Gå til innhold
  • Bli medlem

vadebukser? er det en praktisk sak eller?


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Klar over at vannet blir/er kaldt meste steder i Norge. så spørs hvor lenge en gidder å hoppe ut i vannet barbent ved i og fra landgang.

Spm er hva har dere på dere, spesielt på beina?  Er vadebukser en god sak? 

Endret av Ellefjell
rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Terka skrev (21 timer siden):

Hva slags padling; hvor, når på året, og hvilken farkost? (Påvirker antagelig hva jeg evt. vil anbefale.)

NORDNORGE-hav, evt innsjø... Høst /vår /sommer... Men det er høst vi har nå, så det er det som er aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesiell grunn for at du tenker på vadebukser?
Usikker om jeg hadde turt å padle med vadebukse, de er vel åpne i toppen, og skulle man falle ut vil den vel fylle seg med vann...

Man får jo masse klær ment for padling, hele tørrdrakter og egne bukser. For padling på havet i nord-norge hadde jeg nok valgt hel tørrdrakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (11 minutter siden):

Noe spesiell grunn for at du tenker på vadebukser?
Usikker om jeg hadde turt å padle med vadebukse, de er vel åpne i toppen, og skulle man falle ut vil den vel fylle seg med vann...

Man får jo masse klær ment for padling, hele tørrdrakter og egne bukser. For padling på havet i nord-norge hadde jeg nok valgt hel tørrdrakt.

Ok... Den er grei... Noe link til tørrdrak du tenker på? Nettside? 

Grunnen for at jeg tenkte på vader var rett og slett at gummistøvler kunne være litt for korter og at det dripper jo vann inn ved padling.. Har ikke sprutetrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av dedikerte padlebukser/tørrbukser fra ulike merker, noen med og noen uten bib, noen latexmansjett nederst og noen med integrert sokk. Felles er at du har på en våtsko/sko i tillegg for isolasjon nede på foten.

Palm Atom med/uten bib som eksempel:

20200830_232121.thumb.jpg.fa034588ea4d02143492a333f5213376.jpg

 

Som nevnt over, kle deg etter vanntemperatur, om den nordnorske høsten tilsvarer en sørlandsk vinter, så er vel tørrdrakt absolutt en bra anbefaling om du skal padle hav/sjø.

Her er noen linker som beskriver padlebekledning:

https://www.padlesiden.no/artikler/guide-til-bekledning-for-havpadleren/?amp

https://kajakk-guiden.no/padlebekledning/

 

@Miamaria, tar du stafettpinnen her?

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (26 minutter siden):

Ok... Den er grei... Noe link til tørrdrak du tenker på? Nettside? 

Grunnen for at jeg tenkte på vader var rett og slett at gummistøvler kunne være litt for korter og at det dripper jo vann inn ved padling.. Har ikke sprutetrekk

Som nevnt tidligere så har du ikke delt hvilken farkost du tenker for bruken.

Selv har jeg packraft, og har tidligere selv drodlet litt med tanke på kjøp av vader, men slo det fra meg etter å ha lest om noen som opplevde det som er nevnt ovenfor med at den fyltes med vann.  

Kom ned fra Hardangervidda natt til fredag etter å ha padlet Kvennavassdraget i packraft, og konklusjonen er at det er helt sikkert at jeg skal ha meg en vanntett padlebukse. En vader kan jo alltids snørpes igjen, men mtp på alle ulempene, så tenker jeg en padlebukse er det man trenger.

For selv om det var veldig veldig morsomt å padle stryk og hvitt vann ble det etterhvert veldig veldig kaldt når buksa og skoene var våte.
Spesielt etter ett velt eller to :brr:Så etter å ha ha fått skoene noenlunde tørre i leir, ble det til at man droppet de strykene man garantert kunne bli våte i resten av turen...
Det vil også være veldig digg å kunne trå inn og ut av packraften uten måtte sitte nesten på tørt land. Båten fikk nok juling under i elva, så om man kan unngå aking på stein i vannkanten så er det fint også. 

Endret av Walle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (8 timer siden):

Som nevnt tidligere så har du ikke delt hvilken farkost du tenker for bruken.

Selv har jeg packraft, og har tidligere selv drodlet litt med tanke på kjøp av vader, men slo det fra meg etter å ha lest om noen som opplevde det som er nevnt ovenfor med at den fyltes med vann.  

Kom ned fra Hardangervidda natt til fredag etter å ha padlet Kvennavassdraget i packraft, og konklusjonen er at det er helt sikkert at jeg skal ha meg en vanntett padlebukse. En vader kan jo alltids snørpes igjen, men mtp på alle ulempene, så tenker jeg en padlebukse er det man trenger.

For selv om det var veldig veldig morsomt å padle stryk og hvitt vann ble det etterhvert veldig veldig kaldt når buksa og skoene var våte.
Spesielt etter ett velt eller to :brr:Så etter å ha ha fått skoene noenlunde tørre i leir, ble det til at man droppet de strykene man garantert kunne bli våte i resten av turen...
Det vil også være veldig digg å kunne trå inn og ut av packraften uten måtte sitte nesten på tørt land. Båten fikk nok juling under i elva, så om man kan unngå aking på stein i vannkanten så er det fint også. 

Walle... Svarte lengre opp at det er NORDNORGE-hav, evt innsjø, men ja, det blir kaldt, nesten uansett årstid her oppe. Ellers takk for svar. Signerer også spesielt poenget med å unngå mye ekstra aking i vannkanten og vil derfor tidligere ut av kanoen. Kanoen er en Ally 13,7 fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (9 timer siden):

Som nevnt tidligere så har du ikke delt hvilken farkost du tenker for bruken.

Selv har jeg packraft, og har tidligere selv drodlet litt med tanke på kjøp av vader, men slo det fra meg etter å ha lest om noen som opplevde det som er nevnt ovenfor med at den fyltes med vann.  

Kom ned fra Hardangervidda natt til fredag etter å ha padlet Kvennavassdraget i packraft, og konklusjonen er at det er helt sikkert at jeg skal ha meg en vanntett padlebukse. En vader kan jo alltids snørpes igjen, men mtp på alle ulempene, så tenker jeg en padlebukse er det man trenger.

For selv om det var veldig veldig morsomt å padle stryk og hvitt vann ble det etterhvert veldig veldig kaldt når buksa og skoene var våte.
Spesielt etter ett velt eller to :brr:Så etter å ha ha fått skoene noenlunde tørre i leir, ble det til at man droppet de strykene man garantert kunne bli våte i resten av turen...
Det vil også være veldig digg å kunne trå inn og ut av packraften uten måtte sitte nesten på tørt land. Båten fikk nok juling under i elva, så om man kan unngå aking på stein i vannkanten så er det fint også. 

Hadde du spruttrekk på denne packraften? Jeg synes trekket er er gull verdt. Også på flatt vann, for å hindre drypp fra årene og som snørekurv ved fluefiske. 
 

For øvrig synes jeg den beste måten å gå ut og inn fra packraften er å kjøre den på grunn. Aller helst på en sandstrand, men et flatt svaberg funker også. Da har man fast grunn under føttene når man skal i land. 

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (15 minutter siden):

Walle... Svarte lengre opp at det er NORDNORGE-hav, evt innsjø, men ja, det blir kaldt, nesten uansett årstid her oppe. Ellers takk for svar. Signerer også spesielt poenget med å unngå mye ekstra aking i vannkanten og vil derfor tidligere ut av kanoen. Kanoen er en Ally 13,7 fot. 

Jeg synes sjelden det er noe problem å komme tørrskodd ut av en kano. Et par Gore tex støvler er i alle fall tilstrekkelig. Jeg legger kanoen sidelengs inntil et passende svaberg, en stein eller en ikke for slak strand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (6 timer siden):

Hadde du spruttrekk på denne packraften? Jeg synes trekket er er gull verdt. Også på flatt vann, for å hindre drypp fra årene og som snørekurv ved fluefiske. 

Det er whitewater trekk på den packraften jeg brukte. Men selv om trekket blir brukt (og sitter ordentlig på) så det kommer fortsatt inn vann når man får vann oppå og over packraften.
Med 15 + kg sekk helt foran på den, så dupper den nedi vannet når det blir tilstrekkelig stryk 😏😁

Trekket er også veldig fint for å holde på varmen, gikk fint å sitte våt i packraften med trekket på, men det ble veldig fort kaldt når man gikk ut av den. 
 

TOT skrev (6 timer siden):

For øvrig synes jeg den beste måten å gå ut og inn fra packraften er å kjøre den på grunn. Aller helst på en sandstrand, men et flatt svaberg funker også. Da har man fast grunn under føttene når man skal i land. 

Det synes forsåvidt jeg også, og er den metoden jeg har brukt så langt. Men så har jeg så og si bare padlet flattvann frem til turen ned Kvenna.

Under fremtidig bruk kommer jeg nok til å være litt mere forsiktig med det i elv. Båtene tåler sinnssykt mye, men alt har en grense. Og når man velger å gi gass, selv om det er litt grunt i elva, så vises det fort på bunnen. Spesielt der man har plassert føttene.
Må smøre litt Aquasure på alle tre båtene etter turen i Kvenna (Brorsan og kompis lånte båter av meg) og kommer nok til å forsterke med gorillatape i tillegg på utsatte steder. 
 

Ellefjell skrev (7 timer siden):

Walle... Svarte lengre opp at det er NORDNORGE-hav, evt innsjø, men ja, det blir kaldt, nesten uansett årstid her oppe. Ellers takk for svar. Signerer også spesielt poenget med å unngå mye ekstra aking i vannkanten og vil derfor tidligere ut av kanoen. Kanoen er en Ally 13,7 fot. 

Området tenker jeg egentlig ikke er så viktig, er stort sett kaldt i hele Norge (Selv om jeg er nordnorsk klimaflyktning bosatt i Oslo 🙈)

Om du kanskje skal bruke vaderne til annet bruk som feks ved fiske i elv eller lignende, ville jeg nok gått for vader.  Om det kun er tiltenkt bruk i kano, ville jeg nok gått for tørrbukse. Av de jeg har sett på, så veier alle mindre og tar mindre plass enn en vader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (17 timer siden):

Om du kanskje skal bruke vaderne til annet bruk som feks ved fiske i elv eller lignende, ville jeg nok gått for vader.  Om det kun er tiltenkt bruk i kano, ville jeg nok gått for tørrbukse. Av de jeg har sett på, så veier alle mindre og tar mindre plass enn en vader. 

Enig i den vurderingen, men det går også an å se på vadere som stopper ved livet. Jeg har et par sånne også, og de pakker ikke noe større enn de tørrbuksene jeg en gang hadde. I båt bruker jeg da ikke de tunge vadeskoene, men crocs e.l. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke vadere i kano eller packraft, så er i alle fall vest obligatorisk. Selv om man forsøker å få ut lufta og strammer beltet, så kan vaderne likevel fungere som en dupp som gjør at beina helst vil opp. Og da går hodet ned ... (satt litt på spissen, dah ....). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (55 minutter siden):

Skal du bruke vadere i kano eller packraft, så er i alle fall vest obligatorisk. Selv om man forsøker å få ut lufta og strammer beltet, så kan vaderne likevel fungere som en dupp som gjør at beina helst vil opp. Og da går hodet ned ... (satt litt på spissen, dah ....). 

Og hva er forskjellen på dette og en tørrdrakt? Jeg har begge, og begge får luft i seg. Det er ikke vanskelig å få ut. Faktisk lettere med vadere enn med tørrdrakt. 

Vest er obligatorisk, helt uavhengig av alt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (23 minutter siden):

Og hva er forskjellen på dette og en tørrdrakt? Jeg har begge, og begge får luft i seg. Det er ikke vanskelig å få ut. Faktisk lettere med vadere enn med tørrdrakt. 

Vest er obligatorisk, helt uavhengig av alt annet. 

Hakke peiling - har aldri brukt tørrdrakt. Men den siste setningen din oppsummerer vel det meste ... 

Edit: er det 22 grader i vannet, er nok jeg tilbøyelig til å ta av meg vesten både i kano og packraft, men jeg hadde ikke turt det med vadere på. Tørrdrakt og 22 graders vann er vel uansett en sjelden kombinasjon ... 

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Før kunne man jo få noen lårhøie "vadere", som altså ikke har "bukserbak" hvor luften kan samle sig så man flyter med rumpen opp og hodet ned! Derfor redningsvesten!

De kan foldes ned så de blir nesten som vanlige gummistøvler. De kunne for meg være løsningen i kano. De vil også holde kne tørre, hvis man hører til "knepadlerne" og vannet renner ikke "baklens" inn som i en kort gummistøvle. Jeg antar, at man blir vår og kald i baken i en Packcraft, hvis man ikke bruker tørrdraktbukse? Den likner veldig på de redningsgummibåter, som jetpiloter .- ihvertfall før - satt på i katapultsetet. 

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (1 time siden):

Hakke peiling - har aldri brukt tørrdrakt. Men den siste setningen din oppsummerer vel det meste ... 

Edit: er det 22 grader i vannet, er nok jeg tilbøyelig til å ta av meg vesten både i kano og packraft, men jeg hadde ikke turt det med vadere på. Tørrdrakt og 22 graders vann er vel uansett en sjelden kombinasjon ... 

Dette handler om padling i sjø og innsjø i Nord-Norge, og da får du ikke så fryktelig mange dager på vannet hvis kriteriet er 22 grader..

Dette med tørrdrakt var til diskusjonen lenger opp i tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.