hadde ihvertfall bikka 10 år. De så jo ikke ut, og moderen hadde mektig lyst til å kaste dem. Slitte var de jo, men ingen tegn på å falle fra hverandre.

Problemet skyldes forresten et polyuertanskum som brukes i mellomsålen. Dette brytes ned av seg selv selv om skoene er lagret tørt og kjølig og ikke blir brukt. Akselreres av fukt. Brukes av de fleste skofabrikanter i dag etter det jeg har funnet ut. I tillegg skjer nedbrytningen innenifra og ut slik at skoene kan se helt nye ut fra utsiden helt til sålene plutselig faller av. 

Endret av Beron
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.