Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner fluefiske


Steeltrojan

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er vel teknisk sett ikke helt fersk men har heller ikke fisket med flue mer en ca to måneder siden jeg valgte å gå over til denne typen fiske og har da grunnleggende forståelse for type flue samt hvor fisken ofte vanker.

Første stang som ble kjøpt inn var en TCA Discovery G2 8" fra Sølvkroken som er en WF5/6 som sikkert er bra på mange måter bortsett fra at den er to-delt og dermed ikke kompakt eller praktisk å ha med på vandring i skog.

Etter mye surr på finn.no så kom jeg over en rimelig Scierra HM4 på 9 fot som er en 4-delt WF4 - 9 gram stang og er en som sannsynligvis passer veldig bra til ørret i vann og bekk som i grunn er det jeg kommer utføre av fiske for det meste.

Angående sneller så kjøpte jeg først en rimelig i kompositt/plast fra Fladen fishing og denne har i grunn vært grei selv om den også ble skiftet ut til en brukt snelle som i utgangspunkt tilhører en Guideline Flystarter KIT med WF5 stang.

 

Nå til spørsmålet : Det er slik at begge disse ble levert med en type oransje easycast flyteline av ukjent merke som sannsynligvis er beregnet for WF5 men som mangler skyteklump.

Det har gått fint å utføre små kast med teknikken der man former en D-loop bakover og lar litt line ligge i vannet men rekkevidden er ikke imponerende og det er heller ikke treffsikkerheten i moderat vind.

Etter litt søk på nett så fant jeg en pakke med klump og flyteline som er produsert for akkurat denne stangen - https://www.fjellsport.no/scierra-aerial-wf4f-9g-11-2m-white-green.html?q=flyteline

Etter noen flere søk så ser jeg at Skitt fiske har et par andre varianter som er rimeligere med tilsynelatende små forskjell - https://www.skittfiske.no/loop/211280/loop-q-line-float - https://www.skittfiske.no/loop/131238/loop-xact-singlehand-flyt-moss-green-klumpvekt-8-til-17g

Lurer da på erfaringer andre har som har betydelig mer erfaring med slikt en meg. Skyteklump vil vel gi både lenger kast og bedre treff ?

Jeg kommer nok primært forholde meg til tørrflue fisking med maur, mygg og døgnfluer som har gett bra resultater men har også det meste av nymfer og våtfluer i arsenalet.

Kom gjerne også med andre inspill og erfaringer på hva dere syns blir best med tanke på ørretfiske og det utstyret jeg har.

Endret av Steeltrojan
Rette skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Ikke tenk så mye! Gå heller ut på tur med det utstyret du har i dag. Finnes knapt dårlige stenger på markedet i dag uansett pris. Snørene er også gode såfremt du får et snøre som er tungt nok. Skyteklump egner seg for tohånds stenger eller elvefiske. Skyteklumpene er avhengig av en tynn skyteline bak snøret. Denne floker seg og setter seg fast i alt fra sko til lyng. Fortom bør være 1 til 1.5 x stang lengde. Før hadde jeg 1 stang og fisket mye. Nå har jeg 100 stenger og knapt tid til å bruke noen av dem. For noen er snella kun til for å holde snøret men får du ørret på 2-3 kg er det greit å ha en god brems. 

Mvh

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er fort gjort å havne på utstyrsjaget når det kommer til fluefiske, og sannsynligheten er nok stor for at utstyret du allerede har fungerer mer enn godt nok for de aller fleste fiskesituasjoner.

Jeg kan ikke si noe spesifikt om akkurat de linene du nevner, da jeg ikke har prøvd de. Det jeg kan si er at jeg har vært i samme båt som deg. Jeg trodde utstyret ikke holdt mål, slet til å få til lange fine kast og trodde det skyldtes utstyret. Så var jeg på et kastekurs med en kjent fluefisker og når jeg så hvordan han trakterte stanga mi så skjønte jeg at her var det mye å lære.

For den jevne fluefisker vil jeg påstå at det er mer å hente på å terpe teknikk enn å hele tiden skaffe seg nye liner og stenger. Billigere er det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikJarl skrev (1 time siden):

For den jevne fluefisker vil jeg påstå at det er mer å hente på å terpe teknikk enn å hele tiden skaffe seg nye liner og stenger. Billigere er det også :)

Og terper en i vann/elv så kan en råke til å få fisk også, det er bonus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så ville jeg ikke gått for skyteklump til lett ørretfiske. 

Prøv heler et godt WF snøre. Liker selv snøre med kort klump, da det er lettere å kaste med på trange plasser og uten å måtte ha ute langt med snøre. 

Jeg er mest vant med tohånd tunge laksestenger med klump, men kjøpe meg en brukt #5 stang og et scientific anglers mystery SBT snøre, og er meget godt fornøyd med det.

 Ta gjerne en telefon eller besøk nordisk fiskeutstyr, så kan de finne en god kombo hvis det du har ikke fungerer godt nok. Øvelse gjør også mester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (10 timer siden):

Jeg er mest vant med tohånd tunge laksestenger med klump, men kjøpe meg en brukt #5 stang og et scientific anglers mystery SBT snøre, og er meget godt fornøyd med det.

Støttes👍 Et alternativ er Guideline presentation. Bruker begge disse og er storfornøyd 😊 SBT er super i trange posisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje begrepsbruken er forvirrende. Husk at hel-liner også har «klump», men den er en integrert del av snøre. WF betyr weight forward, og betyr at klumpen sitter i front. Forskjellen mellom dette snøret, og en skyteklump med skytesnøre, trenger ikke være så stor. 
 

Du skriver at du kaster med D-loop. Det tilsier at du kaster et slags rulle/spey-kast. Det er greit nok å kunne det, men til tørrflue er det ikke optimalt.  Da er det kast med baksleng som gjelder. I alle fall når det er plass til det. 
 

Jeg er for øvrig ikke helt enig i at man trenger en skikkelig brems selv til litt større fisk. Man kan fint bremse med håndflaten på snellekanten. Det viktigste er at bremsen ikke er for hard stilt og at det ikke er for mye startmotstand i bremsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å legge litt penger i snøret. Det er stor forskjell. Rimeligere snører har ofte større diameter og har gjerne mer minne. Jeg kjøpte nytt flytesnøre til ørretfiske i fjor, og ble overrasket over hvor tynt det hadde blitt siden sist jeg kjøpte. Det har mye å si for kastelengde og vindfølsomhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (8 minutter siden):

Det kan være lurt å legge litt penger i snøret. Det er stor forskjell. Rimeligere snører har ofte større diameter og har gjerne mer minne. Jeg kjøpte nytt flytesnøre til ørretfiske i fjor, og ble overrasket over hvor tynt det hadde blitt siden sist jeg kjøpte. Det har mye å si for kastelengde og vindfølsomhet. 

.... samt å sette inn snøret med «glider» regelmessig, feks å avslutte hver tur med å sveive inn snøret gjennom en klut med «guffe». Det gjør underverker for kastegleden .... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.