Gå til innhold
  • Bli medlem

Bulin Multifuel wish


Håkan S

Anbefalte innlegg

Multi-fuel brännare från Wish

Gas,Benzin,Fotogen med  500 ml Al flaska och reservdelar och verktyg och kraftig förvaringspåse

Pris ca 650 Skr med moms och frakt  Märkes kök kostar ca 3 ggr detta

Fungerar ok bäst med gas men bensin ok ej testat fotogen med rätt munstycke det satt inklämt i verktyget och verkade fattas vid köp nålar hadde nog blandats ihop jag satt den med minst kona på fotogen tror detta är rätt men ej provat med det andra.

Största nackdel är att det är special gänga på flaska och pump som är i plast och att det ej var extra plåt till att sprida lågan med som reservdel,enbart instruktioner på kinesiska.

Jag följt MSR inst bok vid anv.

För en del väsen men bara jfr med brännare av hatt modell och min gamla Toppbrännare Super bleuet från Frankrike till gas.

Jag har köpt det som reserv till Kap Artic som ej är klar för drift i fält.

Gas anslutning till standard gänga,vindskydd behövs löst eller ombyggd trianglia.

Bild  Bensindrift lös brännare troligt rätt nål,bild 2 lös brännare fotogen med bensin munstycke och ev fel nål.

Provat värma vatten 1l lilla kastrull trianglia brännare full effekt med rätt munstycke och oklart om rätt nål stabil låga och inga ljud variationer.

start ca 20 gr till kokning med stekpanna som lock ca 10 min enligt uppgift ska det gå på 3-4 min från tillverkare.

Jag kan ej bedömma var ev säkerhets risker är med detta kök testat 1 gång nära sjö på grillplats och ev användning av detta sker på egen risk jag har endast anv mitt Kap Artic på fotogen med svenska delar till 100% tidigare utomhus och ej i tält.

Kopplingar läcker ej och 2 oringar och gängor i koppling av slang till flaska.

Synpunkter på Var risker finns med detta kök av er som är erfarna anv av märkes kök motages gärna.



 

WP_20200827_18_51_07_Smart.jpg

WP_20200827_18_50_56_Pro.jpg

WP_20200827_18_21_25_Pro.jpg

WP_20200817_20_59_39_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Alocs wish kastrull med ˋvärmeväxlare´utan Trianglia vindskydd går fortast 1l vatten från ca15 gr till kokning ca 12 min på vinskydd ca 14 min med bensin brännaren med T 1L kastrull ca 20 min ska kolla excact om bildvisn progr kan se foto tid.

Jag provade utan neoprenskydd och lite längretid om man har ett mycket tjockare borde det gå snabbare,kastrull blir ej så varm att skydd blir skadat.

Vilken effekt som brännare har är oklart(3000 w enl tillv) men vindskyddet blir varmt så det knappt går att flytta utan att bränna sig fast ej värmer på utan låga går upp i hålet däremot verkar det bli lite material förändringar runt hålen runt brännren men ej så farligt.

Jag har ett gammalt kan tänka mig att material tjocklek minskats för minska vikt och tillverknings kostnad och att nya kök ej klarar att ha en bensinbrännare inne i vindskyddet?

Vad uppgifter om koktid på 3-4 min kommer från kan man undra finns något märke och brännare som har test från verkligheten och ej inne på Lab.

Funderar på om trimning av kök och att höja effekt finns.

T-sprit org borde ta närmare 30 min ute i vind ska ta 10 min enl tillverkare

Ska prova med löst ställbart vinskydd har för inverkan på tiden har ett som är ca250 mm högt

Än så länge verkar brännare och reglering fungera säkert och lite bensin för förvärmning går lätt att dosera med vred.

Och med Akrylat bensin ej lukt vid avlufning av flaskan men ska prova att anv tills tryck gått ned helt om går att demontera utan tryck måste luftas ut.Nu har jag testat koktid och haft högt tryck i flaskan.

WP_20200912_19_24_24_Pro.jpg

WP_20200912_19_14_09_Pro.jpg

WP_20200912_18_24_49_Pro.jpg

WP_20200912_18_54_53_Pro.jpg

WP_20200912_18_57_56_Pro.jpg

WP_20200912_19_01_36_Pro.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Gjort ett enkelt fäste för brännare i Trianglia vindskydd fotogen i flaskan och största munstycke.

Provat med Akrylatbensin några ML i förvärmnings kopp och lite spill på brännarhatt

tog sig mer än väntat och nästa försök med T-sprit.

Jag ska göra nästa test med bensin och om detta säkrare ett bättre fäste i AL med vingmuttrar.

Fick oren förbränning ev pga öppnat kran på flaskan lite före brunnit ut ev pga fel storlek på munstycke och lång tid till "stabil" låga oprecis styrning av låga när reglering på pump och ej i brännare.

Liten flaska så pumpa ej upp så högt tryck om bara ska testa köket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulin pump och flaska

Anledningen till att jag lade flaska ned var ju att det var lite för häftiga lågor och för att säkrare reglera lågan.

Låg ner på bilder ovan med test vid tjärn och bensin.

Det var mycket bränsle i flaska både då och nu vid fotogen det är väl viktigast att bränsle finns vid inv slang på pump och hur den hamnar när bränslet nästan är slut.

WP_20210110_20_16_38_Pro.jpg

WP_20210110_20_18_20_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (37 minutter siden):

Bulin pump och flaska

Anledningen till att jag lade flaska ned var ju att det var lite för häftiga lågor och för att säkrare reglera lågan.

Låg ner på bilder ovan med test vid tjärn och bensin.

Det var mycket bränsle i flaska både då och nu vid fotogen det är väl viktigast att bränsle finns vid inv slang på pump och hur den hamnar när bränslet nästan är slut.

WP_20210110_20_16_38_Pro.jpg

WP_20210110_20_18_20_Pro.jpg

En risko ved denne er at returventilen ligger i drivstoffet når den er mer enn halvfull. Svikter returventilen vil det komme flytende drivstoff ut av pumpehuset.

MSR hadde samme løsning på de eldste pumpene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan detta vara förklaringen till det som sker på filmen

Och är returventilen det lilla plast utskott på pumpen längst ned med ett hål i.

Hur undviker man då detta om det går med hur man använder pumpen.

Det är ju egen gänga på flaska och pump.

Rekommenderar du att endast anv gas anslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR DF pump

Är det de små hålen i skruvgängan som du menar?

Är deras flaskor med motsvarande uttag i gängan och ner i flaskan i så fall och att om man anv tex Sigg flaskor som verkar passa utmärkt att de ej fungerar med pumpen då?

WP_20210110_21_42_34_Pro.jpg

WP_20210110_21_42_38_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (47 minutter siden):

MSR DF pump

Är det de små hålen i skruvgängan som du menar?

Är deras flaskor med motsvarande uttag i gängan och ner i flaskan i så fall och att om man anv tex Sigg flaskor som verkar passa utmärkt att de ej fungerar med pumpen då?

WP_20210110_21_42_34_Pro.jpg

WP_20210110_21_42_38_Pro.jpg

Her sitter returventilen i enden på bøyen. Så hvis du ikke fyller flasken over «fill line», så skal det i teorien ikke komme drivstoff inn i pumpehuset hvis returventilen svikter. Det skal bare komme luft siden enden på ventilen stikker helt opp når flasken ligger på siden.

 

MSR flasker har en «fill line» på flaskene sine, og en viss diameter. Ved bruk av flasker med andre dimensjoner vet jeg ikke om denne sikkerheten er ivaretatt. Returventilen kan ligge under drivstoffet, og ved svikt kan da drivstoff komme ut via pumpen.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag förstår ej vad skillnaden är på dessa pumpar ingång vätska genom rör med filter ev med backventil i den är längre än pumpen på båda .

Sett på en Eldrid hexon pump markerad upp och ner dvs hur intag hamnar lågt eller högt när flaska ligger ner som det verkar som alla instruktioner menar de ska göra vid drift.(en webtestare drar slutsats att deras kök görs av Bulin eller annan lego tillv i kina det finns olika varianter på det kök jag köpt som även har pump i AL

Hålen i gängan på MSR är ej hål utan något med verktygs konstruktion på formverktyg vid tillverkningen.

Jag körde på fotogen som ej gick helt bra ev pga ej dragit munstycke med annat verktyg än tillbehör till kök med hylsa kunde man dra lite till utan att dra för hårt

ev ska man dra i uppvärmt läge med om man ska kunna lossa i fält bör man ej dra hårdare än med org verktyget ev med en koppar bricka?

Vid bränsle byte från fotogen till bensin med lite kvar i slang och pump så ha kvar fotogen munstycke tills bensin är igenom vid drift  och byt munstycke sedan eller låt flöda ut all fotogen med flera pumpslag utan att tända kök,för med bensin munstycke sotar det mycket innan ren låga med blandning f/b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (7 timer siden):

jag förstår ej vad skillnaden är på dessa pumpar ingång vätska genom rör med filter ev med backventil i den är längre än pumpen på båda .

Forskjellen ligger ikke i hvor væskeinngangen er, men hvor luftten kommer inn i flasken. Altså om returventilen ligger nede i væsken eller oppe i luften.

Denne pumpen vil ha returventilen nedi drivstoffet. Om returventilen svikter vil du få en drivstofflekkasje ut fra pumpen:

FFE812A4-384D-4D07-994E-E5C96D763898.jpeg.1c294027c070ef7fd10c33a974d04826.jpeg

 

På MSR pumpen ligger returventilen i luften over væsken hvis man bruker riktig flaske og ikke fyller flasken for mye (det er markert en «fill line» på flasken). Flasken skal være liggende.

Om returventilen svikter her vil det være luft som kommer ut, ikke drivstoff, og konsekvensen vil være at du mister trykk i flaksen. Mye tryggere:

30F9708C-9E3F-4283-A830-8138BDA8BCF6.jpeg.e124c9595dbfe5ae4543dc7413524688.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ju ej anv MSR köket men på Bulin så kommer ju det kvarvarande trycket blandat bränsle och luft ut vid slanganslutningen vid isärtagningen.

Är det detta som du menar att på MSR så kommer bara luft ut då?

Men vid planerat stopp så slutar man ju pumpa upp tryck när man nästan är klar med kokning tex och det ej är så mycket tryck kvar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis returventilen svikter, så vil den pumpen hvor returventilen ligger nedi brenselet føre til en drivstofflekkasje ut via pumpehuset. Dette er farlig.
 

Hvis returventilen stikker opp i flasken når den ligger på siden, slik som MSR pumpen, vil det ikke komme drivstoff ut fra pumpehuset hvis returventilen svikter. Den ligger jo oppe i luften på flasken. Da vil kun lufttrykket komme ut, og det er ikke farlig.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 minutter siden):

Det är alltså under drift du menar att det kan komma ut bränsledimma i luften som då kan antändas av köket.

Kommer det då ut via pumpkolven alltså att packningar ej där håller för trycket?

Jeg skriver hvis returventilen svikter.

Malfuction/failure of the the preassure valve.

Everything ok:

A3C7CBF0-C389-456B-925F-7DCB3E982550.thumb.jpeg.b7d10467424154183980739ef37a164b.jpeg


Malfunction of the preassure valve:

5B41E19F-C622-4F40-ACEC-B295AFB8F727.thumb.jpeg.62a973e5c851a0fa7e26317e6909b3c8.jpeg


Preassure valve location:

C3131AEF-631E-4615-9D58-130994EB7685.jpeg.54b9270993f98d0e336b376e949c95e9.jpeg8802F5C6-48DD-4B51-B136-A5047BD718EF.jpeg.576799ec1a0bbf02ccb40d7912a54ea8.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycket stort tack för att du förklarat detta så utförligt att den lilla böjen skulle vara en säkerhets konstruktions lösning kunde jag ej tänka mig sett att MSR är ensam om denna böj ev kan andra kända märken ha annan säkerhets lösning.

Jag förstår ju det mesta som du skriver men vissa ord kan vara svåra och har ej översatt texten och är en del av förklaring till att det blivit så många inlägg.

Kan jag kontrollera att denna returventil är ok eller  anser du att detta kök ej ska användas till bensin utan gas och i nödfall till fotogen.

Ps så har jag ej betalt för Bulin kök pga std montering av fotogen munstycke samt produktionsrester i flaska som gjorde att det ej fungerade i början  med bensin så ej så svårt beslut att lägga det i förrådet.

MSR- DF är köpt för 1195kr och en liten MSR flaska kan jag ska köpa till ej tyst men bra funktioner vid matlagning.

Men mitt huvud kök på vintern(ved på sommaren+gas vid regn) kommer vara Kap-Artic och jag har 3 bra sigg flaskor i tjock AL som passar till MSR gänga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (23 minutter siden):

 

Kan jag kontrollera att denna returventil är ok eller  anser du att detta kök ej ska användas till bensin utan gas och i nödfall till fotogen.

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

 

Jeg tenker at om man er oppmerksom på dette når man pumper opp trykk, og ser etter lekkasje før man tenner brenneren, så går det nok fint å bruke den. Bare se litt ekstra etter lekkasje, og skru av og sjekk ventilen av og til.

De fleste pumper er vel laget på samme måte, tror jeg. Også alle de gamle MSR pumpene er laget uten denne bøyen.

Det ser ut som man kan skru rundt tuppen på pumpen, og ta ut ventilen for å sjekke denne for skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (11 timer siden):

Dersom pumpestempelet sig ut etter at ein har pumpa opp trykk på tanken, er det fordi denne einvegsventilen ikkje er tett.

 

Espen Ørud skrev (9 timer siden):

....eller fordi stemepelet ikke går helt til bunns slik at det er komprimert luft i bunn og stempelet beveger seg lettere enn ventilen ;-)

Stempelet vil alltid sprette litt attende, slik Espen skriv. Men når stempelet fortsett å gli ut, er det fordi einvegsventilen ikkje er tett. Då kan det vera lurt å stenge primusen før stempelet er heilt ute, for det neste som skjer då, er at brenselet vil renne ut av pumpa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.