Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av gas ur frysen lika vinter förhållande


Håkan S

Anbefalte innlegg

Gas butan från primus och gas från biltema som ska vara 70% propan

Ej samma brännare en varm och en kall,båda behållare låg i frys -18 gr ca 4-5 h,gamla flaska nästan tom och liggande,andra nästan full och stående.

Fråga 1 ska bensin munstycke anv till gas?

Fråga 2 om löstagbar toppbrännare är varm fungerar det bättre med kyld gas

Fråga 3 kan man lita på innehålls deklaration av gas blandning vilket märke fungar bäst i kyla av 4 S gas

Läst om vintergas att det är ett pappers membram som är viktigaste skillnaden på vinter och sommar gas men även lite annan blandning.

Den gamla flaskan vilken butan var det i den.

Jag hade förväntat mig att propan skulle fungera bra men först när tinat flera minuter kommer det gas och brinner ej bra medan butan i multibrännare fungerade ok men ej hög effekt.

Sett bilder på värmda behållare i varmt vatten och att 450 gr ger mer effekt pga långsammare nedkylning vid anv och att man ska byta mellan behållarna och vända de upp och ner,samt gas innehåll tests med hur högt de flyter i vattenbehållare för stora flaskor finns nivå mätare att klistra på utsida om man ej har våg.

Beställt MSR 4 års tid gas ska testa senare.

Vid vinter och pulka har någon använt 0.3L stål behållare med propan och köks brännare tungt men fungerar bra vid - 20 gr då anv vid skidvallning själv även den gamla butan behållare anv med vallningsbrännare säkert -10 gr med bra effekt.

Finns fyllnings adapter till engångs flaskor men inget jag vågar prova och få propan i engångsbehållare pga fleraosäkra moment.

DSC04109.JPG

DSC04122.JPG

DSC04118.JPG

DSC04116.JPG

DSC04134.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

såg på Primus Mulifuel att de leverar med 3 sorlekar och största till gas då har jag rätt av 2

ev passar något på marknaden till mitt för högre effekt men då kanske plåt som sprider ut lågan blir för varm och slits i förtid .

Stod även att behållare ska vändas efter 5-10 min drift för bäst effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg en gang tok en butan boks (ingen propan innblandet) fra fryseren, og helte på ei brusflaske og satte på korken (som jeg hadde limt på en ventil) .

Kan vel neppe anbefales, men trykket ble ikke høyere i flaska enn det den var med farris opprinnelig.  (målt ved å klemme på og se hvor hard den ble).

Ikke spesielt vitenskaplig, men ungdommelig tøys.  Fungerte utmerket med slangebrenner.  😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.